به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا ؛ هوشنگ جاوید در «شب موسیقی» بیان کرد: نیاز به مجوز برای حمل آلات موسیقی تا دهه 70 در موسیقی دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده .
شاهنگیان در مقدمه تاریخچه ای از سرودهای انقلابی بیان کرد و گفت : انقلاب اسلامی همه چیزش مردمی بود. جریان سرودهای انقلاب مقدمه ای داشت که توسط مردم راه اندازی شده بود. شعارهای کوتاه مردم به تدریج ملودیک شد. چند کار به مناسبت حوادث دوران انقلاب ساخته شد و پشت نوارهای حضرت امام قرار گرفت و تبدیل به شعار عمومی شد.
جاوید با اشاره به قدمت داشتن موسیقی حماسی در ایران گفت: در قرن حاضر، یک دوره انقلاب مشروطه هست که باعث تحول در موسیقی ایران می شود و بخش دوم در وقوع انقلاب اسلامی است. موسیقی سالهای قبل از انقلاب موسیقی اعتراض است که بعدا در ردیف موسیقی انقلابی قرار می گیرند. موسیقی خودِ انقلاب اسلامی از سال 57 تا 59 است. این موسیقی بعدا دچار تکثر اقتباس شد و ذهن جامعه را خسته کرد و چون نوآوری صورت نگرفت، متاسفانه روند آن به ترانه تبدیل شد. اتفاقاتی که در آن 2 سال در موسیقی افتاد بسیار مهم هست. یکی از چیزهایی که اتفاق می افتد، موسیقی ارکسترال نو انقلابی است.
سرودهای انقلابی بخشی از تاریخ انقلاب
در ادامه برنامه مهدوی با بیان اینکه تا دهه هفتاد کسی نمی دانست این سرودهای انقلابی را چه کسی ساخته از حمید شاهنگیان درباره انگیزه این پنهان کاری پرسید.
شاهنگیان پاسخ داد: فکر می کردم این کاری است که باید می شده و خداوند از قبل این استعداد را در من نهاده بوده پس دلیلی نداشت که در موردش صحبت کنم، تا اینکه یکی از دوستان گفت شما کاره ای نیستی، این بخشی از تاریخ انقلاب است و باید گفته شود.
شاهنگیان، اولین مدیر موسیقی بعد از انقلاب، در مورد قطعه های ساخته شده اوایل انقلاب گفت: سازهای تنبک، تار و ویولون معمولا سازهای بزمی بوده اند. برای کم کردن فشار حرمت موسیقی، من نقش های این سازها را کم کردم.
انقلاب در موسیقی در دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده
جاوید در مورد کارهای فاخر دوران انقلاب گفت: انقلاب در موسیقی در دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. این شکل از ساختار الان کجاست؟
وی در مورد نقش کلام در سرودهای انقلابی گفت: سرودهای انقلابی در همه جای دنیا از حرکت های مردم در خیابان ها نقش می گیرد و این نقش را هنری و کامل می کند. بعضی از اهالی موسیقی متن سرودهای انقلابی را فارغ از شاعرانگی و لطافت می دانند و به همین دلیل می گویند اینها نمی توانند اثر هنری باشند، در حالیکه چیزی که از حرکت مردم یک کشور نشات گرفته چطور می تواند هنری نباشد.
موسیقی بعد از انقلاب، وام دار کلام است
شاهنگیان در ادامه بحث افزود: در اینکه اینها آن لطافت گل و بلبل را ندارند تردیدی نیست اما اگر ژرف نگاهشان کنیم بسیار لطافت های دیگری در آن ها هست. موسیقی انقلاب ما بعد از سال 57 وام دار کلام است. زیرا به طور جدی در حذف موسیقی تلاش می شد تا اینکه کلام آمد و سوار این مرکب شد و جهتی به آن داد که مطلوب جوامع مذهبی و حوزه علمیه بود و من به عنوان مدیر موسیقی آن روز از این مسئله برای بقای موسیقی کمک گرفتم.
این پژوهشگر موسیقی در مورد الگوی سرودهای انقلابی گفت: هنرمندان جوانی که آن دوره این کارها را انجام داده اند، آن ضرورت را حس کرده بوده اند و درست است که الگویی داشته اند اما خواستند حرف خودشان را با کار نو بزنند و نه اینکه تقلید کنند.
اکثر آثار اوایل انقلاب، نتیجه زحمات فریدون شهبازیان
وی در مورد موسیقی در اوایل انقلاب گفت :سال 58 کسانی که به یاری انقلاب آمدند در رابطه با موسیقی بسیار کم بودند. چند گروه بودند در خارج از صدا و سیما که تفکر خاصی را دنبال می کردند، عده ای از ایران رفتند و عده ای که منتظر بودند ما سرنگون بشویم بنابراین تعداد کسانی که وارد گود شدند بسیار کم بودند. جا دارد اینجا از استاد فریدون شهبازیان یاد کنم که کاملا پای هنرش و تعهد هنریش ایستاد و تقریبا تمام کارهایی که آن زمان تولید شد نتیجه زحمات ایشان بود.
نیاز به مجوز برای حمل آلات موسیقی تا دهه 70
جاوید در مورد سختی ساخت کارهای انقلابی گفت: فراموش نکنیم این آثار زمانی تولید شده است که هنرمند برای بردن تارش از خانه به مرکز سروردهای انقلابی باید مجوز داشت و این قضیه تا دهه 70 طول کشید.
در ادامه برنامه در مورد موسیقی انقلابی اقوام در زمان انقلاب که نادیده گرفته شده صحبت شد.
هوشنگ جاوید در پایان تصریح کرد : بهتر است آثار حماسی انقلابی با رنگ خود حفظ شود و تولید داشته باشیم.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های « شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه 4 سیما پخش می شود.
ثبت نظر