مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در نخستین نظرسنجی محرم امسال با بررسی سریال ها و ویژه برنامههای دهه اول محرم اعلام کرد: حدود 71 درصد از مردم بیننده حداقل یکی از سریال ها یا ویژه برنامههای این ایام از شبکههای مختلف ملی و استانی بوده اند که از میان آنها برنامههایی درخصوص عزاداری، مداحی و نوحه سرایی با 52.1 درصد پربیننده تر از سایر برنامه بوده است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، براساس این نظر سنجی همچون نظرسنجیهای گذشته مرکز تحقیقات، حدود 80 درصد مردم بیننده برنامههای مختلف سیمای جمهوری اسلامی اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای ورزشی و اخبار بوده اند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می دهد بعد از مراسم عزاداری، مداحی و نوحه سرایی که با 52.1 درصد پربیننده تر از سایر برنامهها در ایام دهه اول محرم بوده است، مراسم دسته جمعی عزاداری در شهرهای مختلف با 47.7 درصد، سخنرانیهای مذهبی با 35.7 درصد و ارتباط مستقیم با عتبات عالیات با 35 درصد در رتبههای پربیننده ترین برنامههای سیما دراین ایام قرار گرفته اند.
از 71 درصدی که بیننده حداقل یکی از برنامههای دهه اول محرم بوده اند نیز 46 درصد بیشتر از شبکه سه، 16.2 درصد بیشتر از شبکه یک و 14.2درصد هم بیشتر از شبکه استانی مداحیها، سخنرانیها و مراسم عزاداری را تماشا کرده اند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، از میان بینندگان دهه اول محرم سیما، حدود 79 درصد تلویزیون را در نمایش همدلی و همکاری مردم در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حد زیاد موفق دانسته اند.
براین اساس، 76 درصد از این بینندگان هم سیمای جمهوری اسلامی را در ایجاد شور در مردم برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حد زیاد موفق ارزیابی کرده اند.
حدود 65 درصد به موفقیت سیما درحد زیاد، در ترویج فرهنگ صحیح عزاداری برای امام حسین (ع) و بیش از 62 درصد هم در ایجاد معرفت و آگاهی درباره فلسفه و دلیل قیام امام حسین (ع) رای داده اند.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات همچنین برنامههای «سمت خدا» از شبکه سه، «شیرخوارگان حسینی»، «ازلاک جیغ تا خدا»، «کوی محبت» و «پیرغلامان عشق» از شبکه دو، «در آستان خورشید» از شبکه سه، «هزارداستان» و «با حسین حرف بزن» از شبکه نسیم، «این شب ها» از شبکه یک و «یاد خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما پر بیننده ترین برنامههای دهه اول تلویزیون بوده اند.
درمیان سریال ها هم تکرار «مختارنامه» از شبکه آی فیلم با بیش از پنجاه درصد مخاطب در صدر قرار دارد و بعد از آن تکرار «شب دهم» از شبکه افق و سریال های جدید «وقت صبح» از شبکه یک (تولید مرکز سمنان) و «دریا نزدیک است» از شبکه سه (تولید مرکز سیمافیلم) به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفته اند.
مهم ترین محور انتقادی مخاطبان دهه اول برنامههای تلویزیون هم تکراری بودن سریال های پخش شده است.
همچنین براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما بیش از 19 درصد از مردم شنونده رادیو در دهه اول محرم بوده اند که از میان آنها بیش از 29 درصد برنامههای شبکه رادیویی استانی و حدود 16 درصد هم رادیو محرم را گوش داده اند.
ثبت نظر