مدیر استارتآپ کتابپلاس با بیان اینکه بقای صنعت نشر ما به استفاده از فناوریهای روز دنیا بستگی دارد میگوید: ناشران ما باید وارد فضایی شوند که دیگر مدل بیزینسشان تکمحصولی و فقط ارائه کتاب نباشد و خدمات پس از فروش کتاب ارائه بدهند.
مهدی سعیدیکیا، موسس کتابپلاس درباره فعالیت استارتآپها در حوزه کتاب و لزوم توجه به این امر در حوزه نشر اظهار کرد: ما تنها استاراتآپ در حوزه کتاب فیزیکی هستیم، یعنی استارتآپهای دیگر در حوزه کتابهای الکترونیک و یا کتاب صوتی هستند. ما تلاش میکنیم کتاب فیزیکی خریده و خوانده بشود و با تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر کتاب در فضای مجازی به دنبال نقد و معرفی و ترویج کتاب هستیم.
او درباره فعالیتهای این مجموعه گفت: کتابپلاس برای جلوگیری از قاچاق کتاب برچسبی را به کتابها توسط ناشران الصاق میکند که اصالت کتاب را تضمین میکند، زیرا در حال حاضر از نظر مشتری بین کتاب کپی و کتاب اصلی فرقی وجود ندارد، خریدار کتاب هم کتاب اصلی را میبیند و هم میتواند کتاب قاچاق با تخفیف ۵۰ درصد بخرد. زمانی که بر روی کتابها برچسب زده میشود، کتاب کددار میشود و خریدار کتاب میتواند از مزایای آن استفاده کند که کتاب قاچاق آن مزایا را ندارد از جمله پلاسهای کتاب.
سعیدیکیا در ادامه افزود: پلاسها میتواند دو جنبه داشته باشد؛ جنبهای مربوط به خود کتاب مانند اینکه قسمتی از کتاب به صوت یا اینفوگراف تبدیل بشود و یا قسمتی از کتاب نقد شود و جنبه دیگر غیرکتاب است؛ مثلا ناشر برای اینکه باشگاه مشتریان خوبی داشته باشد از موسسات دیگر کدهای تخفیف و امتیازاتی را برای مشتریان خود میگیرد و بر کتابش میگذارد که کتابپلاس این کار را به نیابت از ناشران عضو خود انجام میدهد. الان ۲۰ موسسه بر روی کتابهای دارای برچسب کتابپلاس کد تخفیف و امتیازاتی را به واسطه مسئولیت اجتماعیشان ارائه میدهند.
او خاطرنشان کرد: خیلی از ناشران بزرگ دنیا مانند مگراهیل ، وایلی و پیرسون از این اقدام برای جلوگیری از کپی کتابشان استفاده میکنند. در کشورهای پیشرفته اصلا اینطور نیست که کپی و پیدیاف کتابهایشان موجود نباشد اما خدماتی کنار کتابهایشان ارائه میدهند که این خدمات باعث میشود شخص از کتاب کپی استفاده نکند و تشویق میشود از کتاب اصلی استفاده کند.
مدیر استارتآپ کتابپلاس سپس بیان کرد: ناشران ما باید وارد فضایی شوند که دیگر مدل بیزینسشان تکمحصولی و فقط ارائه کتاب صرف نباشد و خدمات پس از فروش کتاب ارائه بدهند. اگر کتاب تولید شده اما خریده نمیشود باید راجع به آن فکر کنند؛ مثلا مسابقه طراحی کنند. در واقع باید جریانسازی کنند. الان بسیاری از کسب و کارها از انواع و اقسام روشها برای درگیری ذهنی مخاطبشان با محصولشان بهره میبرند؛ مانند مباحث گیمیفیکیشن و مدیریت ارتباط با مشتری و ناشر نباید فکر کند با تولید کتاب مأموریتش تمام شده و حالا همه باید از او متشکر باشند، کتابش را بخرند، و کتابش را کپی نکنند و در فضای مجازی نگذارند.
او در ادامه تأکید کرد: ناشران باید وارد حوزه بازاریابی بویژه بازاریابی دیجیتال بشوند. ناشران باید بتوانند بازار منابع و درآمدشان را با سازمانها، دستگاهها و موسسات به اشتراک بگذارند تا بزرگ شوند. ۴۰ سال از انقلاب گذشته اما یک ناشر وارد بورس نشده است. چرا اینطور است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ البته من انکار نمیکنم قسمتی از این ناتوانی و ضعف به خاطر حمایت دولتی مبتنی بر اقتصاد دستوری حوزه نشر بوده است. به نظرم اگر ناشران از جانب دولت حمایت نمیشدند، در یک جهش ژنتیکی پوست میانداختند و وارد معرکهای میشدند که بازار جهانی را طی کنند.
