در گردهمآیی جمعی از مدیران آژانسهای مسافرتی، معاون گردشگری صنعت گردشگری را «ترسو» لقب داد و برخی مدیران آژانسها با این پیشبینی که گرایش مردم به سفرهای قسطی بیشتر خواهد شد نسبت به بعضی تخفیفها اعتراض کردند.
، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع برخی مدیران دفاتر خدمات مسافرتی که در هتل اسپیناس پالاس گردهم آمدند، شرایط گردشگری را با استناد به آمار بازدید از سایتهای تاریخی، خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: این درحالی است که گردشگری تحت فشار و تهدید از سوی برخی کشورها قرار دارد. گردشگری «صنعت ترسو» یی است چون با کوچکترین چالش و اتفاق، دچار مخاطره میشود.
وی سپس به تاثیر شرایط اقتصادی بر سفر اشاره کرد و افزود: در نوروز منافع همه ذینفعان درنظر گرفته نشد، برای همین نه تنها استانهای سیلزده که استانهای همجوار آنها نیز از حضور گردشگر و مسافر محروم شدند، هرچند که خانواده گردشگری نشان داد سفر به عنوان نیاز جامعه امروز، در سبد خانوار قرار گرفته و مسائل اقتصادی و تصویرهای یکجانبه، نتوانست مردم را در خانههای خود نگه دارد.
معاون گردشگری ادامه داد: در نوروز خبرهای خوبی شنیده نمیشد، اگرچه ما سعی کردیم نوع پیامهایمان به مردم متفاوت باشد. شاید اینطوری مؤثرتر باشیم. در شرایطی که همه از سختی، سیل و مشکلات صحبت میکنند، اگر قرار باشد ما هم به آن دامن بزنیم، قطعاً یکی مثل بقیه میشویم. آن هم زمانی که میدانیم گردشگری میتواند معجزهآسا باشد، پس باید متفاوت فکر کنیم. برخی از مدیران دستگاهها به من میگفتند حواسمان بود شما سعی میکردید به مردم روحیه بدهید. گردشگری علاوه بر اینکه این روحیه را به مردم داد، کارهای دیگری هم انجام داد که توانستم از آن در مجلس و دولت دفاع کنم. ما قول داده بودیم با وجود افزایش هزینهها اما در نوروز هزینه خدمات گردشگری افزایش نداشته باشد. آژانسهای مسافرتی و هتلها نیز با وجود ازدیاد کنسلیها، اما این وضع را تحمل کردند.
حرمتالله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: روابط ما (بخش خصوصی) با مسؤولان دولتی خوب است، اما آنها دفاعی از صنعت و صنف گردشگری نکردهاند. توقع ما بیش از اینها بود.
او با اشاره به آسیبهایی که متوجه آژانسهای مسافرتی شده است، به برخی اقدامات صورت برای تسهیل فعالیت این صنف اشاره کرد و افزود: با وجود حل مشکل ضمانتنامهی آژانسهای مسافرتی اما همچنان با مالیات مشکل داریم و پاسخی هم از سازمان امور مالیاتی نمیگیریم. ما حتی برای رزرو هتل در خارج از کشور باید در ایران مالیات بدهیم، این چه وضعی است؟
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در ادامه از آژانسهای مسافرتی درخواست کرد که تخفیفهای نابهجا ندهند و گفت: دستکم به خودمان رحم کنیم و متحد شویم، همه ما از یک سفره ارتزاق میکنیم. کنار هم بنشینیم و ریشه تخفیف را در این صنف از بین ببریم. گروهی به این انگیزه تشکیل شود و این تخفیفها را از صنعت گردشگری بردارد.
رفیعی بیان کرد: توقعمان از مسؤولان دولتی این است که تصدی امور مرتبط با بخش خصوصی را زودتر واگذار کنند و به اصناف اجازه فعالیت بیشتر دهند.
مهدی نجفی نیز به نمایندگی از مدیران آژانسهای حاضر در این دورهمی به برخی چالشهای جدی گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری سال سختی را پشت سر گذاشت. شاید امسال سختتر هم باشد. چشمانداز این است که مردم در سال ۹۸ بیشتر به سفرهای قسطی و قیمتهای لحظه آخری روی آورند، سفرهای داخلی به نسبت سفرهای خارجی رونق داشته باشد و تمایل به استفاده از بومگردیها بیشتر شود.
او گردشگری ورودی را شانس این صنعت دانست و گفت: کشورهای همسایه بهترین مقاصد برای فعالیتهای گردشگری هستند و شاید بهتر باشد ویزا را برای کشورهای شرق آسیا لغو کنیم و در کشورهای جمهوری آذربایجان و عراق با روی گردشگری سلامت متمرکز شویم.
نجفی سپس درباره گردشگری خارجی که با افزایش هزینهها دستخوش تغییر و کاهش قابل توجهی شده است، گفت: زمانی ارز ۴۲۰۰ مطرح شد، مطئن هستم همه این جمع آن ارز را گرفتهاند! بعد از آن ماجرای افزایش عوارض خروج مطرح شد، قرار بود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان از آن عوارض سهم گردشگری و میراث فرهنگی شود، اما نمی دانیم سرنوشت این پول چه شد، به هر حال در صنف گردشگری اثر خوبی نداشت. تصمیمگیریهای ارزی نیز سفرهای خارجی را از خرداد تا نیمههای مردادماه سال پیش دچار نوسان و افت کرد که خیلیها هم معترض شدند.
او به شرایط سفرهای داخلی با هواپیما اشاره کرد و کاهش حجم آن را در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۶ یادآور شد و افزود: پس از تیرماه سال ۹۷ حجم سفرهای داخلی کم و کمتر شد. هر زمان در تهران جشنواره نفت و گاز برگزار میشد اتاق هتلها پر بود اما رکود در این حوزه هم باعث شده هتلها که هر سال این وقت سال جای خالی نداشتند، خالی باشند.
این فعال گردشگری یادآور شد: شرکتهای هواپیمایی زیادی از ایران رفتند. ایرلاینهایی هم که ماندند ظرفیت خود را کوچک کردند؛ هواپیمایی ترکیه ۲۵ درصد ظرفیتاش را کاهش داده است، یکی از شرکتهای هواپیمایی خوب ایران مجبور شد بسیاری از مقاصدش را کنسل کند. شرکت هواپیمایی کشور امارات ظرفیت پروازهایش را نصف کرد، گردشگری با چنین وضعی روبرو است.
نجفی گفت: تحت تاثیر این وضعیت از سال ۹۷ برخی آژانسها رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند، برخی دنبال «ویزا فروشی» رفتند و دیگران درگیر جَنگِ قیمت شدند. برخی میخواستند بازار را به دست بگیرند و قیمت فروش را زیر نرخ خرید اعلام میکردند.
انتهای پیام
ثبت نظر