نمایش فیلم مستند «پرتره چینی»، بازنگری در روابط خانوادگیتان پس از تماشای «بازگشت به خانه»، نمایش 56 فیلم مستند خارجی در جشنواره حقیقت و... از جمله خبرهای این رویداد سینمایی است.
فیلم مستند «پرتره چینی» ساخته «ژیائوشوای وانگ» محصول سال ۲۰۱۸ هنگکنگ، در بخش نمایشهای ویژه دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روی پرده میرود.
به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این اثر مستند آمده است: «چه میشد اگر عابری در خیابانهای پکن بودیم؛ دهقانی که امیدوار است باران ببارد، آهنگری در کارخانهای که رو به محو شدن است، جهانگردی در ساحلی شلوغ، در حال عبادت در نینگژیانگ یا کینهی، کارگری ساختمانی پس از یک زمین لرزه، ماهیگیری که تورش را جمع میکند یا چهرهای که منتظر است روی صحنه برود!»
مستند «پرتره چینی» پیشتر در جشنواره فیلم «بوسان» کرهجنوبی، ایدفا، جشنواره فیلم آسیایی هنگکنگ به نمایش درآمده است.
نزدیک به بهشت (۱۹۹۸)، دوچرخه پکن (۲۰۰۱)، فراموشی سرخ (۲۰۱۴) از دیگر آثار «ژیائوشوای وانگ» است.
پس از تماشای «بازگشت به خانه» در روابط خانوادگیتان بازنگری کنید!
سمیه اشتری «بازگشت به خانه» را مستندی خودبیانگر معرفی کرد و گفت: بسیاری از ما با پدر و مادرهای خود مشکلاتی داریم و من دوست دارم مخاطبان با تماشای این فیلم، تاحدودی بر روابطشان با خانواده خود بازنگری کنند.
کارگردان مستند «بازگشت به خانه» که منتخب بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت است، دربارهی شکلگیری فیلمش توضیح داد: در این فیلم برای نخستین بار مسائلی را بیان میکنم که همیشه درصدد پنهان کردنشان بودم و حالا مقابل چشم مخاطبان آنها را مطرح میکنم.
وی افزود: قرار بود مستندی دربارهی زندگی دیگران بسازم اما با بررسی مسائلی که با آنها درگیر بودم به این نتیجه رسیدم که زندگی خودم را به عنوان سوژه مستندم انتخاب کنم. در ابتدا تصمیم به ساخت چنین فیلمی کار آسانی نبود و حدود چهار سال زمان برد تا بپذیرم که مخاطب وارد مسائل زندگی من شود.
اشتری در خصوص سختیهای ساخت مستند خودبیانگر گفت: زمانی که قصد روایت قصه فردی را دارید شاهد ماجرا میشوید و به عنوان یک فیلمساز به راحتی در مورد حذف و یا اضافه کردن پلانها تصمیمگیری میکنید، اما در مستند خودبیانگر ماجرا کمی متفاوت است و دائم به این فکر میکنید که آیا مطرح کردن این موضوعات درست است یا اشتباه! نگاه به ماجرا به عنوان یک فیلمساز و فاصله گرفتن از آن بسیار دشوار است و بعضی اوقات با موضوع درگیر میشویم؛ تا حدی که ممکن است روند کار با مشکل مواجه شود. از سوی دیگر برای چنین مستندهایی نمیتوان به راحتی به دنبال سرمایهگذار بود و معمولاً فیلم با بودجه شخصی ساخته میشود که این موضوع سختی کار را دو چندان میکند.
وی با بیان اینکه در بازبینیهای چندباره، از زندگیاش جدا شده و فیلم را از زاویه مخاطب دیده است، اظهار کرد: در مسیر خودشناسی، از محضر اساتید این حوزه بهره بردم و با کسانی آشنا شدم که برای حل مشکلشان، آن را بدون هیچ واهمهای در جمع بیان میکردند و به من کمک کردند که چیزهای زیادی از زندگیشان یاد بگیرم. به همین خاطر تصمیم گرفتم با ساخت این فیلم، مسئله خودم را با دیگران در میان گذاشته تا از این طریق، من هم به دیگران کمک کنم و همچنین ادای دینی کرده باشم نسبت به کسانی که به سلامت روان خود و جامعهشان اهمیت میدهند.
