Fa En شنبه 26 آبان 1403 ساعت 8 و 12 دقیقه

قمی: مبلغان اصلی غدیر، مردم هستند

قمی: مبلغان اصلی غدیر، مردم هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین رویداد ایده‌پردازی با موضوع غدیر گفت: پیام حضرت امام به سازمان تبلیغات این است که همه مردم باید در تبلیغ خوبی‌ها حضور داشته باشند. سازمان هم بنا دارد این روند تبلیغ را تمهید و تسهیل کند.

یکشنبه 20 مرداد 1398 ساعت 9:13

، به نقل از اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهرانحجت‌الاسلام والمسلمین قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اولین رویداد ایده پردازی پیرامون چگونگی ترویج عید غدیر با عنوان «شامخ» (شبکه ابلاغ مهمترین خبر) که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی استان تهران در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد در مورد برگزاری اولین رویداد ایده پردازی غدیر اظهار کرد: امثال این برنامه‌ها تاکنون در سازمان نبوده است و این جنس برنامه‌ها را نداشتیم. امیدمان این است که این چنین برنامه‌ها را بی‌کیفیت برگزار نکنیم. از این پس هدف‌مان این است که تمام ملزومات ظاهری و باطنی را فراهم کنیم تا برنامه‌ها به بهترین نحو برگزار شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص استفاده از تمام فضاهای بلا استفاده برای انجام کارهای فرهنگی و دینی گفت: اگر سازمان فضاهای بلا استفاده دارد، باید در اختیار مجموعه‌ها قرار بگیرد البته با سنجه‌ای مشخص و دقیق. ما در حال درست کردن یک سامانه حمایتی هستیم که همه چیز شفاف و مشخص باشد و بدانیم که هر مجموعه چه چیزی گرفته است؛ پول گرفته است یا یک اتاق؟ برای چه مدت و برای انجام چه کاری؟ این مساله از مساجد و هیئات و مجموعه‌های قرانی تربیتی گرفته تا کسانی که در فضای نوین در حال طراحی انیمیشن، بازی و ... هستند ادامه دارد. در حقیقت، باید بدانیم که هر مجموعه با چه متر و معیاری مشمول حمایت شده یا نشده است. دقیقا نمی‌دانم که این سامانه تا چه زمانی بالا می‌آید اما امیدوارم که تا  دو الی سه ماه آینده همه چیز مشخص شود. این موضوع در ادارات کل ما در تهران نیز وجود دارد و می خواهیم با منطق و روش روشنی‌، امکانات و منابع را در اختیار مجموعه‌های تبلیغی قرار بدهیم.

قمی در مورد روند سخت مجوز دادن به هیئات و کانون‌های فرهنگی گفت: ما در این‌جا از دستگاه‌های حاکمیتی گله‌مند هستیم و سرسختانه پیگیری می‌کنیم که این مشکل حل شود و به هیات‌های مذهبی و مکتبی، امکان تخصیص مجوز و بقیه امکانات حاکمیتی داده شود. البته ما اصرار نداریم که حتما باید بیایند و از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز بگیرند بلکه هر  مجموعه حاکمیتی منصوب به رهبری که این موضوع را تسهیل کنند، پای کار بیاید و مجوز بدهد.

وی به حمایت ویژه از جریان‌های متدین انقلابی در عین رعایت عدالت اشاره کرد و گفت: توجه داشته باشید که مجموعه‌هایی که دغدغه‌های دینی و انقلابی دارند حتما باید مشمول حمایت مضاعف حاکمیت قرار بگیرند. این حرف‌ها که بگوییم همه برای ما مساوی هستند، یک ادا است. به صورت قانونی و حقوقی همه مساوی هستند بدین معنا که عادلانه رفتار می‌شود اما جریان انقلابی باید به صورت مضاعف حمایت شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به یک پیشنهاد برای اجرای برنامه‌های مشارکتی گفت: حتما اجرای برنامه‌های مشارکتی با دیگر سازمان‌ها را پیگیری می‌کنیم. بنده دیروز در سفر مشهد بودم و تفاهم‌نامه همکاری با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را امضا کردیم. علاوه بر این، برنامه داریم تا با نهادهای دیگر نیز برنامه مشترک داشته باشیم، از وزارت صنعت و معدن گرفته تا حوزه‌های علمیه و ...

