Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 16 و 17 دقیقه

ترکمان: توقف آسیب‌رسانی به محیط زیست وظیفه ادیان است

ترکمان:  توقف آسیب‌رسانی به محیط زیست وظیفه ادیان است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این مطلب که تمام ادیان در پاکی و حفظ محیط زیست تاکید دارند گفت: تخریب محیط زیست و نگاه بهره بردارانه از آن به شناخت خداوند آسیب می‌رساند. توقف آسیب رسانی به محیط زیست وظیفه‌ی ادیان است.

سه شنبه 25 دی 1397 ساعت 11:30

، ابوذر ابراهیمی ترکمان امروز دوشنبه 17 دی ماه در اولین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و هیات کاتولیک فرانسه که با موضوع « جایگاه محیط زیست در اسلام  و مسیحیت کاتولیک»  با حضور اندیشمندانی از ادیان اسلام و مسیحیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با تبریک آغاز سال نو میلادی و با بیان اینکه امیدواریم این گفت‌وگوها مفید واقع شود اظهار کرد:‌یکی از مسائل محیط زیست که باید به آن توجه کرد مساله‌ی حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است. انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد اما یکی از مشکلاتی که انسان در طول تاریخ با آن همواره روبرو بوده است این نکته است که انسان به حق خود قائل نشده و همواره از حق خود تجاوز کرده است. گاهی این تجاوز از حق خود به حدی زیاد بوده است که باعث ضربه زدن انسان به دیگران شده است.

وی ادامه داد: از حدود 110 سال پیش این فکر به وجود آمد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند. این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز محترم شمرده شد. اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزام آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: امروز حق استفاده انسان از طبیعت تا مرحله‌ی آسیب زدن جلو رفته است و اگر انسان فکر می‌کرد که طبیعت ارث پدران او است می‌توانست هر گونه که دلش می‌خواهد از آن بهره‌برداری کند اما باید بدانیم که طبیعت امانت فرزندان در دست ما است و به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم چرا که باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی وارد شده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است.

ترکمان ادامه داد: وقتی به طبیعت آسیب می‌زنیم و منابع طبیعی را به صورت فزاینده مصرف می‌کنیم کاری می‌کنیم در آینده جنگ‌افروزی شود. وقتی از طبیعت مصرف فزاینده داشته باشیم سهم و خیر آیندگان را از آن کاهش داده‌ایم و شعله‌هایی را در نسل‌های آینده روشن می‌کنیم که خودشان در آن هیچ سهمی نداشتند. مشکل محیط زیست از رشد و توسعه تکنولوژی آغاز شده است. این رشد انسان را به مصرف گرایی تشویق کرده است اما توقف آن به دست ادیان است چون موضوع اخلاقی و معنوی است.

وی اظهار کرد: در ادیان طبیعتب به عنوان یکی از راههای شناخت خداوند مطرح می‌شود. در قرآن شناخت خداوند از طریق انفاس و آفاق (طبیعت ) صورت می‌گیرد. وقتی مظهر شناخت خداوند را تخریب می‌کند به نوعی به جنگ با خداوند رفته‌اید و جنگ با طبیعت بر علیه خداوند است. طبیعت جلوه‌گاه ظهور حق است و از طریق عقل ما می‌توانیم تصاویر خلقت را دریافت کرده و به عظمت خالق و ستایش او پی ببریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: تخریب محیط زیست و نگاه بهره‌بردارانه از آن به شناخت خداوند آسیب می‌زند .امروز متاسفانه پرستش تکنولوژی در جوامع به جای پرستش خداوند نقش می‌آفریند . تکنولوژی فقط وسیله‌ای است که باید از آن برای بهتر زیستن و کسب معرفت استفاده کنیم . طبیعت علامتی برای نشان دادن خداوند است. انسان جزئی از جهان است نباید به این فکر کند کهانسان مالک جهان شده است و اگر این گونه فکر کند به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند اما اگر انسان به این قاعده دینی تمکین کند که جزئی از جهان خلقت است هرگزبه خود اجازه تخریب نمی‌دهد. تمام ادیان  بر پاکی و حفظ محیط زیست تاکید می‌کنند. هیچ دینی برای تخریب انسان را تشویق نمی‌کند. این وظیفه‌ ادیان الهی است که بشر را از نظر اخلاقی و معنایی نسبت به اهمیت طبیعت و محیط زیست آگاه کند و امیدواریم این آگاهی تداوم پیدا کند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 171

ثبت نظر

ارسال