در میان همه برنامههای استعدادیابی تلویزیونی یا مسابقاتی که گاه شکل و شمایل سرگرمی دارد و گاه هنری، از آشپزی بگیرید تا خوانندگی و استند آپ کمدی، تاکنون کمتر کسی به فکر ساخت یک برنامه تلویزیونی افتاده که در آن بنا باشد استعدادهای هنرپیشگی را از سر تا سر ایران دور خود جمع کند و آنها را به رای مردم بگذارد.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام ایران کیش، اما برنامه «هنرپیشه» که قرار است به زودی از شبکه نسیم به تهیه کنندگی محمدمهدی عسگر پور و کارگردانی بیژن میرباقری روی آنتن رود برای نخستین باردر کشور قرار است چنین تمی را در تلویزیون به نمایش بگذارد.
و کسانی که مایل بودند دراین برنامه حضور پیدا کنند، باید به سایت هنرپیشه رفته با دانلود اپلیکیشن پات و رعایت خطوط داستانی معرفی شده و فرمت مورد نظر کلیپ های بازیگری خود را از طریق این نرمافزار ارسال میکردند، تا از میان فیلمهای ارسال شده برترینها برای آزمون حضوری دعوت شوند. دراین مقطع قرار است از بین کسانی که ثبتنام کردند ۲۰۰ نفر به صورت حضوری مورد آزمون قرار بگیرند و از میان آنها ۳۶ نفر انتخاب میشوند. این ۳۶ نفر یک دوره آموزشی فشرده خواهند داشت و بعد از آن هم وارد برنامه هنرپیشه میشوند و در یک مسابقه به رقابت با یکدیگر میپردازند.
رای گیری مردمی برای انتخاب بازیهای برتر نیز از طریق اپلیکیشن پات صورت میگیرد. در طول این برنامه ۵۰ قسمتی نزدیک به ۲۰۰ قطعه نمایشی از طریق این مسابقات ساخته میشود.
به سراغ محمد مهدی عسگر پور تهیه کننده این برنامه که از کارگردانان و فیلمسازان مطرح کشوراست رفتیم و در گفتگویی با او از پروژه جدیدش سوال کردیم.
*آقای عسگر پور! به جز از بحث استعدادیابی در برنامه هنرپیشه، این برنامه شامل چه بخشهای دیگری خواهد بود؟
در باره مسابقاتی که بین ۳۶ نفر نهایی برگزیده است باید گفت، آنها تحت آموزشهای فشرده بازیگری قرار میگیرند. مسابقات نیز متناسب با آموزشهایی است که به آنها داده می شود، بخشهایی از قسمتهای آموزشی را بیننده نیز مشاهده میکند. هرچه به جلو میرویم هم آموزشها و هم مسابقات سختتر میشود. رقابتهای بین نفرات نیز در دوبخش استادیو و فضای آزاد است. این روند مشابه با کاری است که تقریبا در فضای سینما و تلویزیون با آن روبه رو هستیم.
«هنر پیشه»، آیتمهای دیگری مثل تاریخچه بازیگری یا معرفی بازیگران صاحب نام درایران نیز دارد. جریان دیگری که در برنامه هنرپیشه به دنبال آن هستیم، کمک به بازیگران کمتر شناخته شدهای است که استعداد دارند اما به آنها کمتر توجه شده است.
سایت هنرپیشه در مراحل بعدی تبدیل به یک بانک اطلاعاتی ارزشمند میشود که در اختیاردست اندرکاران سینما و تلویزیون خواهد بود و میتوانند از آن برای کارهایشان بهره جویند. در پایان برنامه هنرپیشه با آلبومی چند هزارتایی از نمایشها و کسانی مواجه میشویم که هریک میتوانند تبدیل به یک بازیگر شوند.
*پیشتر برنامههای استعدادیابی یا مسابقات با حضور چهرهها در تلویزیون به شکلهای مختلف وجود داشته است، مثلا برنامههایی به منظور پرورش خواننده برتر، یا برنامهای مثل استند آپ کمدینهای خندوانه فکر میکنید برنامه استعدادیابی هنرپیشه چه ویژگیهایی دارد که میتواند آن را نسبت به برنامههای مشابه متفاوت یا جذابتر کند؟
برنامه ای مثل خندوانه - خنداننده شو - متمرکز بر استند آپ کمدی است . استند آپ یک شیوه اجرااست و ممکن است ربطی هم به بازیگری نداشته باشد . اما برنامه ای که تا کنون در آن به استعداد بازیگری بپردازد، نداشتهایم . نمونه برنامه هنرپیشه نه تنها در کشور ما وجود نداشته است بلکه این موضوع حتی درمیان برنامه های دنیا نیز کم سابقه بوده است. دلیل اینکه کمتر روی این تم کار شده سختیهایی است که ساخت چنین برنامهای دارد.
