Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 10 و 17 دقیقه

ماجرای بهنوش بختیاری و تهمینه میلانی

ماجرای  بهنوش بختیاری و تهمینه میلانی

با وجود اینکه حدود 5 ماه از جنجال‌های صورت گرفته در گالری تهمینه میلانی می‌گذرد برخی از هنرمندان که دوست‌داران این کارگردان سینما هستند با ابراز نگرانی از اینکه شاید برچسب دزدیدن آثار هنری بر تهیمنه میلانی بماند با بیان مطالبی اتفاق رخ داده را تحلیل کرده و قصد دارند این اتفاق را بر گردن مردم بیندازند که شاید قادر به فهم هنر و حتی شکل دزدیدن آثار نیستند. یکی از این هنرمندان که پس از مدتها به این اتفاق واکنش نشان داده و از تهمینه میلانی حمایت کرده بهنوش بختیاری است.

پنجشنبه 6 دی 1397 ساعت 7:50

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بهنوش بختیاری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در حمایت از تهمینه میلانی متنی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. 

متن منتشر شده در صفحه اینستاگرام بهنوش بختیاری به شرح زیر است:

نقاشی آنقدر ساده بود که کار به تقلید کشید و تهمینه هم فکر نکرد که چنین اثری میتواند یک مدعی مهم پیدا کند. بر حسب اتفاق جستجوی عکس یا تصویر در جهان دیجیتال برای نقاشی از روی آن بسیار رایج شده است. حتی تصویر یک اسب برخاسته بر دو پا در یک آفیش تبلیغاتی شرکت نفت بی پی به همان شکل در ساختن برخی مجسمه‌های بزرگان جنگ مورد استفاده قرار گرفت. بامزه تر این که، یک مراکشی عکس قدیمی یک جوان یونانی را پروفایل خود کرد، با این تصور که این عکس مال قدیم است و صاحب ندارد و کمی هم به او شبیهه است. اما پسر صاحب عکس هفته بعد او را به خاطر دزدیدن عکس پدرش شکایت کرد و فیسبوکش را بست. 

نقاشی تقلید شده توسط تهمینه هیچ چیز خاص و مهمی نیست. نقاشی تهمینه از روی آن هم کار ویژه ای نیست. اینها ساده‌ترین ایده‌هایی هستند که در این جهان بغرنج میتوان یافت. در سوئد گفته میشود اینگونه کارها مخلوق امضاها هستند. یعنی، امضا است که مهم است نه خود اثر. مثل آن کاغذ‌های سفید امضا شده‌ای که دانه‌ای صد دلار توسط سالوادور دالی فروخته شد تا خریدار بتواند روزی تابلویی از او را روی آن چاپ کند و به ارزشی برسد! برخی از همان کاغذها امروزه هزاران دلار قیمت دارند در حالی که هیچ چیز با ارزشی نیستند مگر سندی در حرص و ولع سالوادور دالی برای پول. 

بر این پایه، به نظر نمیرسد که تهمینه قصد تقلید و کپی یک تابلو مهم و کسب اعتبار از آن طریق را داشته است. چنین چیزی خیلی پایین تر از حد دانش روشنفکری چون اوست. احتمالا او به دلیل نشناختن بازار تصاویر دیجیتالی و مهم نشمردن آن نقاشی آن را زمینه بیان ایده‌ی خود کرد. در مورد دو نقاشی کمابیش تقلید شده، علیرغم هر دلیلی، انتقاد از خود او را درست میدانم اما توضیحاتش را کامل نمیدانم و حالت دفاعی او را نمی‌پسندم. اگر بخواهیم در این چهل سال عمر جمهوری اسلامی چهل زن پیشتاز را انتخاب کنیم او میتواند یکی از آنها باشد. او سهم خود را هم در هنر و هم در سیاست و تعهد اجتماعی ادا کرده است. به احترام او بلند میشوم و میگویم:

غمگین نباش بانوی گرامی! این فرهنگ هنوز چیزهای زیادی باید از شما بیاموزد.

تعداد بازدید : 248

ثبت نظر

ارسال