برخلاف رسوم معمول شب یلدا، ظهر روز شنبه در یکی از کافیشاپهای خیابان شلوغ خیابان طالقانی تهران، در جمع رادیو شبیها به استقبال طولانیترین شب سال میرویم.
وقتی میرسیم گروه آماده ضبط برنامه شده است. در طرفی مردم نشستهاند و در مقابل عوامل تولید برنامه «رادیو شب». میدانیم که قرار است شاهد یک مسابقه اسم فامیل میان حسین کلهر، سپند امیر سلیمانی، بهرام عظیمی، ایمان سرورپور، محمدرضا احمدی و علیرضا آرا باشیم.
هنوز دوربینها روشن نشده، اما حال و هوای استودیو بدون آنکه اصراری بر تظاهر وجود داشته باشد، شاد و صمیمی است. عوامل از مردم حاضر در صحنه میخواهند که در برگزاری این مسابقه با اجرای احمد اطراقچی، سهیم و در عین حال با نشاط باشند.
حسین کلهر و سپند امیرسلیمانی به عنوان گروه اول پشت میزها و روبهروی هم قرار گرفتهاند. با وجود اینکه هنوز ضبط آغاز نشده، اما کلکل و شوخیها شروع شده است. گویا قرار است این شوخیها به صورت بداهه در طول ضبط نیز ادامه پیدا کند.
عبور از بحرانها به همراه شادمانیهای ملی و مناسبتی
کارگردان برنامه «رادیو شب» درباره بخشهای گوناگون ویژهبرنامه شب یلدا میگوید: مخاطبان همیشه و بویژه در مناسبتها از ما انتظارات خاص دارند و دوست دارند که مناسبتهای ملی و مذهبی را خیلی پررنگ برگزار کنیم؛ طبیعتا یلدا هم یکی از مهمترین مناسبتهای ما در طول سال محسوب میشود که برای آن ویژهبرنامهای سه ساعته تدارک دیدهایم که از ساعت ۱۰ شب روز جمعه (۳۰ آذرماه) شروع میشود تا یک بامداد اول دیماه نیز ادامه دارد.
او ادامه میدهد: ما در این ویژهبرنامه به استقبال زمستان میرویم و درباره سنتها صحبت میکنیم. در همین راستا هم تلاش کردیم آیتمهای جذاب و سرگرمکننده همانند حافظخوانی، پردهخوانی و موسیقیهای محلی تدارک ببینیم. یکی از این بخشهای اصلی که الان در حال ضبط آن هستیم، مسابقه اسم فامیل است که بیشتر جنبه شوخی آن برایمان مهم است تا برد و باخت.
ضابطیان میگوید: هدف ما تدارک یک دورهمی است برای اینکه دور هم باشیم و در فضای مفرحی که هم حال ما خوب باشد و هم حال مخاطب، برخی سنتهای ایرانی را یادآوری کنیم.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه حال و هوای این روزهای جامعه، چقدر این دست از برنامهها میتواند به روحیهبخشی به مردم کمک کند، اظهار میکند: ما ادعا نداریم که میتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، ولی در شبی مثل یلدا دوست داریم مردم کمتر به مشکلاتشان فکر کنند و شب شادمانهای را داشته باشند. همه ما درگیر مشکلات هستیم و میدانیم مردم چه شرایطی دارند و با احترام به آنها سعی میکنیم یک برنامه سرگرمکننده بسازیم. خیلی وقتها عبور از مشکلات و بحرانها همراه همین شادمانیهای ملی و مناسبتی است که بتوانیم خودمان را برای عبور از بحرانها سر پا نگه داریم.
ساعتی به دور از مشکلات و دغدغههای زندگی
محمد صوفی، تهیهکننده این برنامه تلویزیونی نیز میگوید: ما تلاش میکنیم به اندازه سهم خودمان و همین زمانی که در اختیار داریم تاثیر بگذاریم و حال مردم را کمی خوب کنیم. این موضوع به این معنی نیست که شرایط مردم را نمیدانیم؛ چون همه ما درگیر مشکلات هستیم. اما باید یک وقتی به خودمان بدهیم که به مشکلات فکر نکنیم و حال خوب را تجربه کنیم.
او ادامه میدهد: از «رادیو هفت» و «۱۰۰ برگ» گرفته تا «رادیو شب» همواره تلاشمان این بوده که مردم آرامش را حتی برای ساعتی در کنار این تیم تجربه کنند. امیدوارم موفق بوده باشیم.
مگر در این شرایط هم میتوان لبخند زد؟!
بعد از ضبط دوره اول مسابقه، با سپند امیرسلیمانی درباره حضورش در ویژهبرنامه شب یلدای «رادیو شب» به گفتوگو مینشینیم. او میگوید: اصولا کار با منصور و محمد برایم جذاب است و دوست دارم با آنها کار کنم. این فرصت گاهی در متنخوانیها به وجود میآید و گاهی اینچنین در مسابقه شب یلدا.
