آرش قهرمان با بیان این مطلب اظهار کرد: چند نکته در این زمینه وجود دارد، نکته نخست این است که گرایشهای حوزه گردشگری به ویژه در دهه اخیر به سمت گردشگری تجربی پیش رفته است؛ به این معنی که گردشگران زمانی که وارد یک مقصد گردشگری میشوند رابطه خودشان را با سایتها، مراکز و جاذبههای گردشگری در چارچوب یک رابطه ایستا نمیبینند، بلکه به دنبال رابطهای پویا هستند.
وی افزود: رابطه پویا به این معنی که گردشگران تمایل دارند در تجربه و متن مقصد گردشگری که وارد آن شدهاند، مشاهده بی واسطه و حتی مشارکت کنند. گزارشهایی که از توسعه گردشگری در برخی کشورها از جمله هندوستان وجود دارد، نشان میدهد در بخشهایی از این کشور هیچ جاذبه جدی برای جذب گردشگر وجود نداشت؛ اما مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. جامعه محلی، گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده بودند را وارد تجربه زیستی خود کردند و اجازه دادند گردشگران به تجربه آنها دست یابند.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: اینگونه تجربهها برای گردشگران فضای پر جاذبهای بوده و بخشی از توسعه مراکز بومگردی ایران نیز در همین چارچوب قابل فهم است، به این دلیل آن شهروند ایرانی که زندگی نسبتا لوکسی را تجربه میکند و زمانی که وارد یک مرکز بومگردی میشود به تجربه حسهای جدید میپردازد که این تجربه جدید فرد را به گذشته متصل کرده و امکان هویتیابی را برای او فراهم میکند.
قهرمان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونهای از پژوهشهای داخلی، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در دو سال گذشته، برای آستان قدس رضوی تحقیقی را در زمینه گردشگران غیر مسلمان انجام داد؛ در این تحقیقات دریافتیم که بخشی از نیازها و انتظارات گردشگران مشاهده و حتی مشارکت در مراسمهایی مانند نمازهای پرشکوه جماعت وجود دارد که در حرم مطهر برگزار میشود.
وی اضافه کرد: لذا در ادامه کار تحقیقاتی به راهنمایانی که گردشگران خارجی را همراهی میکردند، توصیه کردیم که در این گونه فضاها زیاد مشغول گفتوگو با گردشگران نشده و به آنها اجازه دهند خودشان مشاهده کنند و اگر لازم باشد خود آنها در رابطه با فضایی که در آن قرار گرفتهاند به طرح سوالاتشان بپردازند.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص اینکه از محرم چه میزان میتوان برای جذب گردشگران استفاده کرد، ادامه داد: رویدادی مانند محرم در مشهد قومیتها، گویشها و سبکهای زندگی مختلف از شهروندان کشور را به سمت خود جذب میکند و عملا مشهد تصویری مینیاتوری از اجتماع ملی شده است؛ لذا این ظرفیت در ماه محرم برای مشهد وجود دارد، اما مشروط به دو ملاحظه است.
قهرمان خاطرنشان کرد: شرط اول، اطلاعرسانی مکفی است تا گردشگران از رخداد مراسمهایی با چنین مشخصاتی در شهر مشهد مطلع شوند؛ دومین شرط این است که نهادهای مذهبی نیز باید سطحی از دسترسی را برای گردشگران خارجی پدید آورند تا حضور و ارتباط آنها با محدودیتهای کمتری در مکانهای مذهبی همراه باشد.
انتهای پیام
ثبت نظر