معاون علمی و فناوری رییسجمهور در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: اینکه نوآوری را چگونه در صداوسیما و دولت تزریق کنیم، یک چالش است. دولتها با نوآوری در چالش هستند.
، آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور، حجت الاسلام رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام سیما، حمیدرضا شاه آبادی معاون صدا، سورنا ستاری معاون عملمی فناوری رئیس جمهور، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما و با حضور مدیران شرکتهای دانش بنیان عصر امروز (۲۸ آبان ماه) در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
محمد فهمی، دبیر پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: اجلاس ما تاکنون دو روزه بوده است اما به خاطر حجم سه بخش کنفرانس، سخنرانی و نمایشگاه همایش سه روزه شد. با تدابیر معاون توسعه و فناوری یک روز به زمان اجلاس اضافه شد.
وی ادامه داد: امسال شعار اجلاس توانمندی ایرانی رسانه جهانی انتخاب شد، چرا که رسانهای مثل صداوسیما به هیچ عنوان نمیتواند یک رسانه منطقهای، محلی یا کشوری باشد با وجود اینکه مجهز به سه نوع رسانه از جمله رسانه محلی استانی، ملی و کشوری و شبکههای بین المللی است.
فهمی گفت: این حجم از تولیدات مستلزم این است که صداوسیما بتواند در بحث زیرساختها، فناوری رسانه خود را در مقایسه با رقبایی که در خارج از کشور دارند، تقویت کند. ۲۵ سال است به کمک محققان، پژوهشگران و جوانان در این حوزه تلاش کردهایم و امروز صنعت رسانه به نقطه غرورآفرین رسیده است.
وی افزود: امروز در نقطه ای هستیم که نمایشگاه صنعت رسانه را برگزار میکنیم امسال به دلیل حضور جوانان و استارتاپها بحثهای محتوایی محور اول اجلاس است و کنفرانس و ارائه تحولات صنعت رسانه یکی از مهمترین اهداف اجلاس است، بهترین متخصصان حوزه رسانه حضور دارند فراخوان مقالات را طی چند دوره داشتهایم و در نتیجه مهمترینهای صنعت رسانه را در نمایشگاه داریم چون صنعت رسانه صنعت بسیار متنوعی است و طیف وسیعی را پوشش میدهند و هر کدام از طیفها بخشی از نیازهای رسانه ملی را تامین میکند. ۸۰ شرکت آخرین دستاوردهای خود را ارائه میکنند و از بین محصولاتی که در طول سال گذشته ساختند، عرضه میکنند.
دبیر اجلاس پانزدهم توسعه و رسانه تصریح کرد: امسال از ۱۲ محصول جدید در اختتامیه رونمایی میشود و برای تشویق شرکتهای استارتاپی و ایدهها و طرحهای خلاقانه، دو بخش را اضافه کردهایم و بیش از ۱۰۰ ایده به دست ما رسید که از بین آنها ۴۷ طرح برگزیده و ممتاز بود.
***
، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییسجمهور در سخنانی در این مراسم گفت: می خواهیم راجع به فناوری رسانه صحبت کنیم. در کشوری که ۶ هزار سال تاریخ در عرصه های مختلف دارد، ما بهترین دانشمندان را داریم. ما در دوره ای توانستیم خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. کشوری که این تاریخ قدیمی را دارد، این همه اقوام مختلف داریم، یکی از متنوع ترین صنایع دستی دنیا را داریم. اما در بومی سازی دچار مشکلیم.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: چند مشکل بزرگ وجود دارد از جمله اینکه در صنعت و دانشگاه بومی سازی نکردیم. عده ای به خارج از کشور رفتند، این صنایع بومی ما نبود. خط تولید را با پول نفت خریدیم و به کشور آوردیم و ندانستیم نام آن صنعت نیست و کارخانه است. صنعت فرش در دوره هایی رو به نابودی رفت. در حالی که بخشی از فرهنگ و زندگی ما ایرانیان است.
ستاری گفت: ما هیچ وقت بر اساس بوم خودمان حرکت نکردیم. جوان هایمان درس می خوانند تا صنعت خودکفا و بومی داشته باشیم. تا خودمان صنایع مورد نیازمان را طراحی کرده باشیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه گفته میشود بودجه پژوهشی کشور پایین است، افزود: میخواهم بپرسم همین بودجه پایین اگر دوبرابر بشود، میخواهد صرف چه چیزی بشود چه برنامه ای برای آن وجود دارد. ما به طور اصولی در بسیاری از این موارد مسئله داریم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: حوزه علوم انسانی حوزه ای است که رسانه با آن کار می کند ما دانشگاههای متعدد داریم، تعداد فارغ التحصیلان ما معادل آمریکا است. ما در حوزه مهندسی و حوزه علوم انسانی دانشجو تربیت می کنیم و از عدد دانشجوی خوبی برخورداریم.
