استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروزه هیچ رخداد و عملی از دید مردم بخصوص رسانهها پنهان نمیماند؛ بنابراین رسانهها و روابط عمومیها باید صداقت را مبنای کار خود قرار دهند.
، مهدخت بروجردی شامگاه (چهارشنبه) در حاشیه کارگاه آموزشی رسانه و روابط عمومی در فرمانداری آران و بیدگل، اظهار کرد: اصلهایی مهم در روابط عمومی اخلاق، حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند است.
وی افزود: دهکده جهانی به طور وضوح عملی شده و اطلاعات و اخبار در دورترین نقاط دنیا در یک لحظه به تمام کشورها منتقل میشود و عصر انفجار اطلاعات نمود عینی پیدا کرده است. روابط عمومیها و رسانهها برای زنده ماندن و مقبولیت باید صداقت داشته باشند.
بروجردی به انواع مدلهای روابط عمومی قدیم اشاره کرد و گفت: نخستین قدم در علم ارتباطات و روابط عمومی حدود سالهای ۱۹۰۰ میلادی در غرب استفاده شد و مبتنی بر تبلیغات و به نوعی فریب افکار عمومی بوده است، دومین قدم پس از این دوره اطلاع رسانی مثبت مورد توجه قرار گرفت و در این دوره فضای اخبار به صورت رویدادهای مثبت اتفاق افتاد و مثبت کردن فضا و عدم درز خبرهای بد و منفی به یک سویه شدن خبر از طرف روابط عمومیها انجامید.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: پس از مدتی گام سوم الگوی دوسویه ناهم سنگ مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین معنی که یک رویداد نمایشی در روابط دیده شد و سازمان هیچ گاه مورد سوال و هجمه قرار نگرفت. در این زمان کفه به نفع سازمان سنگین بود، به عبارت سادهتر سازمان در اندیشه روابط عمومی مهمتر از مردم بود و هرگز فدای مردم نمیشد و به روش اقناعی کارهای سازمان را توجیه میکرد.
وی افزود: اما بهترین و مهمترین گام الگوی دوسویه هم سنگ بود که به کشف حقیقت، رشد و پیشرفت منجر شد، اوامر و تحقیقات از بالا به پایین نبود، بلکه از پایین به بالا شکل میگرفت و نقاط ضعف زودتر و بهتر رفع میشد، مردم برای سازمان مهم بودند، تفاهم واقعی در دستور کار قرار میگرفت و بهترین الگوی عملی روابط عمومی در سازمانها ایجاد شد و هیچ کس در پایان احساس بدی نداشت.
بروجردی گفت: در حالی که جوهره کار در روابط عمومی پاسخگویی است، برخی به اقدامات دیگری مانند توجیه کردن، حاشا کردن، تعریف مجدد و کوچک کردن فعل اشتباه متوسل میشوند که این کار به نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و مصون ماندن خود و سازمان در مقابل پاسخگویی به مردم است که یکی از بدترین الگوهای روابط عمومی در جوامع به حساب میآید.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: یک الگوی مصالحهجویانه نیز وجود دارد که در آن سازمان با پذیرش اشتباه خود، قول جبران و عدم تکرار اشتباه میدهد که از الگوهای خوب و پسندیده نسبت به بسیاری از الگوهای رایج است، در واقع روابط عمومی باید با مدیریت درست و کمک به سازمان از بروز اتفاقات اشتباه و بد جلوگیری کند تا سازمان مجبور به جبران اشتباه و عذرخواهی نشود، اصل مهم در روابط عمومی اخلاق، در نظر گرفتن مصالح مردم و رضایت خداست.
انتهای پیام
ثبت نظر