گفتنی است که در خلاصه موضوع مستند ۴۵ دقیقهای «بازگشت به خانه» آمده است: «این فیلم در مورد دختری است که احساس تنهایی میکند و برای حل این مشکل به سراغ گذشته خود میرود و مسائلی را در مورد خود کشف میکند...»
نویسنده، کارگردان، گوینده و تهیهکننده این فیلم سمیه اشتری است؛ حسین احمدیان (فیلمبردار) و علی نیازمند (تدوینگر) از همکاران این فیلمساز در این پروژهی مستند هستند.
۵۶ فیلم مستند خارجی از ۳۳ کشور در جشنواره سینماحقیقت روی پرده میرود
از جمع ۵۶ فیلم مستند تولیدی ۳۳ کشور خارجی که در بخشهای مختلف بینالمللی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت روی پرده میروند، آلمانیها با ۸ فیلم در صدر جای گرفتند.
پس از آلمانیها، فیلمسازان کشورهای فرانسه، ایتالیا و آمریکا با ۵ فیلم در رتبه دوم این فهرست جای گرفتند.
از کشور روسیه نیز ۴ فیلم در جشنواره روی پرده میرود و کشورهای هلند، نروژ، سوئیس، هند، ۳ فیلم دارند.
مستندسازان لهستان، یونان، دانمارک، ترکیه، انگلستان، اتریش، سوئد و فنلاند هم با ۲ فیلم در جشنوارهی دوازدهم حقیقت حضور پیدا کردهاند.
سایر کشورهایی که با یک فیلم به سینماحقیقت آمدهاند، به این شرح هستند: برزیل، اسپانیا، مجارستان، جمهوری چک، کرواسی، ایرلند شمالی، مکزیک، استرالیا، قطر، ازبکستان، لتونی، لیتوانی، استونی، تانزانیا، هنگکنگ و نپال
بدیهی است که برخی فیلمها، تولید مشترک کشورهای مختلف است.
به این ترتیب، دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت میزبان آثاری از تمامی قارههای جهان؛ شامل آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حوزه کارائیب، آمریکای لاتین، آفریقاو... است.
نویسنده دزدان دوچرخه بر پردهی سینماحقیقت
فیلم مستند «دنیای زا» MONDO ZA ساخته «جانفرانکو پانونه» که پرترهای از «چزاره زاواتینی» فیلمنامهنویس ایتالیایی و همکار «ویتوریو دسیکا» در خلق «دزدان دوچرخه» است، در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روی پرده میرود.
«زاواتینی» فیلمنامهنویس، شاعر و نقاش ایتالیایی یکی از اولین نظریهپردازان جنبش نئورئالیسم سینمای ایتالیا است که همکاری او با «دسیکا» در فیلمهای سینمایی واکسی، دزدان دوچرخه، معجزه در میلان و اومبرتو دی، جریان سینمای اروپا و دنیا را پس از جنگ جهانی دوم تغییر داد.
در خلاصه موضوع مستند ۸۰ دقیقهای «دنیای زا» ساختهی «جانفرانکو پانونه» آمده است: «چزاره زاواتینی و سرزمینی که در آن به دنیا آمد: باسا رجیانا. یک ارتباط متقابل غنی و پیچیده که در فیلم، گذشته و حال را به هم پیوند میزند و زمان جدیدی میسازد که به شهادت چهار مرد از چهار گروه سنی و شرایط اجتماعی مختلف معلق است. فیلم از زای بزرگ آغاز میشود که مردمان خود را در دشتهای حاشیه رود پو پیدا میکند...»
چزاره زاواتینی در سال ۱۹۸۹ در سن ۸۷ سالگی در شهر رم بدرود حیات گفت.
بر روی آتشفشان (۲۰۱۴)، کوچکترین ارتش جهان (۲۰۱۵)، قدیسها را رها کن (۲۰۱۶) از دیگر آثار جانفرانکو پانونه مستندساز ۵۵ ساله اهل ناپل ایتالیاست.
دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
برچسب ها
ثبت نظر