Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 8 و 24 دقیقه

بیمه کتابفروشان بررسی شد

بیمه کتابفروشان بررسی شد

نشست هم‌اندیشی با دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی در مورد بررسی بیمه کتابفروشان برگزار شد.

چهارشنبه 3 بهمن 1397 ساعت 23:15

به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نشست هم‌اندیشی بررسی بیمه کتابفروشان با حضور شایسته شریعتمداری، معاون دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا، مشاور اجرایی موسسه خانه کتاب، محمد حسین قشقایی، رئیس گروه مطالعات اداره کل کارفرمایان و سازمان‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی، مژگان بهداروند کارشناس ارشد گروه مطالعات سازمان تامین اجتماعی،  علی حاجی‌تقیی، مدیر کتابفروشی ارمغان طوبی، فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده، اردشیر بهجت، مدیر کتابفروشی بهجت، محسن بهشتیان؛ مدیر کتابفروشی لارستان، علی اسماعیلی، مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «خوشه»، فرشته سنگری، مدیر کتابفروشی افرا کتاب در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسینی‌پور با اشاره به دغدغه‌هایی که در حوزه کتابفروشان مطرح است، گفت: با توجه به این دغدغه ها، در برنامه ششم توسعه برای تعرفه آب، برق و گاز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که آیین نامه اجرایی آن برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شده است. این حمایت‌ها برای آن است که این پاتوغ‌های فرهنگی‌ بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

او سپس بیان کرد: موضوع تامین اجتماعی و معافیت‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا کتابفروشان در جلسات مشترک خود مطرح می‌کنند. همچنین، نبود اطلاع‌رسانی قوانین تصویب شده از سوی سازمان تامین اجتماعی به کتابفروشان بخشی از مشکلات آن‌ها است.  البته به دلیل ارتباط مستمر کتابفروشان با خانه کتاب می‌توانیم بخش‌نامه‌های مربوط به صنف کتابفروشان را در سایت درج کنیم تا کتابفروشان و ناشران در جریان آخرین تغییرات قرار بگیرند. تمام تلاش ما این است که مشکلات کتابفروشان از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دولت با تصویب قانون حل شود.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های ما اجرای طرح‌هایی است که خدمات به کتابفروشان را تسهیل کند. در دوره‌های گذشته نگاه و توجه در قالب فیلم، زینک و کاغذ به سمت ناشران بود و این موضوع افزایش روز افزون ناشران را به دنبال داشت. نتیجه این اتفاق معادله نابرابر بین ناشران و کتابفروشان بود.

او افزود: از سال ۱۳۹۲ به بعد با حضور دکتر صالحی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه توجه به کتابفروشی‌ها مطرح شد و به دنبال آن، برنامه‌های متنوعیذدر قالب طرح‌های فصلی یارانه حمایتی از کتابفروشی‌ها، تسهیلات برای توسعه و تجهیز کتابفروشی‌ها و هم‌افزایی سازمان‌هایی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.

حسینی‌پور با تاکید بر این‌که کتابفروشان سلول‌های تنفسی شهر هستند، گفت: کتابفروشان به عنوان یکی از حلقه‌های تاثیرگذار حوزه نشر اگر نباشند جامعه  نمی‌تواند نفس بکشد.

در ادامه این نشست، شایسته شریعتمداری گفت: سازمان تامین اجتماعی باید به سمت مخاطبان برود و برای تحقق این هدف واحد معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. هرچند هدف سازمان حل مشکلات صنف‌های مختلف است اما رسیدن به این هدف با شرایط  اقتصادی دوران کنونی و با عضویت حدود ۴۲ میلیون نفر زیر پوشش سازمان، کار بسیار سختی است.

او با بیان این‌که همه صندوق‌های بیمه‌گر در سراسر دنیا مشکلات عدیده­‌ای دارند، گفت: این صندوق‌ها سعی می‌کنند با تصویب قوانین، مشکلات را حل کنند. بخش معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را برای کمک به فرهنگ جامعه انجام می‌دهد.

محمدحسین قشقایی نیز در این نشست عنوان کرد: در شرایط کنونی که سازمان تامین اجتماعی به بانک‌ها بدهکار است نمی‌تواند از عهده کمک به کتابفروشان بر بیاید. معافیت بیمه‌ای برای این قشر فرهنگی به دلیل این‌که باید در چارچوب قانون باشد بدون تصویب قابلیت اجرایی از سوی سازمان تامین اجتماعی را ندارد.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم برای حل مطالبات کتابفروشان از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت کار پیگیری شود. سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که با سازمان مالیاتی کاملا متفاوت و متمایز است. 

در ادامه، فرهاد تیمورزاده مهمترین مشکل کتابفروشان را فقدان قانون دانست و گفت: کلید حل مشکلات کتابفروشان رعایت چارچوب قانون است. کمکذسازمان تامین اجتماعی به صنف کتابفروشان برای آن‌ها از نظر روانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: صنف کتاب و کتابفروشی نیاز به همراهی دارد. در کتاب قانون کار تامین اجتماعی تمامی صنوف از جمله چاقوسازان هم جز موارد قانون بیمه­‌ای می‌شوند اما کتابفروش و پخشی‌ها چون تولیدی نیستند شامل حال قانون بیمه‌ای نمی‌شوند.

او افزود: حق بیمه‌ای که در کل سال سازمان تامین اجتماعی باید به کتابفروشان فعال کشوری که شاید تعدادشان به ۱۰۰۰ هم نمی‌رسد بپردازد در مقابل دیگر رقم‌های پرداختی سازمان، بسیار ناچیز است اما همین رقم بسیار اندک برای کتابفروشان و کارمندانشان بسیار راهگشا است.

