ساعت 24- بر اساس نظرسنجی که در ۱۰ دی با نمونه آماری ۴۰۴ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رسیده است، ۷۸ درصد از پاسخگویان بیننده حداقل یکی از برنامههای شاخص شبکههای سیمای رسانه ملی بودهاند
به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی که در 10 دی با نمونه آماری 404 نفر از افراد 15سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رسیده است، 78 درصد از پاسخگویان بیننده حداقل یکی از برنامههای شاخص شبکههای سیمای رسانه ملی بودهاند.
از این میزان بر اساس جنس، بانوان 81 درصد و آقایان 75 درصد بیننده این برنامهها بودهاند. همچنین در میان گروههای سنی و تحصیلی، نوجوانان 87 درصد و افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان 95 درصد بیشتر از سایر گروهها بیننده برنامههای سیما بودهاند.
78 درصد بیننده، آمار قابل قبولی برای یک رسانه جمعی و رسمی در کشور محسوب میشود؛ آن هم در شرایطی که شبکههای اجتماعی این روزها گوی سبقت را از دیگر رسانهها ربوده و حنای جذابیت بسیاری از رسانههای سنتیتر را کمرنگ کردهاند. در روزگاری که تیراژ روزنامهها و مجلات -حتی در کشورهای پیشرفتهتر- رو به کاهش دارد و روز به روز عضویت مخاطبانی از سنین متفاوت را در شبکههای اجتماعی شاهدیم، رسانه ملی توانسته 78 درصد را به تماشای برنامههای خود بنشاند و حداقل یکی دو ساعتی در روز برنامهای داشته باشد که نگاه این مخاطبان را به خود جلب کند. در این میان حضور نوجوانان هم با 87 درصد قابل توجه است؛ قشری که بیشترین اعتیاد به فضای مجازی در بینشان دیده میشود و با این حال آن هم برای تماشای تلویزیون وقت میگذارند و برای دقایقی چشم از گوشیهای همراه و تبلتها و دیگر ابزار دیجیتالیشان برمیدارند.
یک قاچ خندوانه
براساس این نظرسنجی، برنامه تلویزیونی خندوانه با 63 درصد بیننده، رتبه اول برنامههای شبکه نسیم و دیگر شبکههای سیما را به خود اختصاص داده است. مسابقه برنده باش با 49 درصد بیننده و برنامههای حالا خورشید با 39 درصد و نود با 38 درصد از شبکه سه و به خانه برمیگردیم با 31 درصد از شبکه پنج در رتبههای بعدی این نظر سنجی قرار دارند.
جالب اینکه خندوانه در ششمین فصل از پخش، هنوز پرمخاطبترین است. برنامهای که بیشک از جمله پدیدههای برنامهسازی در سالهای اخیر صدا و سیما بوده و رامبد جوان با ذات همیشه سرزنده و پرانرژی خودش و البته بهره بردن از نظرات گروه فکری کاردرست و خلاق، یکی از برنامههای تلویزیونی مورد توجه این سالها را ساخته است. البته خندوانه هیچگاه از حاشیه هم خالی نبوده و در مواردی افت هم کرده است؛ اما با این حال هنوز مخاطبان به این برنامه اعتماد دارند و با تماشایش حال خوب پیدا میکنند. سری ششم خندوانه دوباره با یک مسابقه هم همراه است؛ مسابقه ادابازی که به نوعی همان پانتومیم خودمان است و از آنجا که شرکتکنندگان آن از میان بازیگران و چهرههای مطرح انتخاب شدهاند، بسیاری از بینندگان تمایل به دنبال کردن این مسابقات و شوخیها و کلکلهای میانشان دارند. بر این اساس رامبد هنوز توانسته نمره قبولی را از مخاطبان بگیرد.
نمره قبولی به برنده باش
برنده باش هم این روزها -اگر بخواهیم منصف باشیم- نسبت به قسمتهای اولش پیشرفت قابل ملاحظهای کرده است؛ حالا محمدرضا گلزار که اولین اجرای تلویزیونیاش را تجربه میکند، نسبت به اجرای این برنامه و ایجاد چالش با شرکتکنندگان در استودیو و حتی ارتباط با دوربین و مخاطبان حاضر در منزل پختهتر شده است و این نشان میدهد که عرصه مجریگری برای این ستاره سینما جدی است و او سعی در بهتر کردن اجرای خود دارد.
