Fa En یکشنبه 4 آذر 1403 ساعت 13 و 7 دقیقه

جشنواره‌ها ابزار تبلیغاتی مدیران شهری نشوند / هنر، پروپاگاندا نیست

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در حالی به کار خود پایان داد که رئیس شورای شهر تهران گفت ما نباید دنبال سیاه نمایی یا سفید نمایی باشیم و اگر هزینه‌ای می‌شود باید توجیه منطقی داشته باشد و علی نصیریان نیز تاکید کرد هنر ابزار پروپاگاندا نیست بلکه بر خلاقیت استوار است.

سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 21:20

، اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر عصر دوشنبه ۲۴ تیرماه با حضورمسئولانی چون پیروز حناچی شهردار تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدمهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای و برخی هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

مدیر عامل موسسه تصویر شهر و دبیر این دوره جشنواره به عنوان اولین سخنران این مراسم در سخنانی کوتاه به احداث پارکینگ برای مجموعه پردیس ملت اشاره کرد و گفت: به همت شهردار تهران بیش از هزار واحد پارکینگ برای این مجموعه احداث شده است.

هزینه جشنواره‌ها باید توجیه منطقی داشته باشد

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر گفت: اصولا جشنواره‌های هنری در حال حاضر به دو شکل برگزار می شوند، بعضی از جشنواره مستقل از حاکمیت است  و یا اینکه حمایت بخشی از حاکمیت را دارد. جشنواره فیلم شهر از جشنواره هایی است که تحت حمایت بخشی از حاکمیت به نمایش در می‌آید بنابراین حساسیت‌هایی سر برگزاری آن بوده است.  البته منظور من این نیست که بگویم این جشنواره ها باید محلی برای تبلیغ مدیران شهری شوند و دلیلی ندارد که بخواهند سفیدنمایی کنند. اگر جشنواره‌ای شبیه به جشنواره شهر برنامه ریزی شده نشان از این دارد که بخشی از حاکمیت شهری نسبت به آن حساس بوده و مدیریت کرده است تا بخشی از وظایف مدیریت شهری را هم در این جشنواره در نظر بگیرند و اگر هزینه‌ای می‌شود توجیه منطقی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: لازم است علاوه بر نشان دادن وخامت‌های جامعه نگاهی هم به حقیقت‌ها داشته باشیم و طوری باشد که مسئولان بتوانند با دیدن اینگونه آثار مشکلی را از جامعه بردارند. پس ما نباید دنبال سیاه نمایی یا سفید نمایی باشیم. البته که امروزه فیلمهای سینمای اجتماعی ما بسیار موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

او همچنین گفت:جشنواره فیلم شهر باید برای هر دوره رسالتی را مشخص کند تا سینماگران با توجه به آن در آثارشان بیشتر مسائل شهری را مدنظر قرار دهند. مانند آتش سوزی که در میدان حسن‌آباد افتاد. این موضوع می‌تواند سوژه فیلم‌های بسیاری باشد. تعداد جشنواره‌های سینمایی کشور ما روز به روز در حال افزایش است و این جشنواره‌ها معمولا از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند در حالی که در کشورهای خارجی بدون کمک‌های دولتی برگزار می‌شوند و حالا چون ما بودجه‌های دولتی را مصرف می‌کنیم باید مواظب باشیم تا این جشنواره ها با هم ارتباط داشته باشند و حالت تکراری به خود نگیرند.

هاشمی با تاکید بر اینکه از آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها رئیس جمهوری بود که در جشن خانه سینما شرکت کرد، به بیان خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره دوره‌ای (اواسط دهه ۷۰) از سینمای ایران که محدودیت‌هایی برای ساخت و نمایش فیلم‌ها وجود داشته اشاره کرد و از دو فیلم ممنوع شده حوزه هنری «آدم برفی» و «روسری آبی» یاد کرد.

بزرگداشت علی نصیریان

برای برگزاری این بخش از مراسم احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی و همچنین محمد حسین لطیفی در جایگاه حاضر شدند.

احمد مسجدجامعی در صحبتهای خود به آتش سوزی میدان حسن‌آباد اشاره کرد و گفت نسبت زیادی بین شهر و سینما وجود دارد. الگوهای شهر وارد سینما می شود و برعکس. آقای علی نصیریان از افتخارات سینمای ایران است. ما بسیار خوشحال هستیم که در دوره ای زندگی می‌کنیم که این افراد را از نزدیک دیده‌ایم و حرف‌هایشان را شنیده‌ایم. او در مراسمی برنده جایزه اخلاق شده بود. وقتی به او خبر دادم گفت که من خوش اخلاق نیستم. اما او در کار بسار خوش اخلاق و حرفه‌ای است و باید از او یاد بگیریم.

