دبیر علمی همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» گفت: هدف از برگزاری این همایش نزدیک کردن حوزه عمل و تئوریک در سینما بود و برپایی چنین همایشی برای نخستین بار بود که به همت مدرسه ملی سینما در تاریخ سینمای ایران رقم خورد.
، سومین و آخرین روز از همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» عصر روز گذشته ۲۳ آبان ماه در مرکز همایشهای بینالمللی کتابخانه ملی ایران به پایان رسید و روحالله حسینی دبیر علمی این همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینما در پایان مجموعه برنامههای این همایش، درباره برنامههای آتی مدرسه ملی سینمای ایران توضیحاتی داد.
این مدیر سینمایی اظهار کرد: نزدیک کردن دو حوزه عمل و تئوریک در حوزههای مختلف همیشه امری زمانبر بوده است، اما این همراهی میتواند آیندهای درخشان را برای فرهنگ و هنر رقم بزند و طبیعتا سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: برگزاری این همایش شروع راه بود و قرار قطعی ما بر این است که سینمای ایران در کنار جشنوارههای درخشانی که برگزار کرده است که همگی از جمله رویدادهای درخشان سینمای ایران بودهاند، از این پس یک همایش بینالمللی را در کنار خود داشته باشد. همایشی که میتوان گفت موتور محرک اندیشهورزی و حرفهای گری در سینمای ایران است.
روحالله حسینی گفت: مدرسه ملی سینمای ایران از این پس بیشمار از این نوع همایش خواهد داشت و آینده حرفهای سینمای ایران در قالب همراهی دو بخش تئوری و عمل رقم خواهد خورد.
در سومین و آخرین روز از برگزاری همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» مباحثی با عناوینی چون «تعیین سناریوی فصل سوم سریال شهرزاد با استفاده از تحلیل نظر کاربران» توسط محمد حسین امانی، «مدل تعهد مخاطب ایرانی به فیلم سینمایی و سریال خانگی در اینستاگرام» توسط علیرضا تابش، «ماجراهای پرده نمایش: هنگامی که تماشاگران تبدیل به کنشگری فعال میشوند» توسط رومن بوئن، «بحران نقد فیلم در عصر دیجیتال» توسط پرویز جاهد در قالب سخنرانی مطرح شد.
بخش دوم سخنرانیها نگاهی کوتاه به سیر تحولات و تجلی پیشرفتهای تکنولوژیک در سینمای ایران داشت. در این بخش اصغر فهیمیفر، پژوهشگر و استاد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس درباره «هستیشناسی سینمای دیجیتال: ظرفیتهای نوین در تحقق سینمای دینی» سخنرانی کرد و مهدی سمتی استاد و مدیرگروه ارتباطات در دانشگاه ایلینوی شمالی فرهنگ در عصر الگوریتمها و شبکهها صحبت کرد.
همچنین در روز سوم از همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» دو پنل تخصصی برگزار شد که پنل نخست «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» نام داشت و علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مدیریت آن را به عهده داشت و هارون یشایایی تهیه کننده سینما، پرویز جاهد منتقد، محمدعلی حسیننژاد عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما و رومن بونن متخصص رسانههای نوین با گرایش واقعیت مجازی به عنوان اعضای این پنل حضور داشتند.
علیرضا تابش ـ مدیر پنل «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» ـ در آغاز این نشست تخصصی گفت: با ورود دیجیتال به عرصه سینما شاهد انقلاب بزرگی هستیم که تاثیر بسیاری بر نظام نمایش و توزیع نمایش آثار در عصر دیجیتال دارد. به همین دلیل است که داشتن استراتژی در این عرصه بیش از گذشته ضرورت دارد.