از جمله ضعفهای برنده باش در شبهای نخست پخش، ضعیف بودن سطح سوالات آن بود؛ سوالاتی که خیلی ساده و گاه پیش پا افتاده بود و در مواردی حتی ربطی به اطلاعات عمومی نداشت، اما تیم طراحی سوالات برنامه با آگاهی از این ضعف، خیلی زود در صدد اصلاحش برآمدند و برنده باش حالا سوالات چالشبرانگیزی دارد. تنها اتفاقی که عوامل ساخت برنامه باید به فکرش باشند، تنوع ایجاد کردن در برنامه و دور کردن آن از یکنواختی است که اگر دقت و فکری به حالش نشود، میتواند جلوی رشد برنده باش را بگیرد و به افت میزان مخاطبانش در نظرسنجی بعدی منجر شود.
شبکه سه سیما با برنامههایی که اخیرا روانه آنتن میکند، در این فهرست و نظرسنجی بهنوعی پدیدهسازی هم کرده و برنامههایی که مدتی بیشتر از شروع پخششان نمیگذرد، در مقایسه با نود که همیشه پیشتاز نظرسنجیهای این شبکه بوده، بیشتر دیده شدهاند.
رضایت با طعم آشپزی!
دو برنامه دیگری که در فهرست پرمخاطبترین برنامههای زمستانی تلویزیون جا گرفتهاند هم قابل توجه هستند؛ برنامههایی که گرچه مثل خندوانه مهمان ستاره ندارند و مثل برنده باش هوش مخاطب را به چالش نمیکشند، اما با این حال ویژگیهای قابل توجهی دارند.
در رتبه سوم این نظرسنجی تلویزیونی، حالا خورشید قرار دارد؛ برنامهای که در اساس یک جُنگ صبحگاهی است، اما صراحت همیشگی کلام رشیدپور و البته تیزهوشی تیم برنامهساز در انتخاب کردن موضوعات روز جامعه، باعث شده برنامهاش که صبحهای زود روی آنتن میرود، در مقایسه و رقابت با برنامههای شبانگاهی صاحب جایگاه باشد. پرداختن حالا خورشید به جنجالها و موضوعات داغ روز و دعوت کردن از مهمانانی چون محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، جواد ظریف، وزیر امور خارجه، سید محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش و تماس زنده تلفنی با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر عوامل و دلایل پربیننده شدن این برنامه هستند.
برنامه تلویزیونی به خانه برمیگردیم هم که در این فهرست رتبه چهارم پرمخاطبترین برنامه را کسب کرده، در مقایسه با دیگر نامهای این فهرست سابقه طولانیتری دارد و قدمت و سابقه حضورش روی آنتن، به بیش از یک دهه میرسد. به خانه برمیگردیم یک برنامه خانوادگیمحور است که همچون دیگر برنامههای این سبک، عمدتا خانمهای خانهدارند و مردان کارمندی که تازه از محل کارشان به خانه برگشتهاند را مدنظر دارد. لحن صمیمی مجریان این برنامه، آموزشهای آشپزی و هنری متنوع و حضور کارشناسان پزشکی گوناگون در برنامه را از جمله دلایل موفقیت به خانه برمیگردیم میتوان دانست.
شبکهها به صف
همچنین طبق نتایج منتشرشده در این نظرسنجی، میزان بینندگان برنامههای هر شبکه نیز به تفکیک اعلام شدهاست. بر این اساس از بین برنامههای شبکه یک سیما، مسابقه دستپخت که یک مسابقه آشپزیمحور است، با حدود 29 درصد بیننده رتبه اول را دارد و برنامههای درسهایی از قرآن، آفتاب شرقی، سیمای خانواده، پایش، فرمول یک، سخنرانی استاد رحیمپور ازغدی، صبح به خیر ایران و ثریا در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
در میان برنامههای شبکه دوی سیما، محله گلوبلبل 3 با حضور چهرههایی چون عمو پورنگ (داریوش فرضیایی) و گلدونخان (امیرمحمد متقیان) پربینندهترین و با میزان 18درصد بیننده بوده است و برنامههای مسابقه محله، ورزش از نگاه دو، زندهباد زندگی، عصر خانواده و خوشوبش در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
در شبکه سه سیما پس از سه برنامه یادشده برنده باش، حالا خورشید و نود، برنامههای گزارش ورزشی، گزارش برتر، سمت خدا، کاملا دخترونه، بدون توقف و فوتبالیسم با اجرای امیرعلی نبویان به ترتیب در رتبههای بعدی جذب مخاطب قرار گرفتهاند.
