Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 21 و 1 دقیقه

افزایش استفاده خواننده‌ها از «موزیک‌ویدئو »

افزایش استفاده خواننده‌ها از «موزیک‌ویدئو »

چهارشنبه 28 فروردین 1398 ساعت 13:17

هرچند شکل‌گیری موزیک ویدئو از غرب شروع شد و بعد به شرق رسید اما در این دو مسیر راه متفاوتی را طی کرد. غربی‌ها از سیاست موفق موزیک ویدئو برای بالابردن رقم فروش آلبوم‌ها بهره بردند و البته که موزیک ویدئوی برخی خواننده‌ها، انقلابی را هم در این باره  به راه انداخت. در شرق و به خصوص کشورمان در ابتدا موزیک ویدئو را دلیل اضافه شدن چیزی به شعر و موسیقی غنی ایرانی می‌دانستند و حال این مسیر بیشتر به سمت دیگری مانند ایجاد رقابت و جذابیت بیشتر رفته است. به طوری که خواننده‌های به ویژه  خوانندگان سبک پاپ سعی می‌کنند برای ایجاد جذابیت بیشتر همزمان با انتشار تک آهنگ و آلبوم‌های خود چند موزیک ویدئو هم منتشر کنند. در ادامه به بررسی چند نوع موزیک‌ویدئوی منتشر شده طی سال‌های گذشته می‌پردازیم.

تئوری موزیک ویدئو

درباره چگونگی شکل‌گیری موزیک ویدئوها، نظرات متفاوتی ارائه شده است. شاهرخ دولکو کارگردان، ویدئو کلیپ‌سازی را متعلق به انقلاب شوروی می‌داند. او در برنامه‌ «شب‌های هنر» در این باره گفت: «روس‌ها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید. ۶۰ سال بعد این مونتاژ در آگهی‌ها و ویدئو کلیپ‌ها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژکاری می کند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید. در نماهنگ با نمایش خواننده، حرکاتش و مونتاژ، مخاطب بمباران و پس از آن در نماهنگ غرق و همین باعث می‌شود بی‌اختیار شروع به خرید آلبوم کند.»

نجات‌بخش‌ها

با این وجود که زمان زیادی از ساخت موزیک‌ویدئو در کشورمان می‌گذرد اما تعداد موزیک‌ویدئوهایی که توانسته‌اند برای یک قطعه موسیقی نجات‌بخش یا به نوعی حکم برگ برنده را داشته باشند، کم‌شمارند. موزیک ویدئوی «آرایش غلیظ» که بیشتر با عنوان «با من صنما» شناخته می‌شود نمونه خلاقی از طرح نو در انداختن در موزیک ویدئوهاست که با مینیاتورهای ایرانی شکل گرفته و با صدای همایون شجریان همخوان است. موزیک ویدئوی «زندان» محسن چاوشی با بازی حسام منظور به دلیل طراحی هماهنگ و پخش آن از برنامه پربیننده خندوانه، «سی سالگی» احسان خواجه امیری، «لیلا»ی مازیار فلاحی و «حال من» گروه ایهام که حاصل تلفیق سکانس‌هایی از فیلم سینمایی «بمب، یک عاشقانه» بود را هم می‌توان جزو این دسته قرار داد.

دردسرسازها

همایون شجریان را باید یکی از خوانندگان جوان پیشرو در عرضه موزیک ویدئو برای آثارش دانست. در این دسته می توان به موزیک ویدئوی «چرا رفتی» به کارگردانی باران کوثری و با حضور بازیگرانی مانند نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی و مهرداد صدیقیان اشاره کرد که با عکس‌العمل‌‌های نمایشی آن‌ها در طول شنیدن این قطعه همراه بود. این موزیک ویدئو به گفته شجریان تنها برای مراسم رونمایی ساخته شده بود اما به طور عمومی پخش و با نقدهای زیادی مواجه شد. «سرسام» مهدی یراحی نمونه تازه این نوع موزیک ویدئو است که به دلیل نقدهایی که به شعر و پوشش او و گفته وزارت ارشاد مبنی بر مجوز نداشتن قسمتی از آن بود، به ممنوع شدن فعالیت مهدی یراحی منجر شد که می‌توان آن را اثر پردردسر بعدی معرفی کرد.

پرستاره‌ها

تعداد بازیگرانی که طی سال‌های گذشته بازی در موزیک ویدئو را تجربه کرده‌اند، کم نبوده است. هرچند حضور آن‌ها تا اندازه زیادی خیال خواننده را بابت جذابیت بیشتر موزیک ویدئو و دیده و شنیده شدن آن جمع می‌کند. همایون شجریان و فرزاد فرزین جزو خوانندگانی هستند که بیشترین موزیک ویدئو را با حضور بازیگران در کارنامه خود دارند. بازی مهتاب کرامتی در«خمش باش»همایون شجریان، رعنا آزادی‌ور و مهدی پاکدل در «ابر می‌بارد» همین خواننده و ترلان پروانه در «روزهای تاریک» فرزاد فرزین نمونه همین دسته است. به تازگی یکتا ناصر با بازی در «خرابش کردی» فرزاد فرزین، شهرزاد کمال‌زاده در «پرسه» حامد همایون و رزیتا غفاری در «عشق من تویی» رضا صادقی نیز به این جمع اضافه شده‌اند.

تعداد بازدید : 150

ثبت نظر

ارسال