امیرسلیمانی نیز درباره لزوم تولید برنامههای شاد در تلویزیون، یادآور شد: الان به طور کلی برخی از مردم موضع دارند؛ به عنوان مثال اگر یک فرد معروف در اینستاگرم خود عکسی منتشر کند که لبخند به لب دارد، برخی میگویند تو چطور در این شرایط بد میتوانی بخندی؟! بنابراین تولید برنامههای شاد هم خوب است، اما به شرط آنکه مردم ببینند و موضع نداشته باشند. مشکلات مردم باید به صورت عمقی حل شود و تا آن زمان برنامههای شاد فقط همانند یک مسکن موقت هستند و تاثیر آنچنانی ندارد.
این بازیگر ادامه میدهد: گاهی به من گفته میشود چرا تو دیگر در تلویزیون بازی نمیکنی؟ در حالی که من بازی میکنم اما مردم دیگر نمیبینند. من کاری که از دستم برمیآید را انجام میدهم و بیشتر از این در حیطه مسئولیت من نیست. تا آنجایی که به من ارتباط دارد، همه تلاشم را میکنم. مردم برنامههای خوب را میبینند و به همین خاطر هم باید تعداد برنامههای خوب بیشتر شود.
از این کانال به آن کانال، به دنبال برنامههای شاد
همچنین بهرام عظیمی درباره تاثیر برنامههای شاد تلویزیون در روحیه مخاطبان، میگوید: الان کسی که پای تلویزیون نشسته و کانالها را عوض میکند همانند خود من، دنبال برنامههای شاد میگردد. زمانی بود که همه ما دنبال فیلم سینمایی بودیم، اما الان دنبال برنامههای شاد هستیم. گاهی حتی به برخی از آگاهیهای تلویزیونی هم میخندیم.
او ادامه میدهد: همان طور که میگویند روزی نیم ساعت ورزش لازم است، روزی یک ساعت شاد بودن و خندیدن هم لازم است و برخی برنامههای تلویزیونی هم میتوانند به این موضوع کمک کنند. هر کسی که الان تلاش میکند مردم را در تلویزیون بخنداند، کار خیلی بزرگی میکند.
عظیمی با اشاره به ویژه برنامه شب یلدای «رادیو شب»، یادآور میشود: از «رادیو هفت» تا امروز با این گروه همراه بودهام و هیچ گاه متن یا شعر نخواندهام و همیشه موضوعی را تعریف کردهام که مردم را بخندانم.
او در پاسخ به این پرسش که فکر میکنید چقدر تولید برنامههای شاد، دغدغه مدیران تلویزیون است، میگوید: آنها دوست دارند که برنامهای در تلویزیون پخش شود که سرگرمکننده باشد. اما در این میان با توجه به این رویکرد، پخش برخی از برنامههای بیمحتوا از تلویزیون باعث تعجب میشود و میگوییم پس چه کسی تصمیم به تولید و پخش این برنامهها میگیرد؟
این فیلمنامهنویس و انیمیشنساز ادامه میدهد: به هر حال تلویزیون به واسطه همین برنامههای خوب و شاد است که میتواند خودش را زنده نگه دارد. الان شبکههای اجتماعی میتواند در زمان کمی مردم را بخنداند و تلویزیون نمیتواند با آن رقابت کند؛ اما تولید برنامههای طولانی باکیفیت و شاد که میتواند مردم را در جمع خانواده بخنداند میتواند برگ برنده تلویزیون باشد؛ «خندوانه» و «دورهمی» و «رادیو هفت» از جمله برنامههایی هستند که مردم را شاد میکنند.
اینجا هستیم برای بهتر کردن حال مردم
احمد اطراقچی نیز که اجرای مسابقه «رادیو شب» را بر عهده دارد، میگوید: هر کدام از افرادی که الان اینجا حضور دارند شاید در شرایط عادی و معمولی حاضر نبودند این کار را انجام دهند. هر کدام از این افراد در زمینهای موفق و شناخته شده هستند و اینکه الان اینجا هستند فکر میکنم اول به خاطر آقایان صوفی و ضابطیان و تیم آنهاست و دوم اینکه بتوانند کمک کنند که شرایط موجود برای مردم مقداری بهتر، قابل تحملتر و دلپذیرتر شود.
او ادامه میدهد: جای این برنامهها در تلویزیون خالی است؛ در حالی که تولید آنها خیلی هم کار سختی نیست و نیاز به هوش، خلاقیت و حمایت مدیران دارد. اما متاسفانه گاهی هزینههای بالا برای برنامههایی میشود که شاید مخاطبان آنها انگشتشمار باشند.
با تمام شدن دور سوم مسابقه اسم فامیل، استودیو را ترک میکنیم؛ اما این مسابقه با سؤالهای جدید و عجیب و غریب همچنان ادامه دارد.
ایسنا ـ فاطمه خلیلی
انتهای پیام
ثبت نظر