اگر ما دراین برنامه صرفا راجع به بازیگری تئاتر سخن میگفتیم، آن موقع شرایط تهیه و ساخت آن نیز راحتتر بود، چرا که بازیگران تنها روی استیج قرار میگرفتند و بدون اینکه نیاز باشد تا آنها بازی را در شرایط و شیوههای مختلف فیلمبرداری انجام بدهند، بازیشان را انجام و مردم نیز به آنها رای میدادند . اما دربرنامه هنرپیشه ابزارآلات سریال و فیلمسازی مطرح است. در مراحل پیشرفتهتر کسانیکه آموزش بازیگری میبینند و جزو شرکتکنندگان مسابقه برنامه هنرپیشه هستند، مثلا باید یاد بگیرند که چگونه در برابر پرده کروماکی و در فضای مجازی بتوانند بازی کنند. حتی آنها میآموزند که اگر کار موزیکال بود باید چگونه عمل کنند.
علاوهبر این بازیگری در برابر دوربین نیز موضوعی کاملا جداگانه است، بازیگری مقابل دوربین به شدت متفاوت با بازی روی استیج و صحنه تئاتر است. این مسائل بخشهای فنی است که در آموزشگاهها ممکن است یاد بدهند اما اینکه چنین مسائلی دریک برنامه تلویزیونی برای ساخت بازیگرصورت بگیرد، تا کنون سابقه نداشته است.
* همیشه بحث بر سر این بوده است که کلاسهای آموزشی یا حتی استعدایابیهایی اینچنینی تا چه اندازه میتواند تضمینی برای علاقهمندان و حضور حرفهایشان در عرصه هنر باشد؟ آیا برنامه هنرپیشه تلاش کرده است تا بتواند پلی برای برقراری واقعی میان علاقهمندان بازیگری با عرصه سینما و تلویزیون باشد؟
دراین حوزه هیچ برنامه تلویزیونی یا کلاس آموزشی نمیتواند تضمین بدهد، تضمین به خود آن فرد داوطلب بستگی دارد. کسانی که دراین برنامه شرکت میکنند حداقل در ۹ برنامه و حداکثر در ۵۰ برنامه دیده میشوند، آنها روی آنتن هستند و نه تنها مردم بلکه بسیاری از دست اندرکاران حوزه سینما و تلویزیون آنها را رصد میکنند. ضمن اینکه تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان در این برنامه به عنوان کارشناس دعوت میشوند و تماشاچی هنرنماییها خواهند بود. ضمن آنکه سایت هنر پیشه، قرار است تا بعد از پایان این برنامه نیز فعالیتش را ادامه دهد. این سایت میتواند یک بانک اطلاعاتی بسیار مرغوب برای کسانی باشد که دراین حوزه کارکردهاند. من فکر میکنم تعدادی از کسانی که در این برنامه حضور میابند و تا پایان نیز می توانند در برنامههنرپیشه باشند، اتفاقات خوبی در حوزه بازیگری برایشان میافتد. شخص خود من به عنوان یک فیلمساز، معمولا از بانکهای اطلاعاتی اینگونه برای فیلمسازی استفاده میکنم. کسانی که کمتر دیده شدند ولی استعداد دارند و میتوانند به عنوان بازیگر معرفی شوند برای کارگردانان و فیلمسازان همیشه جذاب بودهاند.
*اما به هر حال در برنامههایی که پیشتر نیز برای استعدادیابی خوانندگان، یا استند آپ کمدینها نیز اتفاق افتاده است ما شاهد حضور کارشناسان، کارگردانان، بازیگران و خوانندگان مطرح کشور در آن بودیم آیا حضور آنها توانسته باعث ورود علاقهمندان به عرصه هنر آن طور که باید شده باشد؟ شما امیدوارید که هنرپیشه دراین کار موفق عمل کند؟
نه تنها امیدوارم بلکه میخواهم تا از سایر برنامههای استعدادیابی تلویزیون هم دفاع کنم. چرا که اتفاقات خیلی خوبی در سایر برنامههای استعدادیابی نیز افتاده است. مثلا در برنامه استند آپ کمدی که شما گفتید تعداد زیادی از افراد دیده شدند و در حال حاضر آنها در بسیاری از برنامهها و مجالس حضور دارند. حتی اگر شما با برخی از آنها تماس بگیرید وقت آنها پر است آنها در بسیاری از برنامههای غیر تلویزیونی و مجالس حضور دارند. از سویی حتی تعدادی از آنها نیز به تلویزیون راه یافتند و به عنوان کارشناس هستند. در برنامههای خوانندگی هم تعدادی از آنها به موفقیتهایی دراین عرصه رسیدند.