وی تاکید کرد: هیچ وقت کسی نپرسید چه مشکلی از جامعه حل کردیم با این تعداد دانشمند و محقق، ما پول های دولتی را تزریق کردیم به حوزه پژوهشی که از آن هیچ مسئله ای حل نشد. مشکل صنعت حل نشد. ایرادها پایه ای است. ما امروز نسبت به زمانی که ابن سینا داشتیم در حوزه آموزشی بیشتر خرج می کنیم یا کمتر؟ چیزی که باعث می شود این دانشمندان بیرون بیایند محیط است نه پول و سرمایه.
ستاری توضیح داد: خیلی تفاوت دارد که پول دولت را خرج کنیم یا پول خود کارآفرین به پروژه بیاید. یا پول خود تحقیق را بیاوریم تا پژوهش به این نتیجه نرسد. اگر سرمایه کشور برای پژوهش خرج شود از سرمایه گذاری ارزی و سکه بهتر است.
وی با بیان اینکه نوآوری از کسی درمیآید که حقوق بگیر نباشد و امکان ریسک داشته باشد، گفت: جوانی می تواند نوآوری کند که اهل ریسک باشد و اعتماد به نفس داشته باشد. نوآوری است که پایه اقتصاد دانش بنیان است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: آن چیزی که در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد آدم است. در حوزه رسانه ما باید در چند بخش فعالیت کنیم یک بخش سخت افزار رسانه است که به خوبی انجام شده و از این پیشرفت سازمان صداوسیما در سال های تحریم باید تقدیر کرد.
وی در ادامه توضیح داد: البته تحریم کمک کننده بوده است و خیلی از شرکت ها را حمایت کردند تا به این جا رسیدند. شرکت های زیادی درست شدند و عمدتا از طریق اساتید دانشگاه این شرکتها به وجود آمدند. دانشگاهی که صد درصد پولش را از دولت می گیرد موقعی دانشگاه می شود که رقم قابل توجهی را از پژوهش و صنعت خودش دربیاورد.
ستاری بیان کرد: حوزه های نرم افزاری جزو حوزههای پولساز برای شرکت هاست، هنوز در تولید محتوا جای کار زیاد داریم؛ تولید محتوا یکی از موضوعات مهم در کشور است که قدرت نرممان و ۶ هزار سال تاریخ مان را نشان دهیم. ما تا به امروز نتوانستیم این ها را به دنیا نشان دهیم. وقتی سریال های خارجی را می بینم که بنابر چه ساختار و افسانه ای درست شده در حالی که این همه داستان قشنگ و مطلب و شخصیت داریم این همه اسطوره داریم باعث تاسف می شود.
وی تاکید کرد: اینکه ما این ها را چه طور می توانیم به عنوان یک قدرت نرم در دنیا مطرح کنیم بسیار مهم است، این موارد با پول دولت امکان پذیر نیست. استارتاپها بخش خصوصی هستند و آنها باید وارد این مبحث شوند. در این زمینه طبق هماهنگی ها و صحبتهای رئیس سازمان صدا و سیما اتفاقات خوبی افتاده است.
ستاری در پایان اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی در شاخص هایی رتبه دوم و سوم را داریم. مهمتر از هر چیزی محیط است که از داخل آن می توانید یک کارآفرین و دانشمند دربیاورد. آن اکو سیستم است که باید شکل بگیرد نه پول و سرمایه داری. امروز اگر پیشرفت و توسعهای داریم به واسطه استعدادهایمان است.