در شبکه چهار سیما برنامه چهارسوی علم بیشترین بیننده را دارد و برنامههای شوکران، سینماگرام، معرفت، شبهای هنر و هنرنامه در مراتب بعدی قرار گرفتهاند.
برنامه به خانه برمیگردیم شبکه پنج نیز همانطور که گفته شد، اقبال خوبی در میان مخاطبان داشته و برنامههای در شهر و تهران 20 با رویکرد نقد و بررسی مشکلات شهری کلانشهر تهران نیز پس از آن قرار گرفتهاند.
در شبکه نسیم برنامه شبی با عبدی با 26 درصد بیننده در رتبه بعدی پس از خندوانه قرار دارد و برنامههای کتابباز، قاچ و چهلتیکه در رتبههای پس از آن جای گرفتهاند.
در شبکه آموزش سیما برنامه دکتر سلام که یک برنامه پزشکی با حضور پزشکان مختلف است با 11 درصد بیننده اول شده و برنامههای صبحی دیگر، کنکور، فرصت برابر و آخجون کارتون در رتبههای بعد هستند.
دیگران و جاماندگان
برنامههای چوبخط و عصرانه شبکه افق، با آماری نزدیک به هم در سکوی اول برنامههای این شبکه قرار گرفتهاند و برنامههای عصر، دوران و آفاق، بعد از این دو برنامه در فهرست حضور دارند.
در شبکه قرآن سیما، تلاوتهای درخواستی بیشترین نظر بینندگان را جلب کرده و برنامههای بشارت، پرسمان و روزی بهتر در اولویتهای بعدی علاقهمندان این شبکه قرآنی قرار گرفتهاند. در شبکه سلامت سیما نیز برنامه ضربان بیشترین آمار جلب رضایت مخاطب را داشته و برنامههای مادر کودک تندرستی، دهکده تندرستی و حالخوب پس از آن قرار دارند. هرچند جای شبکههایی چون ایران کالا، امید، پویا، آیفیلم، تماشا و نمایش در این نظرسنجی خالیاست و احتمالا در رقابت با سایر شبکهها نتوانستهاند چندان موفق ظاهر شوند.
در این گزارش همچنین درخصوص برنامههای ویژه شب یلدای امسال نیز نظرسنجی شده و براساس آن میان سه برنامه ویژه شب یلدا شامل شب آرام، شبنشینی و روشنترین شب، برنامه شب آرام با اجرای رضا رشیدپور در شبکه سه سیما بیشترین توجه مخاطبان را جلب کرده است. این برنامه 22 درصد مخاطب داشته که از این میزان 82 درصد با میزان رضایت بالا از این برنامه یاد کردهاند.
زیر و بمهای یک نظرسنجی
به گزارش جامجم تعداد افراد حاضر در جامعه آماری این نظرسنجی (404 نفر) گرچه در نگاه اول ممکن است محدود به نظر برسد، اما براساس روشهای علمی نسبتسنجی شده و انتخاب آن بر پایه یک چارچوب آماری بوده است؛ ضمن اینکه این نظرسنجی فقط محدود به نظرات شهروندان ساکن تهران بوده و پیشبینی میشود نتایج نظرسنجی کشوری، تا یک ماه آینده اعلام شود. هرچند آنطور که خبرنگار جامجم پیگیری کرده، نتایج نظرات شهروندان تهرانی و سایر شهرهای کشور در نظرسنجیهای قبلی خیلی دور از هم نبوده و لذا تغییر عمدهای را پس از اعلام نتایج سراسری و کشوری، خیلی نمیشود انتظار داشت.
در این دوره از نظرسنجی برنده باش رشد خوبی کرده و به دلایل مختلف، خودش را تا صدر آراء نزدیک کرده است. اتفاقی که میتواند به خاطر حضور گلزار یا فضای چالشی و رقابتی مسابقه باشد.
مدتی پیش از این نظرسنجی دیگری هم در خصوص سریالهای نمایشی ابتدای فصل زمستان صورت گرفته بود که براساس آن از نگاه شهروندان تهران، بانوی عمارت در صدر پربینندهترین مجموعهها و بیقرار 2 و مینو در رتبههای بعدی بودند.
ثبت نظر