Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 16 و 58 دقیقه

فریدون صدیقی: ایسنا در دوره خود یک اتفاق بود

فریدون صدیقی: ایسنا در دوره خود یک اتفاق بود

فریدون صدیقی در آستانه بیستمین سال فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: ایسنا در زمانی که اعلام موجودیت کرد و پا به عرصه رسانه‌های دیداری و شنیداری گذاشت، یک اتفاق بود.

دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 3:40

این روزنامه‌نگار باسابقه و مدرس روزنامه‌نگاری در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران در طول ۲۰ سال گذشته اظهار کرد: ایسنا زمانی که اعلام موجودیت کرد، یک اتفاق فرخنده برای جامعه رسانه‌ای ایران بود که در آن می‌شد به خبرها، گزارش‌ها و صورت‌بندی‌های تازه‌ای از گونه‌های مختلف رسانه‌ای رسید که تا قبل از آن، کمتر توجه می‌شد. نقطه کانون ایسنا در آن زمان مباحث و مسائل مربوط به دانشجویان بود اما از آنجا که بانیان این خبرگزاری نگاه نسبتا جامع‌تری در قبال اطلاع‌رسانی داشتند و این نگاه متاثر از نیازها، توقعات و انتظارات دانشجویانی، باعث شد که زاویه تازه‌ای در رویکردهای خبری، گزارشی، مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر ببینیم که اتفاق خوبی بود.

صدیقی در ادامه از حضور دکتر فاتح در سال‌های اولیه تاسیس ایسنا، به عنوان دوره پررونق و تاثیرگذار ایسنا یاد کرد و گفت: زمانی که ایشان حضور داشتند، ایسنا به دلیل جامعیتی که داشت، مرجع کسب خبر بود و برای تنوع‌بخشی به حوزه رسانه‌های مجازی، تولد ایسنا یک اتفاق تازه‌ بود.

او در عین حال یادآور شد: به زعم من ایسنا کم و بیش به موضوعیت و موجودیت آغازین خود وفادار مانده است. گرچه کمی از آن فاصله گرفته است، اما به هر حال می‌شود جای پای وفاداری را دید.

صدیقی در عین حال درباره رویکرد رسانه‌های امروز، اظهار کرد: همه رسانه‌ها درگیر یکسری ملاحظات و سوء تفاهم‌ها هستند. فضای رفتاری، موضوعی و محتوایی رسانه‌ها فضای بسته و محدود است. رسانه‌های ما در قبال رویدادها واکنشی عمل می‌کنند. در حالی که باید کنش‌مند باشند. ایسنا هم به نوعی متاثر از این فضاست اما همچنان رسانه‌ای دیدنی است، گرچه رقبای جدی هم پا به میدان گذاشته‌اند.

صدیقی با اشاره به بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی و شهروندخبرنگاری گفت: رسانه‌های ما نیاز به دقت و تحمل بیشتری دارند برای اینکه دیدنی و خواندنی باشند. خبرگزاری‌ها در حال حاضر باید به سمت تحلیل بروند. نمی‌گویم خبر کار نکنند اما بخش قابل توجهی از رسانه‌ها اینکه چگونه از سوی مراجع بالاسری قضاوت می‌شوند، حتی در اطلاع‌رسانی هم تاخیر دارند. جدای از تحلیلی بودن، مهم است که یک رسانه، مورد اعتماد مخاطب باشد. در حال حاضر معدودی از سایت‌های خبری هستند که به عنوان مرجع عمل می‌کنند. یکی از مشکلاتی که خبرگزاری‌های ما دارند، این سایت‌ها ندارند چرا که بیشتر تحلیلی به پدیده‌ها نگاه می‌کنند و هر خبری را پوشش نمی‌دهند در نتیجه نگاه منصفانه‌تری دارند و در نظر مخاطب جایگاه خوبی دارند.

صدیقی با بیان اینکه رسانه‌های ما از نظر خبری باید واکنش کنش‌مند داشته باشند، اظهار کرد: خبرگزاری مثل ایسنا باید پاسخگوی مخاطبش باشد و هدفش را بشناسد. رسانه‌های ما از آنجایی که دغدغه مورد مواخذه قرار گرفتن و شائبه آنچه را که می‌گویند را دارند، با ترس و لرز کار می‌کنند. اما خبرگزاری ایسنا آن ظرفیت را دارد که با توجه به پیشینه ۲۰ ساله‌ای که دارد مورد اعتماد و وثوق رسانه‌ها باشد و می‌تواند در فضای بازتری کار کند تا مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند و پوشش جامع‌تری داشته باشد.

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری در بخش پایان گفت‌وگوی خود یادآور شد: یادمان باشد بحران رسانه‌ها، بحران مخاطب برای رسانه‌ها به قشر جوان و مخاطبان جوان برمی‌گردد که فاصله سنی آن‌ها از ۱۵ تا ۳۷ سال است. ما این قشر از جوانان را رها کرده‌ایم که حدود ۳۸ میلیون جمعیت را شامل می‌شوند و به فکر قشر میانسال هستیم که قشر کمی هستند و افرادی هستند که راه و رسم زیست و زندگی‌شان معلوم است. در حالی که بحران، مخاطب جوان است که فکری به حال آن‌ها نشده است. باید آن‌ها را دید. ۴.۵ میلیون دانشجو عددی بزرگی است. آیا مخاطبان ایسنا ۴.۵ میلیون دانشجو هستند یا ۳۸ میلیون نفر؟ کمی زاویه دید و چشم‌انداز را باید نسبت به جوانان تغییر داد و باید پاسخگوی مطالبات خبری و تحلیلی آن‌ها بود. اگر مخاطبان هدف درست تشخیص داده شوند، نیازهای خبری با محتوای و موضوع خبری تطابق پیدا می‌کند و قطعا ایسنا می‌تواند به یک جایگاه سزاوارتر دست پیدا کند. امیدوارم خبرگزاری ایسنا موفقیت‌های پیشین را دامن بزند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 210

ثبت نظر

ارسال