او هدف اصلی خود را ایجاد مکانیزم حمایتی از دغدغه‌مندان دینی و فرهنگی دانست و گفت: در این جلسه فقط می‌خواهم یک جمله را بگویم و آن هم این است که تصویری وجود دارد که نفت در آن موثر است، سوابق فرهنگی ما در آن موثر است، رفتار ناصواب مسئولین پیشین در آن موثر است و غیره که آن هم دولت و حاکمیت است. در مقابل آن نیز مردم وجود دارند. مردم‌سالاری دینی حرف متمایز جمهوری اسلامی در زمان پیروزی انقلاب بود. در جمهوری اسلامی حتما باید رویه‌های خود به سمت مردم سالار بودن را تغییر بدهیم. بر همین اساس در سازمان تبلیغات بنا داریم که بدانیم اگر واقعا قرار باشد مردم مبلغ جامعه باشند، چگونه باید با آنان رفتار شود. توجه داشته باشید که مبلغان واقعی غدیر، مردم بودند.

قمی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تبلیغ، شان هر مسلمان است و هر مسلمانی وظیفه تبلیغ خوبی‌ها و نشر آن را دارد. این پیام حضرت امام به سازمان تبلیغات است که همه مردم باید در تبلیغ خوبی‌ها حضور داشته باشند. سازمان هم بنا دارد این روند تبلیغ را تمهید و تسهیل کند. یعنی ایده را سازمان می‌دهد و مردم اجرا کنند. مثلا فکر کنیم و ببینیم که برای نشر غدیر چه باید بکنیم. برنامه ما همین یک خط است؛ می‌خواهیم فاصله بین سازمان- مردم، مسئولین- مردم و حاکمیت- مردم را برداریم. در حقیقت اگر مردم خواستند که وارد میدان شوند ما به عنوان کسی که دسترسی‌های حداقلی دارد، چگونه می‌تواند آنان را یاری کند.

حجت‌الاسلام میرلوحی- عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اظهار این مطلب که نباید غدیر به  فراموشی سپرده شود، افزود: فکر نکنید که همه می‌دانند، غدیر چیست. نسل جدید اطلاعات زیادی از غدیر ندارد. اگر کمی سهل انگاری کنیم، دیگر لغت تشیع و شیعه نیز از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام سهرابی- مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این رویداد گفت: امید داریم به برکت توجه، توسل و تمرکزی که دوستان در مورد ترویج غدیر دارند، بتوانیم به دستاوردهای خوبی در این رویداد ایده‌پردازی برسیم.

وی در ادامه افزود: به صورت کلی در غدیر دو نکته برای ما مهم است. همان‌طور که می‌دانید در موضوع آداب و رفتار دینی، ۲ اصلاح مهم داریم؛ شعائر و مناسک. شعائر به معنای نماد است و رفتارهای نمادین را شامل می‌شود. همه رفتارهای جمعی که معنای نمادین دارد جز شعائر به حساب می آید. برای مثال، راه‌اندازی دسته عزاداری در خیابان‌ها، درست کردن یک کیک تولد ۵۰ متری برای تولد اما زمان یا طواف در برابر خانه خدا از جمله شعائر است. توجه داشته باشید که شعائر این خاصیت را دارد که می‌تواند در شرایط اجتماعی مختلف و با فرهنگ و آداب‌های مختلف خلق شود. بنابراین در هر جا که یک رفتار، بروز اجتماعی پیدا کرده و به یک حقیقت اشاره می‌کند، با شعائر روبه‌رو هستیم. در این رویداد ایده‌پردازی توقع ما این است که از این مساله یک قدم جلوتر برویم. مطمئنا شعائر باید حفظ و تکریم شود چرا که مقدمه ورود به رفتارهای اجتماعی دینی است اما اگر در آن بمانیم هیچ کار جدیدی نکرده‌ایم. و  برهمین اساس باید وارد قدم بعدی شعائر، یعنی مناسک شویم.

