Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 12 و 50 دقیقه

عده‌ای به ظاهر روشنفکر به دنبال ایراد شبهه به عاشورا هستند

عده‌ای به ظاهر روشنفکر به دنبال ایراد شبهه به عاشورا هستند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عاشورا فرصت طلایی برای ارتقاء جایگاه معنوی انسان‌ها است، گفت: در دوران ما عده‌ای به ظاهر روشنفکر به عاشورا هجمه و شبهه ایراد کردند؛ اینها گفتند عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن که دقیقا نقطه مقابل حدیث قدسی است.

یکشنبه 10 شهریور 1398 ساعت 13:30

به نقل از مرکز خبر مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در نخستین شب از مراسم دهه اول محرم در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید: امت پیامبر آخرالزمان را اهل افراط و تفریط قرار ندادیم تا به عنوان گواه و شاهد بر همه امت ها حجت و الگو باشند، اظهار کرد: در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران تعبیر دیگری در خصوص امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده که می‌فرماید: شما را بهترین امت قرار دادیم تا برای همه بشریت آمر به معروف و ناهی از منکر باشید.

وی با اشاره به اینکه در بررسی روایات، امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امت برتر عنوان شدند و برترین جایگاه را دارند، بیان کرد: حال باید بررسی کرد که ملاک‌های افضلیت این امت چیست و ما چگونه باید این ملاک‌ها را باید در جامعه پیاده کنیم تا به عنوان برترین انسان‌ها معرفی شویم.

استاد حوزه علمیه به یک روایت در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضرت موسی (علیه السلام) خطاب به خدای متعال عرض کرد که دلیل برتری امت محمد(صلی الله علیه و آله) بر سایر امت ها چیست؟ ندا آمد که من این امت را با ۱۰ ویژگی امت برتر قرار دادم و آن ویژگی ها عبارتند نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشوراست.

میرزامحمدی ادامه داد: حضرت موسی در خصوص ۹ ویژگی اول چیزی نپرسید چون درباره آنها می‌دانست و بر مورد دهم دست کجاست چرا که برای ایشان عاشورا مجهول بود.

میرزا محمدی ادامه داد: خدای متعال در تبیین معنای حقیقی عاشورا فرمودند عاشورا یعنی گریستن، خود را وادار به گریه کردن و اقامه عزا بر پسر پیامبر آخرالزمان(صلی الله علیه و آله).

وی با اشاره به اینکه در دوران ما عده ای به ظاهر روشنفکر به عاشورا هجمه و شبهه ایراد کردند، بیان کرد: امام راحل در وصیت نامه خود به امت تذکر دادند مراقب باشید اینها بر روی کار نیایند؛ اینها گفتند عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن که دقیقا نقطه مقابل حدیث قدسی است؛ گفتند عاشورا فصل زنجیر باز کردن از پای محرومان است نه زنجیر زدن و دقیقا در مقابل روایات ما که سلوک عزاداری را بیان کرده ایستادند.

استاد حوزه علمیه به دیگر شبهات وارد شده در خصوص سیاه پوشی، عزاداری و غم و اندوه برای امام حسین(علیه السلام) پرداخت و گفت: مبادا سلوک عزاداری عاشورا را با اعمال هوی و هوس و منیت ها خراب کنیم، عاشورا ظرفیت بالا بردن انبیاء الهی را دارد، خداوند گناهان گریه کن حسین(علیه السلام) را می بخشد و این بخشش به واسطه دعای حضرت برای گریه کنانش است و منزل بکا و گریه یکی از منازل عاشوراست.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 197

ثبت نظر

ارسال