محمدحسین لطیفی نیز گفت: بسیار از علی نصیریان یاد گرفته ام. من به اندازه خودم تلاش کردم از نسل گذشته سینمای ایران یاد بگیرم. گرچه در این سال‌ها با هم همکاری نداشتیم. علی نصیریان از افتخارات سینمای ماست، همانطور که هنوز عزیزان دیگری همچون جمشید مشایخی و عزت الله انتظامی هنوز افتخار ما هستند.

هنر ابزار پروپاگاندا نیست

علی نصیریان در مراسم بزرگداشتش گفت: نسل های بعد از ما و نسل جوان امروز کارهای بسیار خوبی می سازند. سال گذشته با جوانی کار کردم که کار اولش بود و بسیار درخشید. ما باید خلاقیت‌ها را تشویق کنیم. آقای هاشمی گفتند نمی‌خواهیم پروپاگاندا باشد و من معتقدم که هنر اصلا پروپاگاندا نیست. بنابراین چیزی که تجربه شده است را نباید تکرار کنیم. هنر ابزار پروپاگاندا نیست. هنر بر خلاقیت انسانی استوار است و این خلاقیت یک چیز خودجوش و خدایی است که خداوند آنرا در درون ما گذاشته است.

نصیریان با تاکید بر اینکه همه جای دنیا شهرداری ها به حمایت فرهنگ می‌ایند بیان کرد: حمایت‌های آنها بدون دخالت است. در این شرایط نباید هنر را محدود کرد. اگر ما کمی بازتر نگاه کنیم و به جوشش‌های خلاقانه جوانان نگاه کنیم، بهتر می شود.  هنر به صورت غیرمستقیم معرف کشور است.

بزرگداشت جمشید مشایخی

در ادامه این آیین نکوداشت جمشید مشایخی که قرار بود در افتتاحیه جشنواره برگزار شود، با حضور سام مشایخی پسر این هنرمند و همچنین هومن سیدی و علی نصیریان برگزار شد.

بزرگداشت رویا تیموریان و مسعود رایگان

در این بخش پیروز حناچی شهردار تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و میترا حجار با حضور بر روی سن از رویا تیموریان و مسعود رایگان نقدیر کردند.

رویا تیموریان با اشاره به اینکه" من به اندازه چهل سال حرف دارم" گفت: امشب برای من بسیار پر افتخار است به این دلیل که اسمم کنار استاد نصیریان آورده شد و اجازه داشتم روی صحنه بیایم. حالا از این فرصت استفاده می‌کنم و می‌گویم که ما در شهری بزرگ با شرایط پیچیده زندگی می‌کنیم، به عنوان یک شهروند در حضور شهردار تهران و اعضای شورای شهر درخواست می‌کنم کنترل و بازنگری در مورد شرایط شهروندانی که در کنار خیابان هستند، انجام شود.

مسعود رایگان نیز بیان کرد: بسیار مفتخرم که بزرگداشتم در حضور کسی برگزار می‌شود که ما دانش آموخته مدرس‌ای هستیم که او مدیرش بوده است.

وظیفه ما بالابردن آستانه زیبایی شناسی مردم است

پیروز حناچی شهردار تهران نیز بعد از بخش با بیان اینکه "بزرگداشت کسانی که در فضای هنری و سینمای ایران زحمت کشیده اند، حداقل کاری است که مدیران هنری می‌توانند انجام دهند و نباید از یاد ببریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد." گفت: جشنواره فیلم شهر همانطور که از اسمش مشخص است به یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری است. طبیعتا در این جشنواره‌ها موضوعاتی که به شکل طبیعی دیده نمی‌شوند و یا از چشم عادی شهروندان دور هستند، از چشم ریزبین هنرمندان دور نیستند و مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در حوزه هنرهای تجسمی هم تا وقتی شرایط را فراهم نکرده بودیم، این وضعیت را داشتیم. اینکه بتوانیم آستانه زیباشناسی مردم را بالا ببریم و آن‌ها را متقاضی زیبایی بیشتر کنیم یکی از وظایف ماست.

پیروزحناچی ادامه داد: توجه به زیبایی و قبح زشتی در آثار هنری بسیار مهم است. من هیچ وقت قبح دروغ را در فیلم «درباره الی» فراموش نمی‌کنم. هرچند این موضوع در دین ما مورد تاکید قرار گرفته اما در آن فیلم تاثیرش بسیار بیشتر بود. خاطرم هست کتابی با عنوان «میدان توپخانه تهران» درباره این میدان توپخانه چاپ کردیم که بعدها یک هنرمند مستندساز، مستندی با عنوان «میدان بی حصار» براساس آن ساخت و امروز شهرداری تهران به دنبال توسعه این میدان است. به همین دلیل فیلم «زمستان است» که در مورد میدان لاله زار تهران است نیز توسط همان کارگردان و با حمایت شهرداری ساخته شده است.

تجلیل از خادمان شهر

در بخش دیگر از این مراسم با حضور دکتر اوحدی، محمد مهدی طباطبایی نژاد و الهام فخاری از محمد عبدالرحیمی از پلیس راهور، رمضانعلی اسماعیلی پور از خدمات شهری، فخرالدین گودرزی از آتش نشانی تهران و مجید فتاحی از اورژانس تهران تقدیر شد.