*اما میپذیرید که موضوع بازیگری، وضعیت متفاوتی دارد چون دیگر نمیتوان توقع داشت کسی که در سینما یا تلویزیون حضور ندارد را بخواهیم به عنوان بازیگر در استیجها یا مجالس ببینیم، طبیعتا جنس فعالیت در بازیگری با فعالیت در عرصه خوانندگی یا استند اپ کمدی متفاوت است
بله! زنجیره کار هنرپیشه باید در تلویزیون و سینما باشد.
*نقش اپلیکیشن پات در برنامه هنر پیشه اما ممکن است جای سوال داشته باشد. چگونه شما بین یک نرمافزاردر حوزه پرداخت الکترونیکی و یک شرکت در این صنعت با هنر ارتباط برقرار کردید؟
ما در عرصهای زندگی میکنیم که فضاهای جدید تکنولوژیک در زندگی ما حرف اول و آخررا میزنند. این تکنولوژیها در عرصه تسهیل امور در بسیاری مسائل از جمله ارتباطات، حوزههای اجتماعی و غیراجتماعی نقش اساسی دارد. برنامه هنرپیشه با این اقبال روبه رو شد تا پشتیبان و حامی که مایل بود در حوزه فرهنگ کارکند به آن بپیوندد. معمولا حامیان اینچنینی، حوزه فرهنگ اولویتشان نیست اما خوشحالیم که این بار ما پشتیبانی داریم که دغدغه فرهنگی جزو اولویتهایش است. جزو اولویتهای شرکت ایران کیش و اپلیکیشن پات فعالیت در عرصه هنر است. به شکل طبیعی اپلیکیشن پات میتواند برای جمع آوری اطلاعات و برقراری ارتباط بین طرفداران برنامه و خود برنامه بسیار مناسب باشد.
اگر قرار بود چنین برنامهای را به شکل سنتی دنبال کنیم با کار سختی روبه رو بودیم، البته فرهنگ استفاده از این اپلیکیشنها برای اتصال به این برنامه شاید هنوز نهادینه نشده باشد که امیدواریم با برنامه هنرپیشه این اتفاق بیافتد. من فکر میکنم بعد از پایان برنامه هنرپیشه اتفاقات بیشتری شامل حال این اپلیکیشن و مسیر برنامه هنرپیشه خواهد شد. برنامه هنرپیشه با کمک پات ارتباط خودش را با مردم حفظ میکند. ما باید به ارتباط طولانیتری با مردم فکر کنیم واین اپلیکیشن در حوزههای ارتباطات طولانی ترمی تواند به ما کمک کند.
*بنابراین قرار است این اپلیکیشن بعد از برنامه هنرپیشه نیز درارتباط با استعدادیابی فعالیتهایش را ادامه دهد، این بدان معناست که کار این نرم افزار فراتر از بحث رای گیری در روزهای مسابقات برنامه هنرپیشه است. از دیدگاه شما سایر فعالیتهایی که پات دراین حوزه میتواند انجام دهد چیست؟
حداقل استفادهای که این اپلیکیشنها میتوانند انجام دهند رای گیری مردمی است که خود این موضوع نیز موضوع کمی نیست. اما ارتباطات بعد از این را خود پات برای ما تعریف میکند. مثلا فرض کنید که مخاطبان ما اکنون نیازهای فرهنگی شان را چگونه میتوانند براورده کنند؟ نیازهای فرهنگی که کم هم نیست، ممکن است گاهی غفلت کرده و نتوانیم این نیازها را دسته بندی کنیم اما وقتی این نیازها دسته بندی شود هم مشکلات مردم را حل میکنیم هم این کار میتواند تبدیل به کسبوکارهای بزرگی شود. اکنون استعدادیابی در بحث هنرپیشگی را میتوانیم از طریق پات دنبال کنیم. اما خیلی از افراد می خواهند تا بحث استعدادیابی را در سایر بخش های هنری نیز دنبال کنند یا نکات ظریف تری را از مطالب هنری دریافت کرده یا کارهای هنری خودشان را به روز کنند این اپلیکیشن میتواند همه این موارد را انجام دهد. قدمی که باعث میشود مخاطبان این اپلیکیشن گستردهتر و حتی فراملی شود.
*در رای گیریها تا چه اندازه داور و تا چه اندازه رای مردم نقش دارد؟
داوران به عنوان کارشناسان برنامه هستند. کارشناسانی که از کارگردانان و سینماگران کشور هستند. این افراد وقتی با نمایشها روبه رو میشوند صرفا توضیحات کارشناسانه خودشان را میدهند ولی رای گیری صرفا مردمی و از طریق اپلیکیشن انجام میگیرد.
انتهای پیام
ثبت نظر