سپس هارون یشایایی با معرفی تابش به عنوان یکی از تهیهکنندگان پیشکسوت سینمای ایران درباره نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال صحبت کرد. این تهیهکننده پیشکسوت گفت: هیچ کس با تکنولوژی مخالف نیست و من به شخصه آرزو دارم تا از این تکنولوژی بدرستی استفاده شود. به اعتقاد من سینما یک کر گروهی است و تقسیم وظایف در این حرفه حرف اول را میزند. اما مسئله این است که با ورود دیجیتال به سینمای ایران این تقسیم کار از بین رفته است و هر کسی که کمی دانش دیجیتال دارد گمان میکند میتواند فیلمساز تک نفره باشد. درحالی که چنین نیست. دیجیتال اتفاقا کمک میکند که از تخصص افراد بیشتری استفاده کنیم، ولی متاسفانه شاهد هستیم به دلیل تفکر فیلمساز تک نفره اتفاقا کیفیت فیلمها پایین آمده است.
محمدعلی حسیننژاد ـ عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما ـ بیان کرد: یکی از نکات مهم در عرصه دیجیتال این است که سینما و سینماگر در دل جامعه از موفقیتهای چشمگیری برخوردار میشوند اما این موفقیت به یک جریان دنبالهدار تبدیل نمیشود. به خصوص اینکه در حوزه پخش و توزیع و بازاریابی سینما این مسئله دیده میشود. کار بازاریابی پیوند بین فیلم، مخاطب است یعنی با شناخت از فیلم و شناخت از مخاطب بالقوه و بالفعل اثر را معرفی کند و متاسفانه این پیوند رخ نداده است. این درحالی است که یکی از امکاناتی که در عصر دیجیتال فراهم میشود تنوع در بازارهای فیلم است.
پرویز جاهد ـ منتقد سینما ـ با اشاره به شکلگیری یک گفتمان در حوزه نظام پخش و توزیع در سینما گفت: شکلگیری گفتمانهای جدید در عرصه دیجیتال شامل همه حوزههای فعالیتهای سینمایی میشود و علاوه بر وجود بحران در حوزه نقدنویسی بیشک این بحران در حوزه بازاریابی و پخش و توزیع اثر میگذارد. بنابراین دیجیتالی شدن به معنای کار با ابزار دیجیتال نیست بلکه باید به عنوان یک مجموعه واحد به آن نگاه کرد.
وی ادامه داد: یکی از آسیبهای حوزه پخش و توزیع این است که جایگاه پخش و اقتدار تولیدکنندگان بزرگ کم شده و تولیدکنندگان کوچک بهوجود آمده است و از سوی دیگر نظارت دولت تا اندازه زیادی زیرسوال رفته است.
رومن بونن ـ متخصص رسانههای نوین با گرایش واقعیت مجازی ـ نیز بیان کرد: در نتیجه دیجیتالی شدن شغل و دانشهایی هستند که فراموش شدهاند و یا در حال فراموش شدن هستند. به اعقتاد من مارکتینگ و بازاریابی از جمله حرفههای ضروری در سینما است. این حرفه در بسیاری مواقع خودش خالق است.
حسیننژاد نیز در پایان این بحث گفت: یکی از اتفاقهای خوب این همایش حضور جوانان بود که به اعتقاد من نسل جوان با رویکرد تخصصی و فراگرفتن دانش تخصصی به این حوزه ورود میکند.
پنل پایانی همایش «سینما در عصر دیجیتال» به بررسی موضوع «جامعه و تکنولوژی: تاثیرات و تحولات» اختصاص داشت. مدیریت این پنل تخصصی را یونس شکرخواه به عهده داشت و هادی خانیکی، نعمتالله فاضلی و امیر سمتی از اعضای این پنل بودند. عمدهترین مبحث مطرح در این عرصه بررسی بین پیوند سینما و علم ارتباطات از آغاز تا امروز بود که با ورود دیجیتال ضرورت همسویی و پیوند این دو بیش از همیشه خواهد بود.
پایان بخش همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» به برپایی کارگاهی با عنوان «چارچوب و شیوههای تولید محتوا در AR و VR با مدیریت رومن بونن و برونو ماسی اختصاص داشت.
انتهای پیام
ثبت نظر