رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در آموزش و پرورش، نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت کرد.
، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی شامگاه پنجشنبه در آئین اختتامیه همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: در برگزاری این همایش و بررسی دیدگاههای مختلف، از نظریه آیتالله جوادی آملی پیرامون نظریه علم دین بهره گرفتهایم.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: تولیدات علمی خوبی در حوزه علوم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش انجام شده است که میتواند نقش مهمی در مطالعات و برنامههای درسی آموزش و پرورش داشته باشد.
وی بیان کرد: در آموزش و پرورش، نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت کرد، تعلیم و تربیت، بر اساس نظریه علم اسلامی ما را به تعالی میرساند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم رهبری، توصیههای مهمی به جوانان شده است که مهمترین آن علم، پژوهش، اخلاق، معنویت، استقلال، آزادی، عدالت، کرامت و سبک زندگی است. بخش عمدهای از این توصیهها، به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت برمی گردد و تکلیف بحث علم و نظریه علم مشخص میشود.
وی بیان کرد: فلسفه، امامت علوم را بر عهده دارد، در تعلیم و تربیت الگوهایی خود را نشان میدهد، یکی از الگوها، الگوی حرکت است که در فلسفه اسلامی با آن مواجه هستیم، ما زندگی را حرکت میدانیم و فلاسفه گفتهاند در حرکت، تعالی است.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی افزود: یک حرکت مربوط به عالم متعالی و دیگری مربوط به عالم متدانی و دنیوی است و همین دو نظریه را میتوان در تعلیم و تربیت مدلسازی کرد. در همین رابطه محرکهای معرفتی، محرکهای انگیزشی، ایجابی، سلبی و… قرار دارد، هر دانشی که نقش نجات انسان را بازی کند مهم است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: نفع علوم در سه بخش است؛ ظاهر و بدن، نفس و عقل و حوزه اعتقادات که هر یک دارای مباحث وسیعی است.
وی بیان کرد: علم متعالی به لحاظ مبدأ، مقاصد، متحرک، محرک، مسیر و مسافت و جنبه تعالی، خود را در تعلیم و تربیت نشان میدهد.
در این همایش نظریههای تربیتی و برنامههای درسی و هستی شناسی علم و بازسازی مفهوم اسلامی شدن متون درسی و …بررسی شد.
انتهای پیام
برچسب ها
ثبت نظر