Fa En پنجشنبه 29 شهریور 1403 ساعت 5 و 41 دقیقه

حضور در کتابخانه‌ها باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

حضور در کتابخانه‌ها باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر این موضوع که کتابخانه‌ها مراکز فرهنگی و اجتماعی هستند که باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، گفت: امروز بیش از ۳۴۰۰ کتابخانه داریم که نسبت به قبل از انقلاب تعداد آن‌ها به بیش از ۹ برابر رسیده است.

شنبه 26 آبان 1397 ساعت 6:0

، علیرضا مختارپور صبح امروز پنجشنبه (۲۴ آبان‌ماه) در آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و بزرگداشت علامه طباطبایی مفسر قرآن که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه امروز سالروز وفات علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است، عالم و مفسر قرآن که برای کتاب اهمیت و ارزش بسیار زیادی قائل بود و این افتخار ما است که بخواهیم در روز کتاب و کتابخوانی از این مفسر بزرگ سخن بگوییم.

وی ادامه داد: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در روز گذشته با آرمان‌های امام (ره) تجدید بیعت کردیم، باید به این نکته اشاره کنم که در چهل سال پیش این انقلاب یک نهال نوپا بود و گروهک‌ها درصدد از بین بردن آن بودند،‌ اما امروز به سن کمال و بلوغ رسیده است و منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه‌ها در طی ۴۰ سال گذشته گفت: در سال ۵۷ جمعیت ما کمتر از ۳۵ میلیون نفر بود و امروز در حدود ۸۰ میلیون جمعیت داریم. تقریبا جمعیت بیش از دو برابر شده است. در سال ۵۷ فقط ۳۷۳ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت و امروز بیش از ۳۴۰۰ کتابخانه داریم که به بیش از ۹ برابر رسیده است و ما درصدد هستیم که وضع مطلوب را برای تمام اقشار جامعه در عرصه مطالعه و کتابخوانی فراهم کنیم.

مختارپور خاطرنشان کرد: بر همین اساس از سال ۹۳ اقدامات زیادی را در عرصه کتابخانه و بویژه کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم. فعالیت‌های پژوهشی را در هفت سند استانداردسازی رونمایی کرده‌ایم و به وضع کتابداران و هیات امنا رسیدگی شده است. در این هفته که هفته کتابداری است، درصدد هستیم این فعالیت‌ها را که بعضا به سرانجام نرسیده است را کامل کنیم و نظام جامعه خدمات کتابخانه‌ای در دست رسیدگی است.  

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های ما باید مبتنی بر فعالیت علمی و پژوهشی باشد تا از فعالیت‌های سلیقه‌ای و بدون پشتوانه بر حذر باشیم. در یکسال اخیر دو فعالیت داشته‌ایم که خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و کتابخانه‌های عمومی را بیشتر از گذشته فعال کرده‌ایم و امروز به تقدیر از فعالان آن‌ها می‌پردازیم. اگر کتابخانه مرکز گفت و گو باشد می‌تواند محلی برای استدلال و صحبت‌ نسل جوان، نوجوان، کودک و تمام اقشار جامعه باشد. ما در صدد هستیم که ارتقای آموزش و سلامت اجتماعی را نیز داشته‌ باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ما نهاد کتابخانه‌های هفت شهر را براساس اولویت مورد بررسی قرار دادیم و نقاط ضعف آن‌ها را رفع کردیم و هشت شهر دیگر را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. کتابخانه‌ها مراکز فرهنگی و اجتماعی هستند که باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 349

ثبت نظر

ارسال