این خواننده و آهنگساز درباره آواز ایرانی به ایسنا میگوید: موسیقی آوازی ما ظرفیت و امکانات زیادی دارد؛ این هنرمندان و خوانندههای ما هستند که باید از این ظرفیتها به گونههای امروزیتر استفاده کنند. عدهای هستند که اصولاً حافظ سنت هستند و میخواهند اشکال سنتی آواز را حفظ کنند که شاید این موضوع برای نسل امروز خیلی جوابگو نباشد مگر برای عده قلیل و اندکی.
او ادامه میدهد: عموم مردم و جوانهایی که به آواز ایرانی گرایش دارند میخواهند در آواز تحول، تنوع و حرکت وجود داشته باشد. من اخیراً به این موضوع خیلی فکر کردم و در حال آماده سازی نمونههایی هستم که در آن آواز طراحی شود.
منبری اظهار میکند: شاید بداههخوانی و بداههپردازی در موسیقی ملی و ردیف دستگاهی ایرانی جایگاه و جذابیت داشته باشد اما مواقعی هست که همین طور که برای موسیقی طراحی انجام میشود برای آواز هم از قبل طراحی کنیم. برخی میگویند فقط مبتنی بر بداهه آواز کار میکنیم و برخی میگویند باید آواز را از قبل آماده کرد. پیچ و خم آواز زیاد است و آواز خواندن و یاد گرفتن کار سختی است.
او اضافه میکند: به نظرم با کمی تنوع و جستوخیزی که میشود در آواز ایجاد کرد میتوان آن را جذاب کرد و برگرداند. من همیشه میگویم آواز فقط ردیف یاد گرفتن نیست. این نیست هفت دستگاه و ردیف را یاد بگیریم و هر وقت توانستیم شعری را جلوی رویمان بگذاریم و بخوانیم. خیلی راحت میشود مخاطب عام را به آواز اصیل ایرانی جذب کرد؛ اما اگر بخواهیم از اول تا آخر برای او ردیف بخوانیم خستهکننده و ملالآور میشود.
انتهای پیام
ثبت نظر