Fa En یکشنبه 4 آذر 1403 ساعت 4 و 9 دقیقه

«گذر آقانجفی» به آزمون دکتری راه یافت

«گذر آقانجفی» به آزمون دکتری راه یافت

در حالی که میراث‌فرهنگی و مدیریت شهری استان اصفهان، بارها و بارها طرح «گذر آقانجفی» را طرحی مسکوت‌مانده در طول سال‌های گذشته دانست و حتی برخی مواقع تلاش کرد تا آن را اتفاقی معمولی در سطح شهر جلوه دهد، اما این‌بار طراحان سوال آزمون دکتری سال ۱۳۹۸ در رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی این اتفاق را نیز جزء پرسش‌ها قرار دادند.

پنجشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 23:47

، فعالیت شهرداری منطقه ۳ اصفهان در محدوده بافت تاریخی دارای ارزش پشت مسجد شیخ لطف‌الله در چند ماه قبل، باعث شد تا بار دیگر موضوع ساخت گذر آقانجفی در این منطقه پس از چند سال سکوت، دوباره مطرح شود، حتی محمدسعید ایزدی، معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی پس از بازدید میدانی از گذر آقانجفی، دوباره به توقف پروژه دستور دهد، تا بعد از بررسی و تائید طرح ارسالی شهرداری اصفهان از سوی سازمان میراث فرهنگی استان، طرح برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی درباره چگونگی ادامه فعالیت در این بخش از بافت تاریخی شهر اصفهان به شورای عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان تنها مرجع قانونی تصمیم‌گیری در این زمینه داده شود تا درباره‌ ساخت گذر در این بخش از بافت تاریخی شهر تصمیم‌گیری شود.

با این وجود و بعد از ارسال سه نامه از پویش مردمی «#نه به گذرآقانجفی» به دفتر علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و درخواست برای کنار گذاشتن تعارف‌ها از سوی معاون میراث فرهنگی در مقابل برخورد با مساله احداث گذر آقانجفی و تقاضا از معاونت میراث فرهنگی کشور برای کنار گذاشتن تعارف‌های سازمانی، اداری و شخصی و وارد شدن به موضوع با قاطعیت و جدیت تمام، هنوز هیچ طرحی هم از شهرداری اصفهان به نهادهای مربوط ارسال نشده است.

از سوی دیگر این اتفاق آن‌قدر از نظر استادان دانشگاه و کارشناسان این حوزه، حائز اهمیت بوده که یکی از پرسش‌ها در آزمون دکتری سال ۱۳۹۸ رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی که سوم اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد، به گذر نورالله نجفی اصفهان اختصاص داده شد.


سوال ۵۴ این آزمون این‌طور مطرح شده بود؛ «گذر آقا نورالله نجفی در اصفهان، به چه دلایلی مغایرت اساسی با مبانی تاریخی و فرهنگی شهر تاریخی دارد؟
۱) تسهیل حرکت سواره، رونق اقتصادی، سیما و منظر جدید
۲) تسهیل حرکت سواره، رونق فرهنگی، انعطاف در اصالت و کاربرد
۳) ایجاد گسست تاریخی، رونق و پویایی فرهنگی، تسهیل حرکت سواره
۴) ایجاد گسست تاریخی، تشویق سوداگری شهری، تغییر بنیادین در اصالت

 

براساس اعلام پویش «#نه‌-به‌_گذرآقانجفی» گزینه چهار پاسخ این پرسش بوده است.


به نظر می‌رسد طرح مسئله‌ای که کمتر از دو ماه از مطرح شدن مجدد آن در محافل علمی این رشته می‌گذرد، نشان می‌دهد که طراحان سوال آزمون که قطعاً از استادان رده‌بالای این رشته هستند، در کنار تمام مباحث علمی، برای مسائل روز هم اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند و از متقاضیان ورود به عرصه‌های علمی هم مشارکت و اطلاع از مسائل روز مرتبط با رشته مرمت را انتظار دارند.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 208

ثبت نظر

ارسال