Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 10 و 26 دقیقه

ضرورت بهره‌گیری از آثار سعدی در تکامل بعد روحانی انسان

ضرورت بهره‌گیری از آثار سعدی در تکامل بعد روحانی انسان

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بر ضرورت پرداختن به آثار کسانی چون شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی و بهره‌گیری از آموزه‌های اخلاقی و انسانی آن شاعر و نویسنده نام آور برای تکامل بعد روحانی انسان تاکید کرد.

شنبه 31 فروردین 1398 ساعت 20:16

 اکبر صیادکوه   اظهار کرد: بهره‌گیری از آثار نغز و انسان‌ساز بزرگانی همچون سعدی می‌تواند در تکامل بعد روحانی انسان موثر باشد و  جهان صنعت‌زده را اندکی ملایم‌تر و مناسب‌تر کرده و برای زیستی انسانی‌تر و بهتر مهیا کند. در جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم صنعت و تکنولوژی و علم به سرعت باد در حال پیشرف و تاختن است .

او با بیان این‌که هر روز ابزارهای جدیدی به زندگی ما راه می‌یابد و امکانات تازه‌ای در اختیارمان قرار می‌گیرد، افزود: فاصله‌های مادی و فیزیکی هر روز کمتر می‌شود؛ در هر لحظه‌ که بخواهیم می‌توانیم صدا و تصویر خود را به قاره‌ای دیگر ارسال کنیم و یا در اندک زمانی اعماق اقیانوس‌ها یا اوج آسمان‌ها را درنوردیم و به آسانی قلب کوه‌ها را می‌شکافیم و راه در آن‌ها ایجاد می‌کنیم..

این سعدی‌پژوه سپس بیان کرد: با وجود این همه دگرگونی که در سایه پیشرفت دانش و تکنولوژی به دست آمده آیا احساس رضایت و خوشایندی نوع انسانی هم افزایش یافته یا انسان در غربت‌کده خویش همچنان تنهاتر می‌شود؟ و از دیدگاه اخلاقی و انسانی همگام با آن همه پیشرفت، کمالی به دست نیاورده است؟

صیادکوه خاطرنشان کرد: با نگاهی به اطراف خود و حوادثی که در جهان امروز روی می‌دهد پی می‌بریم در مجموع بعد فیزیکی و مادی زندگی بسی پیشرفت کرده اما بعد معنوی و روحانی زندگی که آسودگی خاطر و رضایت از زندگی را در پی دارد، همگام با آن همه پیشرفت و ترقی به کمال نرسیده است.  چقدر انسان موفق شده خوی درنده خویش را کنار بگذارد و به حقیقت آدمی باشد آنگونه که شیخ اجل فرمود: به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد/که همی سخن بگوید به زبان آدمیت و یا  اگر این درنهد خویی ز طبیعتت بمیرد/همه عمر زنده باشی به روان آدمیت/رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند/بنگر که تا چه حد ایت مکان آدمیت .

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و سعدی پژوه سپس اظهار کرد: آسودگی خاطر انسان تنها در پیشرفت بعدهای مادی و صنعتی به دست نمی‌آید و به غذاهای روحانی و روانی بسیاری نیز نیازمند است که چنین غذاهایی بی‌تردید در سفره خوان کسانی یافت می‌شود که خود به این آرامش و آسودگی خطر دست یافته‌اند .

صیادکوه ادامه داد: کسانی که همچون شیخ اجل  به جایی رسیده‌اند که می‌گویند: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست یا کسی که هیچ گاه حسرت نمی‌خورد و هیچ وقت حسد نمی ورزد، مگر آنگاه که: هرگز حس نبرده و حسرت نخورده‌ام/جز بر دو روی یار موافق که در هم است/آنان که در بهار به صحرا نمی‌روند/بوی خوش ربیع برایشان محرم است.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 215

ثبت نظر

ارسال