دبیر اجرایی همایش بین المللی "گردشگری بیابان لوت" گفت: همایش بین المللی "گردشگری بیابان لوت" ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار میشود که تاکنون ۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است.
محمد اسکندری ثانی اظهار کرد: بیابان لوت یکی از فرصتهای بی بدیل و منحصر به فرد بخش گردشگری است و از مواهب اصلی گردشگری استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مجاورت با بیابان لوت است که با توجه به گرایشهای متعدد گردشگری میتواند تبدیل به یکی از پیشرانهای توسعه این مناطق شود.
وی وجود این بیابان را محرک مناسبی برای رشد اقتصادی پایدار استانهای مجاور و رشد تجارت بینالملل دانست و افزود: گردشگری پس از صنعت پتروشیمی و نفت، بالاتر از صنایعی مانند خودروسازی و مواد غذایی، در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است.
دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت همچنین متذکر شد: درآمدهای صادراتی کشورها در حوزه گردشگری در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ تقریباً ۲۵ درصد رشد داشته و صنعت گردشگری از این نظر نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
اسکندری ثانی جذب سرمایه گذاریهای خارجی، بهبود زیرساختها، کمک به اقشار ضعیف و بی بضاعت، رشد اقتصادی فراگیر، تقویت جوامع روستایی استان، بازآفرینی بافت تاریخی شهرهای استان، قابلیت درآمدزایی از طریق فناوری اطلاعات را از عوائد توسعه گردشگری در این ناحیه برشمرد.
وی ادامه داد: تحقق استفاده از فرصتهای موجود در این اثر ارزشمند طبیعی موجب بهبود شرایط اقتصادی زنان، تقویت صنایع دستی، حفظ محیطزیست، آگاهی و حساسیت جوامع به معضل تغییرات آب و هوایی، حفاظت از میراث فرهنگی، حفظ و پایداری میراث فرهنگی ناملموس و ترویج فعالیتهای بشردوستانه خواهد شد.
دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی یکی از مناطق کمتر شناخته شده و حتی بکر برای ایجاد گونههای متنوع گردشگری در سطح محلی، ملی و بین المللی است، گفت: در مراحل جذب گردشگر، شناسایی و کشف پتانسیلها نقطه آغازین فرآیند است که گام بعدی آن معرفی، بازاریابی و تبدیل مزیتهای گردشگری به برند گردشگری استان است که لازمه آن شناسانیدن و برجسته کردن ویژگیهای بارز گردشگری استان است.
اسکندری ثانی با بیان اینکه کویر مرکزی ایران یکی از مناطق کمتر شناخته شده ایران است که استان خراسان جنوبی به همراه استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان را پوشش میدهد، افزود: برای شناساندن و تبدیل این فرصت به برند گردشگری استان در سطح بین المللی و ملی، ایجاد و خلق برند و زنجیرههای مرتبط با آن باید به صورت علمی با همکاری بخش دولتی، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی استانهای مشرف و بخش دانشگاهی به تهیه الگو و مدلی برای توسعه این بخش اقدام کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز برگزاری فسیتوالها، نمایشگاهها، کنفرانسها و نشستها خود یکی از راهکارهای علمی برای خلق برند مقصد گردشگری بیابان لوت در عرصه استان خراسان جنوبی است.
دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت بیان کرد: دانشگاه بیرجند با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و بیرجند، اتاق بازرگانی کرمان و اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان در نظر دارند تا همایش بین المللی بیابان لوت را در ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار کنند.
اسکندری ثانی یادآور شد: تاکنون ۷۰ مقاله از محققان کشورهای ترکیه، انگلستان، ایتالیا و ایران به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
وی خاطرنشان کرد: این کنفرانس یک روز به صورت علمی برگزار خواهد شد و روز دیگر به برگزاری تور ویژه بیابان لوت اختصاص پیدا میکند.
انتهای پیام
ثبت نظر