یک گزارشگر ورزشی باسابقه با اشاره به حاکم بودن رابطه در برخی برنامههای تلویزیونی گفت: اگر برنامههای مختلف ورزشی را ببینید، متوجه خواهید شد که یک مهمان چندبار در هفته یا ماه در یک برنامه حضور پیدا میکند؛ اسم این اتفاق، رابطه است و بسیاری از مجریان هم با رابطه در برنامهها حضور پیدا میکنند و اجرا را برعهده میگیرند.
جواد محتشمیان - گزارشگر ورزشی - با اشاره به مطالب بالا ادامه داد: مدیران شبکهها و مسؤولان باید نسبت به موضوع رابطه شناخت و آگاهی داشته باشند. البته مدیران زمانی هم که این مساله را میفهمند، انگار برایشان اهمیتی ندارد.
این گزارشگر ورزشی باسابقه با اشاره به مجریان ورزشی و گزارشگرانی که در رسانه فعالیت میکنند، بیان کرد: انتخاب مجری و گزارشگر به مدیریت هر شبکه مربوط میشود. زمانی مسؤول ورزش سازمان برای انتخاب گزارشگران تدبیر و برنامههایی داشتند که از افراد آزمون میگرفتند. برای مثال شبکه سه سیما آزمونی برگزار میکرد و افرادی که توانایی داشتند، با توجه به تستهای متفاوتی که از آنها گرفته میشد، یک نفرشان انتخاب میشد.
او ادامه داد: نکتهای که اهمیت دارد این است که وقتی میکروفون در دسترس فردی قرار دارد و همان زمان اتفاقی رخ میدهد، توانایی فرد برای تجزیه و تحلیل آن رخداد اهمیت دارد. اگر فردی هم از تمام فیلترها رد شده و توانایی داشته باشد که یک برنامه را به خوبی روی آنتن ببرد اما یک اتفاق میتواند روی روان فرد اثر بگذارد و آن فرد نتواند آن لحظه را خوب مدیریت کند. در واقع برنامه پخش مستقیم را نمیتوانیم پیشبینی کنیم که چند لحظه دیگر چه اتفاقی میافتد.
این گزارشگر ورزشی باسابقه بااشاره به ویژگیهای یک گزارشگر و مجری ورزشی اظهار کرد: این فرد باید مدیریت، اشراف به اطلاعات و قوانین داشته باشد و جامعه خود را بشناسد. همچنین بداند که آن حرفی که میزند چه تاوانی دارد و چه بازخوردی در جامعه به وجود میآید. بنابراین کار گزارشگری و اجرا راحت نیست و باید زمان بگذرد تا افراد در موقعیتهای مختلف جایگاه خود را حفظ کنند.
محتشمیان ادامه داد: اگر این ظرفیت را در همه رشتهها در اختیار همه قرار دهیم، یعنی بگوییم میتوانید آزمون بدهید و مراحلی را بگذرانید، مطمئنا اتفاق خوبی میافتد. اگر قرار است فردی درباره رشته ورزشی والیبال صحبت کند، باید کسی باشد که همه مراحل علمی را پشت سر گذاشته باشد و به فیزیولوژی، آناتومی، قوانین و شخصیتها اشراف داشته و ورزشی باشد. زیرا این برنامهها از همه اقشار و شغلهای مختلف بیننده دارد. در واقع انتخاب این نوع افراد به نفع سازمان هم است.
او تصریح کرد: برای مثال برخی از گزارشگران و مجریان ورزشی گاهی در گزارش بازی، شهر خود را تمجید میکنند و انگار شهرهای دیگر جزو ایران نیستند. گزارشگر و مجری ورزشی که در تلویزیون حضور دارد باید بی طرف باشند اما زمانی که مساله ملی مطرح است، نسبت به جامعه حساسیت داشته باشد.
انتهای پیام
ثبت نظر