***
حمید شاهآبادی معاون صدا در ادامه آیین افتتاحیه اجلاس پانزدهم رسانه ملی اظهار کرد: پیام عزت ملت ایران، پیام اقتدار انقلاب اسلامی، رشادتها و تلاشهای مردم ما با کمک امور فنی ما در قالب رسانه اعلام میشود. گذشته و آینده، مأموریت و رسالت ما با همدیگر پیوند خورده است؛ وقتی به گذشته حوزه فناوری رادیو نگاه میکنیم به گذر از دوران زغالی و خودرویی به دوران تحول دیجیتال و اینترنتی میرسیم. رادیو یک روزی صرفا برای اطلاعرسانی و گوش دادن به موسیقی کاربرد داشت و امروز در حوزه پیام به تحولات بزرگی دست پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه باید همواره حرف جدیدی داشته باشیم تا دشمنان نتوانند سوءاستفاده کنند، افزود: دنیا امروز تمام داشتهها و اعتقادات ما را هدف قرار داده، بنابراین همان طوری که ما در حوزه پیام، نوآورانه عمل کردیم و حرف جدید، قالبهای جدید و ساختار جدید مطرح شد. در واقع تمام ظرفیتمان را به کار گرفتیم تا با مخاطب ارتباط عمیقتری داشته باشیم. ما همواره به دستان پرتلاش در حوزه فنی نیازمندیم و ما در حوزههای پیام از قالبهای رسانه همیشه در پس هر دورهای یک حرکت جدید و جهشی داشتند.
شاهآبادی خاطرنشان کرد: ما امروز در حوزه پیام و حوزه فنی با سه دهه قبل قابل مقایسه نیست. شما با اقدامی که میکنید و حرکتهای ارزشمند شرایط را برای حوزههای پیام فراهم میکنید. ما هم باید این بستر موجود را به درستی جلو ببریم؛ بدانید که هیچ اقدام و کاری بدون حوزه فنی به سرمنزل نمیرسد. خوشحالیم که امروز در سیر صعودی قرار گرفتهاید و در حوزههای فنی شاهد تجهیز مدلها، اقدامات و توانمندیهای جدید هستیم. واقعیت این است امروز اتفاقات بزرگی در حوزه رادیو قابل پیادهسازی است مشروط به اینکه دست ما برای انتقال پیام به مخاطب بیشتر باشد.
شاهآبادی گفت: ما نیازمند یک اتاق فکر جدی در حوزه تحولات رسانه برای رادیو هستیم. آینده رادیو آینده برتری از امروز است و به پشتوانه بسیاری از تحقیقات، کارشناسان و پژوهشگران در مجامع بینالمللی است. نگاه ما به حوزه محتوا یک نگاه نویی براساس نیازهای مخاطب و مدلهای جهانی است. امروز رادیو نمیتواند در چندی از شبکههای خودش خلاصه نمیشود، پادکستها و بسیاری از قالبهای جدید صوتی و مدلهای جدید ما را وادار به کار نو، ارائه مدل محتوای متغیر کرده و اگر این کار را نکنیم ذهن مخاطب ما در گذشته خودش میایستد.
شاهآبادی در ادامه گفت: باید در حوزه پیام از مدلهای جدید، نوآورانه و خلاقانه استفاده کرد. بالاخره در این حوزهها همیشه منتظر این نمانیم دنیا خودش به کجاها رسیده و مدلی را ارائه کند. ما باید در زیست بوم کشورمان خلاقانه مدلسازی کنیم. آینده صدا آیندهای بسیار تاثیرگذارتر است، به دلایل مختلف؛ به دلیل زنده کردن قوه خیال مخاطب و تصویرسازیهای جدید. ما در حوزه پیام نوآورانه عمل کنیم و بتوانیم سختی کار شما را در نهایت با نرمی حوزه پیام و توجه به جلوه زیباشناختی و اثری که در حوزه پیام تولید میشود نقطه کمال آن توسط نقطه فنی به هدف برسد.
***
رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری سازمان صداوسیما نیز در سخنانی گفت: شاید عجیب نباشد اگر بگوییم از عصر دیجیتال عبور میکنیم و وارد عصر دیگری میشویم. عصری که دادهها اطلاعات میشوند اطلاعات با رسانهها، رسانهها و چرخه داده و اطلاعات و رسانه ادامه دارد. از آن طرف میبینیم هوش مصنوعی به صورت سرسامآوری در موضوع رسانه و محتوا وارد شده دیگر از فرآیندهای مصنوعی عبور کنیم و این فضاهای جدید مجازی و مصنوعی کجا ادامه خواهد داشت باید منتظر بمانیم و ببینیم. همه اینها عاملی است برای اینکه رسانهها فضاهای جدیدی را برای خودشان تولید کنند. تطبیق علم، فناوری و صنعت نتیجه آن در دنیا اثبات میشود.
