، «شب موسیقی» در نوزدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۲۱ بهمن، با موضوع «هنر در انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی» و اجرای رضا مهدوی میزبان هادی منتظری، نوازنده کمانچه و بهنام صبوحی، کارشناس موسیقی بود.
هادی منتظری در این برنامه گفت: زمانی که ما شروع به ضبط کارهای چاوش مثل «ژاله خون شد» و «ایران ای سرای امید» کردیم، فکر نمیکردیم موسیقی ایرانی به جایی که الان رسیده، برسد. این باید ریشهیابی شود. موسیقیای که الان میشنویم ضد کمال شده است. یک سری اشعار سخیف و بی هویت که نه پاپ هستند و نه سنتی در کنسرتها میشنویم. من از صدا و سیما گله دارم چون باید متولی این قضیه شود و شبکهای برای شناخت هنر ایجاد شود.
بهنام صبوحی نیز بیان کرد: بعد از انقلاب توانستیم در حوزه موسیقی سنتی و تا حدودی موسیقی نواحی کارهای جدیدی انجام دهیم. اما متأسفانه ممیزیهایی که بر بعضی گونههای موسیقی غالب شد، باعث بر هم خوردن تعادل شد و ژانر موسیقی پاپ خیلی دیر آزاد شد. این سبب شده تا در سالهای اخیر به یک شلوغی برسیم و گویا نتوانستهایم شنوندههایمان را از لحاظ شنیداری برای شنیدن موسیقی خوب تربیت کنیم. آن محدودیتها باعث پایین آمدن سلیقه شنیداری مردم شد. چیزی که مردم الان میشنوند با موسیقی خوبی که میتوانند بشنوند فاصله دارد.
صبوحی در پاسخ به این پرسش که نقش شما به عنوان یک آهنگساز برای ایجاد تعالی در سطح فرهنگ شنیداری مردم چقدر است؟ گفت: همه دوستان در حال سعی برای ایجاد این تعالی هستند ولی واقعیت این است که گاهی سلیقه رایج غالب میشود و فاجعه زمانی رخ میدهد که متولیها نیز دیگر آن نگاه را نداشته باشند. متأسفانه در سالهای اخیر ما متولی خاصی برای موسیقی نداریم.
منتظری بیگانگی نوازندگان با ادبیات را دلیل کم داشتن تکنواز در حال حاضر دانست و تاکید کرد: سلیقه شنیداری مردم را عوض کردهاند و این باید ریشهیابی شود. جوانان ما فرق کمانچه و سهتار را نمیدانند چون ندیدهاند، از طریق ماهواره یا گیتار دیدهاند یا پیانو.
وی در مورد بحث رجعت به خویشتن در هنر در اوایل انقلاب گفت: ای کاش این رجعت به خویشتن الان هم اتفاق بیافتد. کارهایی که در دهه ۶۰ انجام شده در تاریخ ثبت شده است و جای آن کارها خالی است.
صبوحی افزود: دهه ۶۰ اوج بلوغ موسیقی سنتی ما بود و ای کاش این روال ادامه پیدا میکرد. بعد از ورود موسیقی پاپ، این خط سیر کمرنگ شد. در سالهای اخیر من به ندرت آواز ایرانی شنیدهام و کارها به سمت تصنیف و کارهای ساده و سبک رفتهاند. البته ما شاید در گذری هستیم و در چند سال آینده به موسیقی سنتی برگردیم.
منتظری درباره اینکه چرا نوجوانان امروز که انقلاب را ندیدهاند سرودهای انقلابی را زمزمه و آنها را بازسازی میکنند؟ گفت: کمال و خلوصی که نهفته در این نوع موسیقیها هست کشش ایجاد میکند و این از شعر ما برگرفته شده است.
صبوحی همچنین اظهار کرد: سرودهای اول انقلاب کارهای دلی با حداقل امکانات بودند اما ماندگار شدهاند و شما هنوز شور انقلابی را در آنها میبینید. همین سرودها نشان میدهند که با حداقل امکانات هم میشود کار ماندگار ساخت.
صبوحی در پاسخ به اینکه آیا موسیقی بعد از انقلاب توانست گونههای جدیدی ایجاد کند؟ بیان کرد: موسیقی در حال حاضر تنوع خوبی دارد.
منتظری هم گفت: موسیقی به ذات خود بد نیست. این شعر و تصویر است که آن را جهت دار میکند.
در ادامه برنامه به محجور ماندن موسیقی نواحی و آئینی اشاره شد.
منتظری با انتقاد از جشنواره موسیقی فجر گفت: از سه نوازنده تکنواز این جشنواره تنها یکی از آنها موسیقی ایرانی مینوازد. منزوی شدن یک سری اساتید از مشکلاتی است که داریم.
در پایان صبوحی سرود را بهترین نوع کار گروهی در مدارس خواند و آن را زمینهساز ورود نوجوانان به موسیقی دانست.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، درباره مسائل موسیقی، یک شنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش میشود.
انتهای پیام
ثبت نظر