مدیرمسئول انتشارات آها با بیان اینکه اقتصاد بازار نشر ما اقتصاد متولیگری است، گفت: هر وزیری که میآید احساس میکند باید از این بازار حمایت کند. ناشران باید خود را از این قضیه مبرا کنند و سعی کنند به جای اینکه منابع دولتی را جذب کنند، کاغذ دولتی بگیرند و از نمایشگاه استفاده کنند به سمتی بروند که از این فرصتها برای جهش استفاده کنند. اگر در نمایشگاه کتاب، کتاب میفروشند باید بتوانند مخاطب خوبی هم برای سایتشان پیدا کنند، باید برای بعد از نمایشگاه هم فکر کنند که چه باید بکنند و از این بابت میتوانند از استارتآپهای فعال در این زمینهها از جمله کتابپلاس کمک بگیرند. به ضرس قاطع خواهم گفت اگر امروز صنعت نشر فاصله خودش را با فناوریهای روز کم نکند و از حمایتهای دولتی فاصله نگیرد به طور قطع و یقین از بیرون صنعت نشر فناوری خواهد آمد و ناشران را کنار خواهد زد و دولت را نیز با خود همراه خواهد کرد؛ مثل بسیاری از کسب و کارها که امروز دیگر نام و نشانی در ذهن مردم ندارند.
او ادامه داد: ما با پژوهشکده بیمه و موسسات بیمهای صحبت کرده و توانستهایم نظرشان را جلب کنیم تا برای جبران خسارت ناشرن وارد ماجرای قاچاق کتاب بشوند و برای این موضوع هزینه کنند. در واقع بیمه خاص برای کتاب تعریف شود و ناشران بتوانند از این بیمه استفاده کنند و جلو قاچاق کتاب گرفته شود. باید بتوانیم منابع غیر از کتابی را از بازارهای دیگر جذب بازار کتاب کنیم؛ در این زمینه موافقتهای اولیه یکی از بانکها را برای جذب سرمایهگذاری در کتابپلاس را گرفتهایم که بهزودی جزئیات آن رسانهای خواهد شد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: لازمه اینکه بخواهیم منابعی غیر از وزارت ارشاد در حوزه صنعت کتاب جذب کنیم این است که خودمان منابع و بازارمان را به اشتراک بگذاریم و اجازه بدهیم صنعت بیمه، تجارت الکترونیک و فینتکها وارد حوزه کتاب شود. باید هزینههایی را پرداخت کنیم و از این طریق صنعتمان را رشد بدهیم. چه اشکالی دارد صنایع دیگر وارد صنعت نشر بشوند؟ دنیا به سمتی پیش میرود که بسیاری از سایتها تولید محتوا میکنند و به کاربران خود هدیه میدهند؛ چرا صنعت نشر نتواند برای تولید محتوای مبتنی بر کتاب که به نوعی بازاریابی محتوایی است از آنها استفاده کند؟
او با بیان اینکه صنعت نشر ما در حلقه بسته خود گیر افتاده است، اظهار کرد: ما نمیتوانیم پایمان را فراتر از خود و چارچوبهای ذهنی و فرضیاتمان بگذاریم. یکی از اقدامات این است که استارتآپها در حوزه کتاب بیشتر فعال شوند و شروع به ارائه خدمات کنند و برای ارائه خدمات بهتر به ناشران با هم رقابت کنند تا به رشد آنها کمک کنند.
سعیدیکیا در ادامه بیان کرد: بقای صنعت نشر ما به استفاده از فناوریهای روز دنیا بستگی دارد. اگر این فناوری را خود ناشران میتوانند تأمین کنند که بسمالله؛ هزینهاش را بدهند و سرمایهاش را جذب کنند. اگر نمیتوانند استارتآپهایی هستند که میتوانند این کار را با هزینههای بسیار کمتر از این اینکه هر ناشری بخواهد خود آن را فراهم کند انجام میدهند . میتوانیم بگوییم بقای صنعت نشر به این است که از فنآوری عقب نماند. مدل بیزینس ما در صنعت نشر مدل 40 سال قبل است و تغییری در فرآیند ما ایجاد نشده است، دستگاههای چاپ ما تغییر کرده، اما تغییری در مدل بیزینس ما ایجاد نشده است؛ در حالی که مدل بیزینس باید مبتنی بر فناوری عوض شود.
او در پایان گفت: پیشبینی من این است که در نمایشگاه کتاب هم بتوانیم برنامه منسجمی را برای ناشران عضو کتابپلاس برنامهریزی و اجرا کنیم تا ناشران با یک برندینگ گروهی صنعتشان را به آیتی و استارتآپها نزدیک کنند. ناشران دیگر هم تشویق شوند از استارتآپها کمک بگیرند. امیدوارم شرکتهای سرمایهگذار ریسکپذیر هم نگاهشان به صنعت نشر تغییر کند و در این زمینه سرمایهگذاری کنند و استارتآپهای بیشتری را دعوت کنند تا وارد صنعت نشر شوند.
انتهای پیام
ثبت نظر