Fa En سه شنبه 6 آذر 1403 ساعت 2 و 11 دقیقه

فقط ۴ درصد از کاربران فضای مجازی از سروش استفاده می‌کنند

فقط  ۴ درصد از کاربران فضای مجازی از سروش استفاده می‌کنند

عضو هیات‌ علمی دانشگاه سوره می‌گوید: طبق آمار ارائه‌شده، کاربران فضای مجازی ۷۱ درصد از تلگرام و ۴۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند و تنها چهار درصد از سروش استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد که در زمین دشمن بازی می‌کنیم.

شنبه 4 خرداد 1398 ساعت 14:7

، امیدعلی مسعودی در نشست سواد رسانه‌ای تولید محتوا و آموزش عمومی، با اشاره به گسترش فناوری تصریح کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که نرم‌افزارها و تکنولوژی زندگی را برای ما راحت کرده است و بسیاری از کارهای ما مانند تفسیر اطلاعات را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

وی افزود: واقعیت افزوده از دیگر مواردی است که در عصر جدید به وجود آمده است، واقعیت مجازی زندگی دوم ما است و نمی‌توانیم بگوییم وجود ندارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: تکنولوژی و اینترنت اشیا در دهه ۹۰ بسیار رواج پیدا کرده و به راحتی قابل‌دسترس است.

وی تأکید کرد: در سال‌های آینده اتفاقاتی از قبیل تله‌پاتی و ادغام حواس پنجگانه توسط وب صورت می‌گیرد و تحولات عظیمی از جمله تراشه چشمی، پروتز تمام بدن، کنترل امواج مغزی رخ خواهد داد.

مسعودی بیان کرد: در آینده امکانات وسیعی در اختیار خبرنگاران نیز قرار می‌گیرد و کار را آسان می‌کند، همان‌طور که امروز با حضور شبکه‌های اجتماعی شهروند خبرنگار رونق گرفته است و خبرنگاران بیشتر در قالب سردبیر حاضر می‌شوند.

وی بیان کرد: انتشار اخبار جعلی نیز به‌واسطه فضای مجازی افزایش داشته است، از طرفی مطبوعات و خبرگزاری‌ها رسانه‌های جریان اصلی هستند که اخبار صحیح و موثق را منتشر می‌کنند.

در زمین دشمن بازی می‌کنیم

این پژوهشگر رسانه یادآور شد: اخباری که توسط رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود قابل‌پیگیری است اما پیگیری خبرهای فضای مجازی که منبع آن مشخص نیست سخت و زمان‌بر است.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی برخی از شبکه‌های خارجی خبرنگار ندارند و اغلب از شهروند خبرنگار استفاده می‌کنند.

مسعودی تصریح کرد: خبرنگار باید مجهز به سواد رسانه‌ای باشد تا بتواند کنترل رسانه‌ای داشته باشد، هدف سواد رسانه‌ای تقویت توانایی و تشخیص خبر درست از نادرست است.

وی یادآور شد: اخبار جعلی اگر کنترل نشوند بحران ایجاد می‌کنند، درحالی‌که جریان‌های اصلی قدرت کنترل دارند و قابل‌اعتماد هستند و گزینشگری انجام می‌دهند.

مسعودی بیان کرد: دروازه‌بانی خبر موردی است که بعد از سواد رسانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد و در مدارس آموزش داده شود.

وی یادآور شد: طبق آمار ارائه‌شده کاربران فضای مجازی ۷۱ درصد از تلگرام و ۴۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند و تنها چهار درصد از سروش استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد که در زمین دشمن بازی می‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: عموم مردم پیامی را که دریافت می‌کنند می‌پذیرند بدون اینکه منافع فرستنده را دریابند، وظیفه اصحاب رسانه است که نیازها را شناسایی و دسته‌بندی کنند و به مخاطبان اطلاعات موردنیاز را بدهیم.

وی بیان کرد: سواد رسانه‌ای می‌تواند سبک زندگی را تعیین کند بنابراین باید مورد توجه قرار بگیرد و مهارت‌های سواد رسانه‌ای ایجاد شود.

مسعودی اظهار کرد: وقتی وارد عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌شویم باید مخاطبان را شناسایی کنیم و مطابق نیاز آن‌ها محتوا تولید کنیم.
 

نوآوری و جذابیت مورد توجه رسانه‌ها باشد

وی تأکید کرد: همگرایی رسانه‌ای مهارتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، باید توجه داشت کاربران چه چیزهایی دوست دارند در این دوره مخاطبان مطالب کوتاه و انتقادی می‌پذیرند، که در بحث انتقاد باید انتقاد سلطه را در دستور کار قرار دهیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اصحاب رسانه باید به سمت گزارش تحقیقی حرکت کنیم، نوآوری و جذابیت مورد دیگری است که باید در رسانه‌ها موردتوجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: لینک‌ها یکی از عناصر اخبار هستند باید بررسی کنید که کدام لینک بیشتر منتشر می‌شود و طبق ذائقه مخاطب مطالب را بیان کند، در این میان تیتر اهمیت زیادی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره بیان کرد: استفاده از کلیدواژه، زمان کوتاه برای ویدیوها، انتشار عکس‌ها با وضوح‌بالا، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 


انتهای پیام

تعداد بازدید : 198

ثبت نظر

ارسال