مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: هنوز هم بسیاری از فضائل امام علی (ع) بر مردم آشکار نشده است.
، آیت الله العظمی سبحانی امروز ۵ خرداد ماه در ادامه درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه با انتقاد از وضعیت شهرسازی در عصر جدید گفت: از نظر اسلام نباید خانهها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ به خصوص در قم نباید خانهها به این شکل ساخته شود که زنان در منزل خود هم مجبور باشند با چادر تردد کنند.
وی با اشاره به تفاوت صبر و رضایت افزود: فرق صابر و راضی آن است که شخص صابر، ملالت را لمس میکند ولی سخن نمیگوید بلکه راضی، ملالت را هم لمس نمیکند و میگوید که هرچه از دوست رسد نیکو است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: شخص راضی در همه امور راضی است و هیچ وقت هیچ اتفاقی او را برآشفته نمیکند زیرا میداند که صلاح او در اتفاقاتی است که رخ داده است؛ انسان صابر، فقر را دوست ندارد ولی فرد راضی فرقی بین فقر و غنا قائل نیست.
وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی بیان میکند که اگر انسان مورد پاداش قرار میگیرد از سرچشمه رضایت است؛ یعنی اگر انسان از کسی راضی شد در حقیقت به او خدمت کرده است؛ جنت پاداشی است که سرچشمه آن، رضایت خدا است؛ پس رضایت خدا افضل از جنت است.
آیت الله العظمی سبحانی بیان کرد: علامه طباطبایی بیان میکند که رضوان خدا در صورتی جلب میشود که همه کارها برای خدا باشد؛ روزه گرفتن نباید برای بهداشت و مسائل دیگر باشد بلکه باید برای رضای الهی باشد.
وی گفت: شخصیتهایی که در جهان بروز و ظهور میکنند به چند دسته تقسیم میشوند؛ برخی به شکلی زندگی میکنند که پس از مرگ آنها هیچ خبری نیست و دفن جسد آنها به معنی دفن نام آنها است.
وی افزود: افرادی هستند که در جامعه موج آفرینی میکنند و مردم نیز تا چند صباح پس از مرگ، او را دعا میکنند ولی برخی شخصیتها موجی ایجاد میکنند که تا آخر دنیا خروشان است؛ امام علی (ع) نیز از همین گروه هستند که امواج نورانی ایشان در این سالها خروشان مانده است.
وی تصریح کرد: از میان مسیحیان تنها جرج جرداق نیست که در خصوص حضرت علی (ع) این چنین سخن میگوید بلکه بسیاری از مسیحیان در خصوص ایشان تعابیر خاص دارند.
آیت الله العظمی سبحانی بیان کرد: نامه امام علی (ع) به مالک از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است که مبنای سیاست باشد؛ نهج البلاغه بخش کوچکی از علم امام علی (ع) است ولی در کنار همه این فضائل، فضیلتی در وجود امام علی (ع) است که کمتر به آن اشاره شده است؛ ۱۱ هزار نامه و خطبه و کلمات قصار از امام علی (ع) ثبت شده است.
وی گفت: گاهی دشمنان امام نیز کلمات قصار حضرت را نقل کرده اند؛ امام علی (ع) در زمان پیامبر (ص) اصلاً سخنی نمیگفتند زیرا با وجود پیامبر اکرم (ص) ایشان لب به سخن نگشودند؛ در رساله حقوق سیدالساجدین نیز به همین مساله اشاره شده است که باید چنین احترامی برای بزرگان قائل بود.
وی افزود: هنوز بخشهایی از زندگانی امام علی (ع) برای مردم روشن نشده است و برخی از فضائل ایشان هنوز بر مردم آشکار نیست؛ دقیقاً ۱۴ قرن از شهادت امام علی (ع) میگذرد و باید در سراسر کشور از علم و تقوا و سیاست و ادب امام سخن گفته شود و موجی در این زمینه ایجاد شود.
انتهای پیام
ثبت نظر