جوایز بخش پویانمایی

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین جان بخشی بخش پویانمایی به مجتبی موسوی برای انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به صادق جوادی برای انیمیشن «روباه» تعلق گرفت.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم در این بخش به بهرام عظیمی برای «سیم ششم» تعلق گرفت.

جوایز بخش مستند

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تحقیق و پژوهش بخش مستند به بابک بهداد برای «بهارستان خانه ملت» تعلق گرفت.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی و هنری به محسن حیدری و زهره احمدزاده برای تدوین مستند «مهین» اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه بلند به فاطمه ذوالفقاری برای مستند «فقدان» داده شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند بلند به محمدحسین حیدری برای «مهین» تعلق گرفت.

تندیس بهترین مستند به مهدی مطهر برای تهیه کنندگی «مهین» اهدا شد که پس ازدریافت جایزه خود گفت: مهین فیلم مهمی است ومی‌توانید از هفته آینده به تماشای این فیلم در هنر و تجربه بنشینند.

تندیس بهترین مستند با محوریت تهران شناسی و و تهران نگاری مستند به داوود اشرفی برای «قصه بلوار» تعلق گرفت.

جوایز  بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه فیلم داستانی کوتاه و نیمه بلند به امین چادگانی برای فیلمنامه «برف تابستان» رسید.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری این بخش به پویان شعله‌ور برای تدوین «مثل بچه آدم» اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به آرمان خوانساریان برای کارگردانی «سایه فیل» تعلق گرفت.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم به مریم کوهکن و سوگل شهابی برای تهیه کنندگی «تشریح» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به مجید اسماعیلی برای فیلم «تلخ» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران برای نقش آفرینی در آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند به دو بازیگر به فرانک کلانتر برای فیلم های «فشار خون» و «لال» و محمد تک زارع برای نقش آفرینی در فیلم «لال» رسید.

جوایز بخش مسابقه بین‌الملل

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به مَکس پورتر و رو کو واهاتا برای فضای منفی از کشور فرانسه رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند داستانی به مهدی فِلِیفِل برای فیلم در حال غرق شدن از کشور یونان اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند یه مستند مایکل استورم گلومستین برای فیلم بینهایت ۵۰ متر دورتر است از کشور لهستان تعلق گرفت.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند به بلند لیسا اف. جکسون برای کارگردانی فیلم مستند بلند میراث از کشور مکزیک رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم بلند مستند به بوریس بِرتروم برای تهیه کنندگی فیلم پناهگاه انسان از کشور دانمارک اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم به آندری زویاگینتسف برای کارگردانی فیلم سینمایی بی عشق از کشور روسیه تعلق گرفت.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم سینمایی به هیروکازو کورئیدا برای تهیه کنندگی فیلم دزدان فروشگاه از ژاپن رسید.

جایزه ویژه هیات داوران به «غرش» از تایوان رسید.

جوایز بخش فیلم‌های ویدئویی

دیپلم افتخار بخش فیلم ویدیویی به مریم بحرالعلومی و حامد قاسمی برای فیلمنامه «پاسیو» رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش زن به شیرین یزدان بخش برای بازی در «آکاردئون» تعلق گرفت.

جایزه بهترین بازیگر نقش مرد به رضا بهبودی برای فیلم «آندرانیک» اهدا شد.

تندیس ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دستاورد فنی و هنری به ایمان کرمیان، حسن نجفی و علی فرشچی برای جلوه‌های ویژه «اینجا خانه من است» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به خیرالله تقیانی برای «اینجا خانه من است» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم هیات انتخاب هیچ فیلمی را شایسته تقدیر ندانست.

تندیس بهترین اثر از نگاه تهران شناسی به حمید نعمت الله به «بیا از گذشته حرف بزنیم» اهدا شد.

جوایز فیلم‌های بلند سینمایی

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.

تندیس بهترین بازیگر نقش زن به ژاله صامتی برای بازی در فیلم «در وجه حامل» رسید.

تندیس بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای بازی در «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری به فرید ناصر فصیحی برای «چهار راه استانبول» اهدا شد.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری به پیمان شادمان‌فر برای فیلمبرداری «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم به سعید سعدی برای تهیه کنندگی «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

تندیس بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به مصطفی کیایی برای «چهارراه استانبول» رسید.

در پایان این مراسم که محمدرضا شهیدی فر اجرای آن را برعهده داشت، احسان خواجه امیری قطعاتی را اجرا کرد.

از نکات قابل اشاره در برگزاری این جشنواره سالن نیمه خالی تالار وحدت بود که احسان خواجه‌امیری نیز که اجرایش آخرین بخش این آیین بود، به طنز رو به جمعیت حاصر در سالن گفت از ابتدا همین تعداد بودید یا جمعیت بیشتر بود؟!

انتهای پیام

تعداد بازدید : 178

ثبت نظر

ارسال