Fa En پنجشنبه 29 شهریور 1403 ساعت 20 و 10 دقیقه

کتابگردی وزیر ارشاد همراه با گله‌های نویسندگان

کتابگردی وزیر ارشاد همراه با گله‌های نویسندگان

مسئله ممیزی، کپی‌رایت، حمایت از داستان‌نویسان جوان و قاچاق کتاب مسائلی بود که در دیدار انجمن‌داستان‌نویسان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز کتاب‌گردی مطرح شد.

جمعه 2 آذر 1397 ساعت 15:40

،  سیدعباس صالحی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در روز کتاب‌گردی (پنجشنبه ۱ آذرماه) مجموعه فرهنگی مکتب تهران را  برای بازدید انتخاب کرد،  و پای سخنان  هیئت مدیر انجمن صنفی کارگری داستان‌نویسان تهران درباره ممیزی، کپی‌رایت و هدر رفت فرصت‌های نسل جوان داستان‌نویسان نشست.

جلال تهرانی- نمایشنامه‌نویس و صاحب مجموعه فرهنگی مکتب تهران - توضیح‌هایی درباره این مجموعه ارائه داد و گفت: ما حدود ۳۰ عنوان کتاب تاکنون  منتشر کرده‌ایم.  بعد از بحران سال گذشته ما به دردسر افتادیم و نگران این وضعیت هستیم. ما انتظار حمایت از کسی نداریم اما به دنبال امنیت در فعالیت در حوزه شهرداری و اماکن و غیره هستیم.

ضحی کاظمی- داستان‌نویس - نیز درباره تصمیم انجمن داستان‌نویسی برای کتاب‌گردی و این‌که این مکان را مبداء  انتخاب کرده‌اند، گفت و افزود:  کاش وزارت ارشاد داستان‌نویسان مستقل را می‌دید که چگونه زحمت می‌کشند و کمترین حمایت از آن‌ها می‌شود.

محمدحسن شهسواری - داستان‌نویس - نیز در این مراسم  اظهار کرد: ما مشکل ممیزی  داریم. قبلا ممیزی‌ها اینقدر نبود اما باز ممیزی‌ها بیشتر شده، نمونه‌هایی را می‌توانم نام ببرم که کتاب توسط  بررس برسی شده اما با تغییر سربررس کتاب رد می‌شود.  ما می‌خواهیم چیزی با عنوان ممیزی قبل از چاپ نداشته باشیم. در دوره قبل این اتفاق نمی‌افتاد و نمی‌دانم این موج سینوسی چگونه است. البته این بررسی‌ها برای دولت هم وجه خوبی ندارد.

سیدعباس صالحی نیز در اینباره اظهار کرد: رویکرد ارشاد این است که دخالت در محتوا نباشد و مراجع ذی‌صلاح باید به این موضوع توجه داشته باشند.

شهسواری سپس به برگزاری همایش کپی‌رایت توسط انجمن داستان‌نویسان اشاره کرد و از وزیر خواست بستر برگزاری این برنامه‌ها توسط انجمن‌ها را فراهم کنند.

محمود آموزگار- رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران- نیز به موضوع قاچاق کتاب اشاره کرد و از انجمن خواست تا در این زمینه اقداماتی انجام دهند، زیرا اقدام ناشران بیشتر منفعت مادی دارد اما همه مسائل محدود به منفعت اقتصادی نمی‌شود. قاچاق کتاب پدیدآورندگان و نویشندگان را هدف قرار داده است و از نویسندگان می‌خواهیم تا شکایت کنند.

شهلا آبنوس - داستان‌نویس - نیز در این مراسم با بیان این‌که منکر تسریع اعطای مجوز به کتاب‌ها نمی‌شود، گفت: نویسنده چند سال از عمر خود را می‌گذارد و کتابی می‌نویسد و انتظار دارد سود اندکی در این زمینه داشته باشد اما با توجه به این‌که کپی‌رایت نداریم، کتاب‌های خارجی با قیمت‌های ارزان وارد می‌شود. من تازه‌نفس در امر نوشتن نمی‌توانم با آن‌ها رقابت کنم، کتاب‌هایی که چندین جایزه برده و در کشورهای دیگر مطرح شده است، من نوپا توان رقابت با آن‌ها را ندارم.  با اعطای یارانه بیشتر به کتاب‌های تألیفی واقعا خوشحال شدیم اما موضوع کپی‌رایت را باید جدی بگیرید، زیرا ما داریم له می‌شویم.

 او افزود: دولت باید نویسنده مستقل و نویسنده‌ای را که زیر علم دیگران سینه نمی‌زند، دریاید. با زدن برجسب بر پیشانی  نویسنده‌های مستقل آن‌ها را منزوی نکنید. اگر ما آزاداندیشی نداشته باشیم، چیزی برای این‌که به درد جامعه بخورد نخواهیم داشت.

سپس ضحی کاظمی اظهار کرد: ما با موجی از نویسندگان دهه ۶۰ روبه‌رو هستیم که هیچ نوع حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و کتاب‌هایشان به فروش نمی‌رود. البته یک سر این موضوع به  سانسور برمی‌گردد. البته مردم حق دارند کتابی بخرند که سانسور نشده است. نویسنده‌ها نمی‌توانند به موضوعات بسیاری بپردازند و در این زمینه خط قرمزهای وحشتناکی داریم. سانسور آسیب بسیاری به ما زده است. باید به دنبال راه نجات داستان ایرانی باشیم و از فرصت داستان‌نویسان جوان استفاده کنیم.

 سید عباس صالحی بعد از شنیدن این سخنان گفت: کپی رایت لایحه‌ای را در مجلس دارد که مراحل نهایی‌اش را دارد طی می‌کند. داستان‌نویسان جوان نیز فرصتی برای کتاب ایرانی هستند. شما باید بگویید که چه می‌شود کرد تا آمار تولید کتاب متناسب با مصرف آن باشد، و چطور می‌شود سرانه مطالعه را افزایش داد. پیشنهادهای شما کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 226

ثبت نظر

ارسال