وی به توضیح مناسک پرداخت و گفت: مناسک به تمام رفتارهای دینی جمعی و اجتماعی اطلاق می‌شود که وارد متن زندگی شده است. برای مثال، وقتی به عید غدیر نگاه می‌کنیم، آن را یک جنبش اجتماعی بدانیم که در آن باید به همدیگر کمک کنیم. مثلا، عاشورا در متن زندگی مردم است چرا که همه می‌دانند که در ایام عاشورا چه باید بکنند. حال آیا همه مردم می‌دانند که در غدیر چه باید بکنند؟ باید غدیر را در متن زندگی مردم بیاوریم و تکریم غدیر در سبک زندگی مردم بیاید. این گونه نباشد که یک عده برای غدیر جشن بگیرند اما عده‌ای نفهمند که چرا جشن گرفتیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران تاکید کرد: اگر نتوانیم غدیر را در متن زندگی و سبک زندگی مردم بیاوریم، کاری انجام نداده‌ایم. در این مسیر، اول از همه باید نمادسازی شود و رفتارهای نمادین خلق شود. حال باید برویم و این نماد را در متن زندگی مردم وارد کنیم. غدیر زمانی نشان داده می‌شود که در زندگی مردم وارد شود. به عبادت‌های روز عید غدیر نکاه کنید، چه قدر نماز و دعا و عبادت دارد و در مقابل چه قدر فضلیت‌ها و آداب اجتماعی دارد؟ بنابراین جهت‌گیری ائمه نیز این چنین است که آن را در متن زندگی مردم بیاورند. اگر غدیر در متن زندگی آمد، می‌ماند و تکریم می‌شود. دغدغه ما در این رویداد این است که ایده‌های امروز شما این نیاز را پاسخ بدهد که چگونه می‌توانیم غدیر را در متن زندگی عموم مردم بیاوریم؟

وی گفت: روز غدیر، روز تجلی ولایت است. ولایتی که از ابتدا به گردن پیامبران بود و امیرالمومنین آنان را در باطن یاری می‌کرد اما در زمان رسول الله، این ولایت آشکار شد. بر اساس روایتی از امام صادق(ع) در حقیقت، ولایت و پیوستگی بین شما مومنان، مسیر را برای رسیدن به ولایت پروردگار و ائمه آسان می‌رسد. به عبارت بهتر اگر می‌خواهید به ولایت خدا و اولیائش برسید باید بروید و ولایت خود را با مومنین برقرار کنید. بر همین اساس، سبک حرکت ما به سوی خدا و اولیا او از همین‌جا نشات می‌گیرد. در روز غدیر اگر قرار است که ولایت جاری شود، مهم ترین وظیفه ما این است که رابطه خود با مومنین را اصلاح کنیم.

سهرابی در پایان گفت: بر همین اساس از همه شما خواهشمندم که ایده‌هایتان اولا بتواند مناسک جدید تولید کند که وارد زندگی مردم شود و دوما پیوستگی بین مومنین را تشدید کند.

همچنین در این مراسم گروه‌های برتر معرفی و از آنها تقدیر شد. اسامی گروه‌های شایسته تقدیر به شرح زیر است:

۱- گروه «شبکه توزیع کتاب»

۲- گروه «خانه سادات»

۳- گروه «ولایت غریب»

هم‌چنین اسامی گروه‌های برتر به شرح زیر است:

۱- گروه «مبشران غدیر» با ایده «بازنمایی رسانه‌ای اقتدار فرهنگی و تمدنی شیعیان جهان به کمک به اشتراک گذاشتن خطبه غدیر از اقصی نقاط دنیا»

۲- گروه «شمیم» با ایده «ایجاد پلت فرم تسهیل‌کننده در رابطه تعاملی بین فعالان فرهنگی و ظرفیت‌های متناسب آن»

۳- گروه «آسمان» با ایده «استفاده از ظرفیت مادران در جهت نهادینه کردن فرآیند غدیر»

انتهای پیام

تعداد بازدید : 311

ثبت نظر

ارسال