Fa En شنبه 19 آبان 1403 ساعت 5 و 16 دقیقه

شخصیت‌های منفی را محبوب نکنیم!

شخصیت‌های منفی را محبوب نکنیم!

مسعود بهبهانی‌نیا در رابطه با اثرگذاری آثار نمایشی در ایجاد اخلاق‌های مثبت و منفی در مردم اظهار داشت: گاهی خواسته یا ناخواسته نویسنده شخصیت‌های غلطی را در سریال یا فیلم به وجود می آورد که علاوه بر تائید آن، شخصیت را محبوب و دوست داشتنی نشان می‌دهد.

یکشنبه 26 آبان 1398 ساعت 15:15

مسعود بهبهانی‌نیا، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با تاثیر آثار نمایشی بر اخلاق و رفتار اجتماعی گفت: رسانه‌ها به‌خصوص کارهای نمایشی و داستان به دلیل اینکه از معدود وسایل تفریحی مردم ما هستند و هزینه کمتری در ازای آن پرداخت می‌شود. اکثریت جامعه مخاطب آن هستند؛ قطعا می‌تواند اثرگذار باشد؛ کار و ویژگی‌های هر اثر و میزان همزادپنداری و اثرگذاری روی مخاطبان دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی است. 

او در ادامه افزود: به طور معمول می‌توان 3 مرحله را شناسایی کرد. گام اول این است که مخاطب، داستان و آن سریالی که نمایش می‌دهند را دوست داشته باشد، همچنین پیگیر مجموعه و نتیجه پایانی آن باشد. برخی از سریال‌ها در همین مرحله اول با شکست مواجه می‌شوند بدین معنی که بیننده علاقه‌ای به دنبال کردن سریال به دلیل ساختار غلط فیلمنامه و ضعف در بازی‌ها و .... نشان نمی‌دهد.

بهبهانی‌نیا تصریح کرد: اگر از گام اول عبور کنیم و توانایی علاقمند کردن بیننده را داشته باشیم. مرحله بعد همزاد پنداری است. یعنی ما چه میزان منطق رفتاری افراد را تشخیص می‌دهیم و آن‌ها را می‌فهمیم در این صورت کاراکترها در هر صورتی که گرفته شدند هر آن چه این رفتار مقبول‌تر و قابل درک‌تر باشد باعث همدلی با رفتار یک فرد می‌شود و برخی اوقات این گونه نیست و فقط او را درک می‌کنیم، این دو فصل جداگانه است. وقتی یک شخصیتی که ما دوستش داریم و احساس کنیم این دغدغه ما را بیان می‌کند اینجا نهایت همزادپنداری را به وجود می‌آورد، در نتیجه اگر این پیام‌ها و آن زیر ساخت داستان توانایی قانع کردن مخاطب را داشته باشد می تواند در مرحله سوم باعث تغییر رفتار، الگوهای ذهنی و تصحیح یک باور غلط شود.

نویسنده سریال «کیمیا» تاکید کرد: گاهی ما در مقدمه کار متوقف می‌شویم شخصیت مقبولی را طراحی کردیم اما داستانی که مطرح شده ارتباطی با زندگی روزمره مردم ندارد و تنها وجه سرگرمی داستان باقی می‌ماند که این وجه سرگرمی به نوعی توجه ترغیب کنندگان عام را دارد و اندازه تفریح و وقت گذرانی است. اما گاهی شخصیت‌های غلطی که در سریال‌ها وجود دارند و آن‌ها را ناخواسته تائید می‌کنیم.

او ادامه داد: ما گاهی این خطا را در برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها می‌بینیم. به‌طور مثال در فیلم «گوزن‌ها» فرد معتادی را معرفی می‌کند که این آدم مرام و معرفت و یک نوع مردانگی در وجودش است و از یک مبارز سیاسی حمایت می‌کند. در اینجا ناخواسته اعتیاد را تبلیغ می‌کنیم. این ها رفتارهای نادرستی است که خواسته و ناخواسته نویسنده، کارگردان می‌تواند اثرگذاری منفی روی ذهن مخاطبان داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

  • مردم فاصله بین واقعیت و داستان را بلد نیستند!
  • کمبود بازیگر دلیل اصلی استفاده از چهره‌های معروف فضای مجازی!
تعداد بازدید : 250

ثبت نظر

ارسال