وی خاطرنشان کرد: الان رسانهها و خبرگزاریها شبکههای خبری دیگر نمیتوانند چشم بسته خبر بگویند. این که پیامی گفته بشود و بدون توجه به پیامدهای آن ادامه طریق بدهیم کار عبثی برای برودکستها و اندازهگیری خبرها کار پیشپا افتادهای شده است. شاید داده کاوی در آن فرآیند داده، اطلاعات و رسانه یک اصل اساسی برای یک شبکه خبری تلقی میشود. از طرفی این کمیتسنجی که در درون کیفیت یک پیام میبینیم به صورت یک اعداد ریاضی شکل میگیرد در تولید محتوا هم تغییراتی شکل گرفته است.
معاون توسعه و فناوری رسانه سپس گفت: در این نمایشگاه برای اولین بار المان تأثیر و نقطه تأثیر یک نمایش را میتوان اندازه گیری کرد. این نمایشی که برای پخش از شبکه تلویزیونی و رادیویی و هر فضای نشر پیام کدام حس و درک مخاطب را تحریک میکند و میزان تاثیر آن چقدر است؟ اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم به این جمعبندی میرسیم که قدری کار رسانهها سختتر شده و مثل گذشته نیست که یک پیامی را تولید کنند یا یک سریال و فیلم را هزینه کنند و بسازند. بدون توجه به این اندازهگیریهای کیفی و کمی مخاطب کاملی داشته باشند. ما بخواهیم یا نخواهیم در این شرایط قرار گرفتیم. برودکستها باید چکار کنند؟ ما در یک فضای ادغام با بقیه رسانهها قرار میگیریم و چیزی که با برودکسترها قابلیت بیشتری دارند ساختار رسانهای اینهاست.
رئیس اجلاس پانزدهم فناوری رسانه صداوسیما تصریح کرد: ساختاری که شاید آن رسانههای کوچکتر از لحاظ ساختار عمودی و افقی خودشان در ظاهر اعلام کنند چنین ساختاری ندارند ولی در درون خودشان چنین چیزی ندارند. به نظرمیآید این نقطه قوت نقطه اثر خوبی باشد برای اینکه یک برودکستر در کار خودش به سرمنزل برسد. در تولید و پخش محتوا و زنجیرههای تولید، پخش، انتقال، توزیع، انتشار و نهایتاً دریافت در حال تغییر و تحولات است و به نظرمیآید ظهور رسانههای نوین و نهایتاً فضای رسانه جدید در حال رخداد است.
وی در ادامه اضافه کرد: به همین دلیل سازمان صداوسیما به عنوان یک برودکستر دائما در رصد این فناوریها قرار گرفته و با پایش فناوری قدم برمیدارد و نوآوریهایی را انجام میدهد و سعی می کند به صورت موثر عمل کند. به همین دلیل برودکستر حرفهای توان خودشان را در انتخاب سرویس مناسب و شکل رسانهای که مخاطب آن میتواند داشته باشد تعریف کند سیاستهای رسانهای ما برای سازمان صداوسیما و سیاستهای مشخصی است ما در موضوع عرصه کیفیت سمعی و کیفیت بصری سیاستهای مشخصی را تعریف کردیم.
علیدادی مطرح کرد: برای رسیدن به HD و استفاده از کیفیتهای بالای تصویری و صدا برنامه مشخصی وجود دارد و در دستور کار ماست. ما برای اینکه بتوانیم به درستی وظیفه حاکمیتی خودمان را انجام دهیم تصمیم مشخصی در سیگنالرسانی دیجیتال استاندارد رسانهای گرفته شده است. در حوزه حاکمیتی، زیرساختی و حوزه مخاطب به صورت مشخص و استاندارد اعلام کردیم. این اعلام تکلیف حوزههای فعال در کشور بخشهای خصوصی را تعیین میکند و متوجه هستند برای فعالیت گیرندهها و آنهایی که تلویزیون و گیرنده تولید میکنند جزو سیاستهای صداوسیما و نقطه آزمایش تلویزیون دیجیتال فعال است و کار می کند. البته این استاندارد برای بسته سوم دیجیتال طراحی میشود.