این فعال نشر خاطرنشان کرد: اگر عشق و علاقه به حرفه کتابفروشی و کتاب نباشد با توجه به شرایط بحرانی کشور هیچ کتابفروشی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. کتابفروشان بزرگ اگر در کنار فروش کتاب منبع درآمدی نداشته باشند نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

تیمورزاده سپس اظهار کرد: در حل مشکل کتابفروشان باید از کمیسیون فرهنگی مجلس و دولت کمک بگیریم در غیر این صورت برگزاری این جلسات به نتیجه نخواهد رسید. در دوران ریاست پیشین سازمان تامین اجتماعی، مرحوم نوربخش، کارگروه و جلساتی تشکیل و تمامی این موارد مطرح شد و با اینکه شخص او کاملا اهل کتاب و فرهنگ بودند اما چون در سطح بالاتر به صورت قانون تصویب نشد مشکلات همچنان باقی ماند. همچنین در جلسه با مرحوم نوربخش به این نتیجه رسیده بودیم که در ادارات بیمه گیشه مخصوص کتابفروشان گذاشته شود و متصدیان آن هم تا حدودی با حوزه کتاب و فرهنگ آشنا باشند. در بسیاری مواقع بین بازرسین اداره بیمه و کتابفروش یا ناشر در زمان بازدید درگیری‌های فیزیکی رخ می‌دهد که علت آن نبود آگاهی بازرسین از صنف کتابفروشی و ناشران است و هیچ شناختی از کتاب و حوزه فرهنگ ندارند.

او سپس اظهار کرد: یکی از دغدغه­‌های کتابفروشان، پیامک‌های گاه و بی‌گاه جریمه است که باعث تضعیف روحیه کتابفروش و ناشر می‌شود. مشکل اصلی کتابفروشان این است چون همه کارهای پرداختی بیمه و مالیات از طریق سایت انجام می‌شود و شاید کتابفروشان اصلا نیازی به رجوع به ادارات بیمه و سازمان نداشته باشد از دستورالعمل‌های جدید سازمان تامین اجتماعی هیچ اطلاعی ندارند. در سامانه ثبت بیمه مشکل طبقه‌بندی شغلی وجود دارد که باید حل شود به این دلیل که نیروی ورزیده در کتابفروشی که عملا مدیر کتابفروشی است حق بیمه او را با عنوان اپراتور رد  می‌کنند  که این مبلغ بسیار پایین است.

اسماعیلی از دیگر حاضران در این نشست گفت: حمایت از کتابفروش در حقیقت حمایت از یک زنجیره است که همه حلقه‌های صنعت نشر از جمله ناشران، پخشی‌ها و قشر کتابخوان را در بر می‌گیرد و رونق کتابفروشی‌ها رونق همه حلقه‌های نشر است. مهمترین دغدغه کتابفروشان نداشتن امنیت شغلی و بیمه است.

در ادامه این جلسه، بهشتیان مدیر کتابفروشی لارستان، با بیان اینکه طی چند سال اخیر مشکل کتابفروشان، مشکل بقا است، گفت: دو راه به بقای کتابفروشان کمک می‌کند. راه اول افزایش درآمد است. در این باره باید به راه‌های فروش بیشتر فکر کرد. اما راه دوم کاهش هزینه از طریق کاهش مالیات و کاهش حق بیمه است.

علی حاجی‌تقی، مدیر کتابفروشی ارمغان طوبی، نیز در این نشست، مراکز پخش را زیان بارترین حلقه حوزه نشری دانست و گفت: از این مراکز جای حمایت نمی‌شود بنابراین دیده نمی‌شوند. در نتیجه به سمت فعالیت‌های زیرزمینی کشیده می‌شوند و قاچاق کتاب و کتاب‌سازی رواج پیدا می‌کند. صنعت نشر یک صنعت زیان‌ده است و سودی ندارد و با یارانه سرپا مانده است.

او با بیان اینکه کتابفروشی‌ها ویترین کتاب‌ها هستند، گفت: در جدول مشاغل برای کارکنان کتابفروشی باید مشاغلی متناسب با وظایف و تخصص آنها اضافه شود.

اردشیر بهجت، مدیر کتابفروشی بهجت نیز در این نشست عنوان کرد: هرچند اوضاع ناشران خوب نیست اما کتابفروشان و ناشران جزو یک صنف هستند و باید از نظر قوانین و امتیازات با هم برابر باشند. ادامه حیات کتابفروشی‌ها در شرایط فعلی جامعه بسیار سخت است و کتابفروشانی که ناشر هستند توانسته‌اند تا حدودی کتابفروشی را از طریق درآمدهای نشر سرپا نگه دارند.

فرشته سنگری، مدیر کتابفروشی افرا کتاب، نیز در این نشست با بیان این‌که باید همه حلقه‌های نشر اعم از ناشر، مرکز پخش، کتابفروشان محلی و پدیدآورندگان را دید، گفت: کتابفروشان نمی‌توانند کارمندهای ورزیده داشته باشند چراکه حقوق آنان پایین است و از امنیت شغلی برخوردار نیستند. بنابراین شاید لازم باشد بخشی از یارانه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه هزینه شود.

در این جلسه پیشنهاد شد بخشی از یارانه‌های کتاب به بیمه کتابفروشان اختصاص یابد زیرا این نحوه مصرف  یارانه که به امور زیربنایی و زیرساختی معطوف می‌شود به مراتب بهتر از توزیع مستقیم آن است. الگوی مشابه آن بیمه اهل قلم و صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 289

ثبت نظر

ارسال