تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: مراقبت از هدف و انگیزه به حفظ، قرائت، تعلیم و تعلم و حتی عموم فعالیتهای تبلیغی و قرآنی، مهمترین نکات در توجه به روایات اسلامی و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
به نقل از سایت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت الله محمدی ری شهری در دوازدهمین آیین تجلیل از حافظان قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: برگزاری این جلسه نورانی و ارزشمند برای تجلیل از حافظان عزیز و گرانقدر قرآن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است و از جمله دستاوردهای ارزنده انقلاب اسلامی نیز، نشر و ترویج فرهنگ حفظ و تلاوت قرآن کریم در میان جامعه است.
آیری شهری در این دیدار ضمن تشکر از زحمات خادم القرآن عباس سلیمی و همه دست اندرکاران و اساتید مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس گفت: میبایست تلاشها و برنامهریزیها در جهت ترویج سبک زندگی قرآنی و اهداف متعالی الهی از حفظ، تلاوت و قرائت قرآن کریم باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و به نظر میرسد در ادامه توفیقات خوبی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت ترویج و نشر فرهنگ حفظ و قرائت قرآن کریم داشته است، سمت و سوی فعالیتها و تمرکز بیشتر برنامههای قرآنی در جهت اهداف متعالی از ارتباط و گرایش به قرآن کریم باشد.
نویسنده دانشنامه قرآن و حدیث در این مراسم بیان کرد: از مهمترین نکاتی که حافظان و قاریان و تالیان قرآن و البته همه مبلغان دینی و مسئولان حوزههای فرهنگی و قرآنی باید مورد توجه قرار دهند، مساله مراقبت از هدف و انگیزه از ارتباط و گرایش ایشان به قرآن کریم است.
آیت الله محمدی ریشهری گفت: در میان جمع بندی روایات صادر شده در خصوص مسئله حفظ و قرائت و تلاوت قرآن، هدف و انگیزه انسان از گرایش به قرآن در دو گونه دنیا طلبی و دیگری انگیزه الهی تعبیر شده است که هر یک از این دو هدف نیز دارای مراتب و شاخههای فراوانی است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: به عنوان مثال در سادهترین مرحله از دنیا طلبی، ممکن است هدف انسان از تلاوت و حفظ و حتی تبلیغ دین، امرار معاش و ارتزاق باشد و در جهات دیگر نیز ممکن است، اهداف دیگری همچون دیده شدن، تفاخر، شهرت یا نزدیک شدن به زورمندان و صاحبان مناصب باشد که در خصوص این گروه در روایت آمده است که قرآن از ترقوه وگلوی ایشان پائینتر نرفته و هیچ اثری از کلام الهی در قلب ایشان یافت نمیشود.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: وقتی انسان کاری را برای خدا انجام میدهد، البته همه برکات را در پی خواهد داشت و لکن تلاش میکند تا شیطان مانع از این شود که انسان برای خدا کاری را انجام دهد و با ضایع کردن نیت، اثر آن عمل را نیز ضایع میکند.
نویسنده کتاب دانشنامه قرآن و حدیث گفت: در بدترین سطوح دنیا طلبی از گرایش و ارتباط با قرآن این تعبیر آمده است که افرادی هستند که حروف قرآن را تلاوت میکنند ولی حدود آن را ضایع میکنند که تلاوت قرآن برای این افراد هیچ نتیجهای در بر نخواهد داشت و دچار عقوبت نیز خواهند شد.
نویسنده کتاب زمزم عرفان نیز در بیان خاطرهای از آیت الله بهجت (ره)، گفت: حضرت آیت الله بهجت رحمت الله علیه در خصوص افرادی که قرآن را میخوانند و حدود آن را ضایع میکنند به عنوان نمونه از انسان سفاک و خون آشامی مثل تیمور لنگ مثال میزد که تسلط بر حفظ قرآن داشت و حتی قادر بود قرآن را از انتها به ابتدا بخواند و ادعای تسلط بر احکام نیز داشت، ولی مانند این تکفیریها و داعشیها، خون ریز و خون آشام بود و نوامیس مردم را برای لشگریانش مباح میشمرد.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: در مقابل اینگونه افراد کسانی هستند که قرآن را تلاوت میکنند و صرفا توجهشان به خداست و اینان شب و روزشان با قرآن است و قرآن نیز در لحظات شب و روزشان حضور دارد و در نتیجه سبک زندگی قرآنی در سراسر زندگی این افراد فراگیر میشود و به تعبیر روایات، به محکمات قرآن عمل میکنند و به متشابهاتش نیز ایمان دارند و با قرآن، بیماری درونی خود را درمان میکنند.
نویسنده کتاب دانشنامه قرآن و حدیث گفت: خداوند قرآن را درون این گونه از افراد، جاری میکند و قلبشان محراب قرآن میشود و اینان نیز اهل مناجات و اهل خلوت و انس با خدا هستند، البته اینها تعدادشان کم است و خدای متعال به برکت ایشان باران میفرستد و سبب پیروزی بر دشمنان میشوند و از تاریکیهای فتنهها و آزمونهای الهی نجات مییابند و در بالاترین مراتب عمل به قرآن، بالاترین مراتب بهشت نصیب آنها میشود.
در دوازدهمین آیین تجلیل از حافظان قرآن کریم از ۲۰ حافظ نمونه قرآن کریم قدردانی شد که از این تعداد ۱۳ نفر بانوان و ۷ نفر برادران توفیق حفظ این کتاب آسمانی را داشتند که نوجوان ۱۱ ساله به عنوان کم سن و سالترین و حافظی ۵۰ ساله بالاترین سن را در میان حافظان داشت.
انتهای پیام
ثبت نظر