یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جریان عاشورا محدود به یک زمان خاصی نیست، گفت: خداوند از طریق بعثت پیامبر (ص) و پس از آن مسئله غدیر و سپس عاشورا را مطرح کرد تا از این طریق به انتظار برسیم. خداوند برای مهمترین مسئله بشریت یعنی ظهور برنامههای متعددی را ارائه داده است. امام زمان (عج) زمانی که ظهور میکند، خود را با امام حسین (ع) معرفی میکند. چرا که امام حسین (ع) یک اسم رمزی است که تمام دنیا با آن آشنا هستند. اگر فرهنگ عاشورا در جهان جریان پیدا کند، از این طریق مقدمات ظهور فراهم خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فتاحی با بیان اینکه جریان عاشورا محدود به یک زمان خاصی نیست بلکه یک مسئلهای است که خداوند به صورت پیوسته از بعثت پیامبر (ص) گرفته تا غدیر و بعد مسئله عاشورا و انتظار را به یکدیگر وصل کرده است، اظهار کرد: اگر قضیه عاشورا را به این صورت ببینیم، خواهیم دید که خداوند برای مهمترین مسئله بشریت یعنی ظهور برنامههای متعددی ارائه کرده است. یکی از آنها بعثت پیامبر (ص) است که به عنوان مهمترین مسئله از آن میتوان یاد کرد. خداوند متعال میفرماید: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم» (آیه ۱۶۴ سوره آل عمران)
وی گفت: غدیر یکی دیگر از جریاناتی بود که خداوند بر آن تاکید ویژهای داشت. پس از رحلت پیامبر (ص) عدهای خواستند با نقشه اسلام را از راه اصلی خود منحرف کنند اما وجود حضرت علی (ع) مانع از این امر بود و پس از سالها که از ظهور دین اسلام گذشت و از اسلام جز اسمی باقی نماند مسئله عاشورا به وجود آمد. عاشورا از نظر ظاهر فقط در یک مقطع زمانی بوده است اما واقعیت این است که عاشورا یک فرهنگی است که تا ظهور ادامه دارد و این پیوستگی عجیب همواره باید مد نظر قرار گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در شب عاشورا راجع به امام زمان (عج) صحبت میکند و در تاریخ نقل شده که حضرت میفرمایند: «هر کس فردا مرا یاری کند گویا رسول خدا و پسرم مهدی را یاری کرده است.» وقتی امام زینالعابدین (ع) در جریان مجلس یزیدیان قرار میگیرد چند مسئله را مطرح میکند و میفرماید: «مِنَّاجعفر ابن طیار، مِنَّا حمزه سید الشهدا، مِنَّا اسدالله قالب، مِنَّا الحسن و الحسین و مِنَّا المهدی» این سخن زمانی مطرح میشود که هنوز امام زمان (عج) وجود فیزیکی پیدا نکردهاند. امام حسین (ع) از مکه به کوفه سفر میکند تا حاکمیت دین اسلام را برپا کند اما نیمه تمام باقی میماند، امام زمان (عج) میآید و این سفر را از مکه شروع میکند و بعد در کوفه مستقر میشود و ادامه راه امام حسین (ع) را میرود. آنچه مهم است اینکه باید بدانیم مسئله ظهور چگونه رخ میدهد و چه تمهیداتی باید به صورت زمانی برای آن اندیشیده شود.
فتاحی در ادامه یادآور شد: وقتی امام سجاد (ع) بدنهای قطعه قطعه شده اهل بیت (ع) و اصحاب را میبیند از حال میرود و حضرت زینب (س) به ایشان میفرمایند:" به این نیندیش که آنها کشته شدگان خود را دفن کردند و شهدای ما را رها کردند. خداوند در اینجا یک علمی را بر پا خواهد کرد که در عالم کهنه نمیشود. " این علمی که اکنون ما شاهد آن هستیم باید منجر به ظهور شود. از طریق سوگواری و عزاداری است که میتوانیم پرچم امام حسین (ع) را زنده نگهداریم تا از این طریق مقدمات ظهور نیز فراهم شود. اگر شاهد این هستیم که مدافعان حرم از جان و دل از حرم حمایت میکنند و یا جنگ هشت ساله را داشتیم که جوانهای ما پای کار بودند و یا در سوریه و امروز در یمن مردم مقاومت میکنند مهمترین دلیل آن این است که همگی به یک منبع و مأخذ بر میگردند و از وجود امام حسین (ع) بهره میبرند.
وی در ادامه با بیان اینکه شعار "حب الحسین یجمعنا" واقعا شعار مهم و اثرگذاری است گفت: اگر پتانسیل کشورهای جهان اسلام آزاد شود و مردم با هم یکی شوند میتوانند تاثیری شگرف در جهان بگذارند. البته فرهنگ امام حسین (ع) فراتر از مرزها است و نمیشود آن را فقط با یک فرهنگ به خصوص که ما میشناسیم حس کنیم. بلکه باید فرهنگ خود اباعبدالله را جاری و ساری کنیم و آن را تقویت کنیم. امام حسین (ع) خارج از زبان و مکان و مذهب و دین است و به عنوان شناخته شدهترین موضوعی است که همه میشناسیم. وقتی امام زمان (عج) ظهور میکند در صدد معرفی پیامبر(ص) و یا حضرت زهرا (س) و یا امیرالمومنین علی(ع) نیست بلکه خود را با امام حسین (ع) معرفی میکند. چرا که تمام اهل عالم امام حسین (ع) را میشناسند و این اسم رمزی است که جهان با آن آشنا است. فرهنگ عاشورا فرهنگی غنی است که این فرهنگ خود میتواند مقدمه ظهور شود. گرچه دنیا حاضر نیست این حقیقت را منتشر کند اما همه میدانند که فرهنگ عاشورا فرهنگ غنی و مثمر ثمری است. ما باید بر روی این موضوع کار کنیم تا هر چه سریعتر مقدمات ظهور فراهم شود.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی آب را به مردم معرفی کنی، مردم جذب آن میشوند، مغناطیس امام حسین (ع) آب حیات است «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» (آیه ۲۱۴ سوره انبیاء) و یکی از مصادیق این آب حیات وجود امام زمان (عج) است. بعضا میبینیم در مواردی برخی میخواهند امام حسین (ع) را به گونهای دیگر معرفی کنند. ما باید مقابل فرقهها و مذاهب انحرافی بایستیم اما در عین حال وحدت باید حفظ شود. زیرساختهای فرهنگی باید درست شده و تمدن اسلامی که هویت و حقیقت بشریت است به سایر کشورها منتشر کنیم. ما باید از اصل موضوع حمایت کنیم و بدانیم که امام حسین (ع) محور وحدت است و اگر قرار است چیزی به اختلاف منجر شود باید فعلا آن را کنار گذاشته و اتحاد را حفظ کنیم تا پس از این اتحاد همه گرد یک پرچم واحد جمع شویم.
انتهای پیام
ثبت نظر