Fa En شنبه 26 آبان 1403 ساعت 6 و 57 دقیقه

نقش راهنمایان گردشگری در تجربه اندوزی گردشگران

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم‌وفرهنگ طی یادداشتی به اهمیت نقش راهنمایان گردشگری در توسعه این صنعت پرداخت.

دوشنبه 6 اسفند 1397 ساعت 5:24

، در این یادداشت آمده است:

راهنمای گردشگری در حقیقت فردی است که می‌تواند در تجربه‌اندوزی گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.
کوهن ازجمله محققانی است که اولین بار به اهمیت و نقش راهنمایان گردشگری اشاره کرد. در نگاه وی دو نقش مهم می‌توان برای راهنمایان گردشگری به‌صورت‌ویژه تعیین کرد: واسطۀ اجتماعی و فرهنگی. واسطۀ اجتماعی ایجاد ارتباط شخص با گردشگران در یک محیط اجتماعی است و واسطۀ فرهنگی به تبادل و تعامل فرهنگی میان گردشگر و راهنما تأکید می‌کند که یک ارتباط میان فرهنگی بین گردشگر و راهنما - بین فرهنگ گردشگر و فرهنگ راهنما به‌عنوانِ نمایندۀ مقصد - ایجاد می‌گردد.
در گذشته که سفرها به صورت گسترده و اصطلاحاً انبوه انجام می‌گرفت، گردشگر در اندیشه تجربه و کسب آگاهی از سفر نبوده است؛ اما پس از گذشت زمان در دنیای مدرن با گردشگرانی مواجه می‌شویم که در جستجوی عناصر زیبایی‌شناختی هستند، گردشگر نگاه دقیق‌تری پیدا کرده، تجربه و کسب رضایت اهمیت بیشتری یافته و دانش‌اندوزی ازجمله انگیزه‌ها و دلایل سفر از نگاه گردشگر محسوب می‌شود. به گفتۀ محققان، «گردشگری به‌مثابۀ یک زندگی است که می‌تواند آموخته‌های بی‎شماری برای انسان به همراه داشته باشد.» در عصر حاضر گردشگری به‌عنوانِ یکی از مهم‌ترین جوانب زندگی افراد نگریسته شده و در سطح بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و امروز به‌عنوانِ یکی از بارزترین جریان‌ها در سطح بین‌المللی مطرح می‌گردد. در‌حالِ‌حاضر اهداف توسعۀ بین‌المللی گردشگری در راستای تحقق پایداری است. پایداری در همه جوانب اقتصادی، سیاسی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی. ارائه الگوهای پایدار تولید و مصرف، محافظت زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی، ازجمله رویکردهای پایداری در توسعۀ بین‌المللی گردشگری محسوب می‌شود.
در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به‌عنوانِ ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌گردد و در پی گمشدۀ خود که همانا خویشتن خود است، می‌باشند و سیر در افاق و انفس و پی‌بردن به جمال و ذات جلال ازجمله اهداف گردشگری نوین است که هم نقش و اهمیت سفر و گردشگری و هم نقش هدایت سفر و گردشگری را که بر عهدۀ راهنمایان است، برجسته‌تر می‌کند. از آنجایی‌که گردشگران شبیه هم نبوده و با هم تفاوت دارند، لذا نوع رفتار و عملکرد راهنمای گردشگری بیش‌از‌پیش معلوم می‌گردد. راهنمایان گردشگری علاوه بر مهارت‌های ارتباطی و آگاهی به تاریخ و ویژگی‌های مقصد گردشگری، بایستی انگیزه و تعهد بالایی در قبال گردشگران داشته و بتوانند نقش بسزایی در ایجاد تجربه دل‌انگیز و لذت‌بخش در میان گردشگران ایفا کنند. القای مبانی و مفاهیم پیرامون مقصد، ارزش‌های فرهنگی، فرهنگ عامه، آداب‌و‌رسوم مقصد به گردشگران، ایجاد انگیزه و حس و القای مثبت در گردشگران نسبت به مقصد گردشگری، ایجاد آگاهی و اطلاعات موردنیاز عمیق با هدف تأمین پایداری، می‌تواند گردشگران را بیش‌از‌پیش به مقصد و تجربه کسب‌شده راضی و خشنود کند. راهنمایان گردشگری به همان اندازه که می‌توانند نقش مثبت ایفا نمایند، می‌توانند اثر مخرب هم داشته باشند. اطلاعات نادرست، عدم مهارت در برقراری ارتباط با گردشگران، عدم توجه به ارزش‌های فرهنگی منطقه، ازجمله عناصری است که فرآیند ایجاد آگاهی را با مشکل مواجه کرده و اطلاعات به اشتباه به گردشگر ارائه می‌گردد. ضمن تأکید به نقش راهنمایان گردشگری در تحقق اهداف و نیز سیاست‌های بین‌المللی گردشگری، نمی‌توان نقش و جایگاه آنان را نادیده انگاشت، چراکه یکی از حلقه‌های ارتباطی ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری و مقصد با گردشگران، راهنمایان گردشگری هستند. از‌این‌رو با توجه به بالارفتن سطح آگاهی و اطلاعات گردشگران، توجه به اهمیت راهنمایان گردشگری و نقش مهم آنان در توسعه اهداف گردشگری و دیپلماسی عمومی به‌عنوانِ سفیران فرهنگی بیش‌از‌پیش است.

انتهای پیام / ‏

تعداد بازدید : 213

ثبت نظر

ارسال