وی با اشاره به اینکه برودکستر حرفهای مثل سازمان صداوسیما الزامی است، افزود: سیاست ما امروز تکمیل پوشش شامل شبکههای تلویزیونی، رادیویی و رادیو نما در سطح ملی و استانی است. موضوع توسعه پوشش رادیو در کشور موضوع مشخصی است و در سیاست کلان ما قرار گرفته است. این اتفاقات برای برودکستر حرفهای مثل سازمان صداوسیما الزامی است که در دستور کار قرار گرفته و پروژههای مشخصی را از سال گذشته تعریف کردیم. امیدواریم در سال جاری به بهرهبرداری برسد. حرکت در توسعه زیرساخت فضای مجازی مسیر درستی است که سازمان صداوسیما در این راستا فعالیت گستردهای نشان میدهد.
رئیس اجلاس پانزدهم رسانهملی ادامه داد: توسعه و افزایش کمیتهای اتوماسیون صداوتصویر و اضافه کردن امکانات بیشتر، سیجیهای نسل جدید و از الزامات ما تلقی میشود. موضوع کنترل و مانیتورینگ به صورت هوشمند در سراسر کشور به عنوان یک پروژه مشخص یعنی کیفیتسنجی کار فرستندههای ما کنترل و مانتیورینگ ما الزامی است، به زودی به بهرهبرداری میرسد. توسعه خدمات نوین رسانهای در فضای جدید رسانهای ضرورت امکانناپذیری است با خدماتی که در چند وقت گذشته به بهرهبرداری رسیده و تلویزیونهای اجتماعی امکان جدیدی برای مخاطبین ایجاد میکند.
علیدادی در پایان سخنانش گفت: بحث بهرهمندی از سیگنالرسانی زمینی و شیوههای نوین ارتباطی با ارتباط زنده الزام مهمی است برای اینکه سرویسهای خوبی را ارائه بدهیم. سازمان صداوسیما تلاش وافری دارد اینکه در موضوع استانداردهای جهانی و نهادهای بینالمللی روابط خودش را توسعه بدهد و بتواند همگام با سایر نهادهای بینالمللی در استانداردسازی قدم بردارد. این بدین معنا نیست از موضوع خودکفایی و بومیسازی، خوداتکایی تلاش وافری داریم هرچند از تولیدکنندکانمان استقبال میکنیم و به همکاریهایمان ادامه میدهیم و از کیفیترین و بالاترین خدمات تلاش میکنیم. تمامی تلاشهای ما بر این است مخاطبین ما به بهترین شکل ممکن از صداوسیمایی که در مجموعه رسانههای سازمان صداوسیما تولید میشود. بهترین خدمات را دریافت کنند و ما هم بتوانیم بهترین کیفیتها را در معرض دید مخاطب بگذاریم. برای این منظور از همه شرکتکنندگان داخلی و خارجی استقبال میکنیم.
***
قائممقام سازمان صداوسیما به عنوان سخنران پایان افتتاحیه اجلاس پانزدهم فناوری با اعتقاد بر اینکه فناوری و تکنولوژی جزو لاینفک تولید است، گفت: نوع تولید و استانداردسازیهایی که صورت گرفته است نشان میدهد که بدون وجود آنها نمیشود تولید کرد. اگر بگوییم که یکی از پایههای اصلی تولید، فناوری و تکنولوژی جدید است به مبالغه نگفتهایم. بسیاری از موقعیتها، تکنولوژی فناوری به مهندسی پیام برتری دارد. بنابراین امروزه تصوری که بخواهیم بدون تکنولوژی نوین رسانهداری کنیم یک نگاه اشتباه است و این نیاز ما را بر آن داشته است که بتوانیم در تمامی عرصهها رشد کنیم.
وی افزود: خوشبختانه بخش عمدهای از این اقدامات در صداوسیما توسط جوانان ارزشمند انجام میشود. برخی اوقات برای ما مشکلاتی ایجاد میکنند که نتوانیم به راه خود ادامه دهیم و نمیگذارند به دادهها دسترسی داشته باشیم. همه اینها مهر ننگی است بر پیشانی استکبار جهانی آن هم در قرن بیست و یک با نگاهی فزونطلبی، عرصههای علمی را با عرصههای سیاسی تلفیق میکنند.
حجتالاسلام موسوی مقدم یادآور شد: خوشبختانه رسانه در شرایطی قرار دارد که سرعت آن به صورت تصادفی افزایش پیدا خواهد کرد و ما در یک چهارراهی قرار گرفتهایم که میتوانیم مسائل داخلی خودمان را برطرف کنیم. و شعار این دوره از اجلاس که "توانمندی ایرانی، رسانه جهانی" نامگذاری شده است، فقط شعار نیست و واقعاً عملی است.
انتهای پیام
ثبت نظر