Fa En جمعه 2 آذر 1403 ساعت 22 و 5 دقیقه

مسجد جامعی:عشق مردم به حضرت زهرا(س) سبب بسط آثار مرتبط با ایشان است

مسجد جامعی:عشق مردم به حضرت زهرا(س) سبب بسط آثار مرتبط با ایشان است

احمد مسجدجامعی گفت: در کتاب‌های مکتوب تاریخی، مجموعه زندگی حضرت از دو صحفه کمتر است اما شما مشاهده می‌کنید که همین میزان اندک چقدر بسط و گسترش یافته است که نشان‌دهنده عشق پنهان مردم به این حضرت است.

دوشنبه 1 بهمن 1397 ساعت 22:50

، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه «پنجمین سوگواری نگین شکسته» که به مناسبت ایام  شهادت حضرت زهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: ابوعبدالله رودکی، پدر شعر فارسی و آدم الشعرا است. رودکی خراسانی بوده است. رودکی پایه‌گذار آن چیزی است که بعدها در شعر بزرگان جلوه پیدا کرده و منشا ادبیات ما که یکی از افتخارات ما در سراسر دوره تمدنی است. در تاریخ گفته شده که رودکی نابینا بوده که بعدها این موضوع مورد تردید قرار گرفت. احتمال اینکه ایشان را نابینا کرده‌اند زیاداست زیرا وصف‌های رودکی  از طبیعت از نظر سبک‌شناسی نمی‌تواند تجربه کسی باشد که ارتباط مستقیم با طبیعت نداشته باشد. پس از پیداشدن جمحمه رودکی در مزارش، تحقیقات نابینا کردن وی را تایید کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های نابینا شدن رودکی، اظهار ارادت وی به آستان اهل بیت است. دیوان و مجموعه اشعار رودکی از بین رفته اما در همین اندک آثار به جای مانده، اظهار ارادت وی به اهل بیت را مشاهده می‌کنید.

بنیان زبان، ادب و شعر فارسی با نام بلند حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) پیوند خورده است

مسجدجامعی با بیان یکی از مصرع‌های شعر رودکی تحت عنوان«اندر جهان مگرو جز به فاطمی»، بیان کرد: ابیات دیگر ایشان در وصف حضرت علی(ع) نیز این وجه را پررنگ می‌کند. بنیان زبان، ادب و شعر فارسی با نام بلند حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین(ع) پیوند خورده است.

وی اضافه کرد: در اشعار رودکی هرچه پیشتر می‌آییم این علاقه بیشتر می‌شود البته بعضی از علایق محلی نیز در اشعار او تاثیر گذاشته و مانند هر چیزی دیگری فرهنگ و علاقه محلی تاثیرگذار است ولی این نام‌های مبارک پیوشته تکرار می‌شود و رشد می‌کند.

ادبیات، آینه دل ملت است

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: جایگاه حضرت زهرا (س) در ادب فارسی از ادبیات رسمی فراتر رفته و وارد ادبیات غیر رسمی می‌شود به عنوان مثال ضرب المثلی تحت عنوان « حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن» وجود دارد. ادبیات آینه دل یک ملت است.

مسجد جامعی اظهار کرد: روند اظهار محبت به حضرت وضعیتی مشابه روند اظهار ارادت در شعر فارسی را داراست. بنده یک بررسی را در خصوص فاطمیه اول و دوم و منشا شکل‌گیری آن انجام دادم و براساس آن مشخص شد که در عزاداری ایرانیان فاطمیه اول و عزاداری سه روز یعنی روز شهادت و روز قبل و بعد آن را شامل شده است.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل علاقه زیاد به این حضرت، سه روز شهادت به۱۰ روز تغییر پیدا کرده و فاطمیه تبدیل به فاطمیه دوم می‌شود و در کنار این مراسم و مناسبت‌های دیگری شکل می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود عمر کوتاه حضرت و باتوجه به سنت زمانه چندان امکان روایت از زنان وجود نداشت و یک جریان تاریخی حکومتی مسلط تلاش می‌کرد تا آنچه درباره حضرت وجود دارد، شنیده نشود و یا در کنارش سعی می‌کرد با گفتار دیگری این معنارا کمرنگ کند تا آنچه درباره حضرت است، پوشیده بماند همچنین تمام تلاش‌‍‌ها برای نگاه و اعتراض حضرت وجود داشت ولی حجم آثار، تحلیل‌ها و تفسیرهای مرتبط با حضرت زهرا (س) گسترش یافته است.

مسجد جامعی بیان کرد: در کتاب‌های مکتوب تاریخی، مجموعه زندگی حضرت از دو صحفه کمتر است اما شما مشاهده می‌کنید که همین میزان اندک چقدر بسط و گسترش یافته است که نشاندهنده عشق پنهان مردم به این حضرت است.

وی افزود: یک بار نزد آیت‌الله فاضل لنکرانی بودیم و بحثی در رابطه با پژوهش‌ها و آثار پیرامون حضرت صورت گرفت و گفتند که کار خوبی است و ایشان نکته‌ای گفتند که به عقیده من این تلاش همراه با این نکته معنادار خواهد شد. ایشان گفتند که فلانی کار آنان خوب است ولی در جاهایی باید در خیابان عزاداری کنیم و علم عزاداری به پا کنیم. تحقیقات و نوشته‌ها در جای خود؛ ولی این کاری است که باید امروز به آن بپردازیم و بنده نیز گفتم که اگر جنبه ادبی و هنری به خود بگیرد جذاب خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این تلاش دوستان در این محل که امسال پنجمین سال آن است و خوشبختانه در ولادت حضرت نیز کارهای دیگری را نیز سازمان می‌دهند و سعی می‌کنند از تمامی هنرمندان و نویسندگان و علما در این زمینه بهره‌ ببرند و کاری ارزشمند است. 

انتهای پیام

تعداد بازدید : 188

ثبت نظر

ارسال