پژوهشگر رسانه افزایش خدمات فنی را یکی از عوامل مهم دیگر در توسعه پیام رسانهای داخلی دانست و معتقد است: خدمات فنی در پیام رسان های داخلی لنگ میزند.
حسین اعتصامی با اشاره به اینکه جامعیت استفاده از تلگرام و اینستاگرام در ایران بالاست، اظهار کرد: اکنون 50 میلیون از مردم کشور عضو تلگرام هستند و 24 میلیون نیز در اینستاگرام فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام، ایران رتبه اول و اینستاگرام رتبه هفتم دنیا را دارد، گفت: هرچند پیام رسانهای اجتماعی ظرفیت های جدیدی در ایجاد مهارت، آموزش، کمتر کردن سطح اختلاف افراد کمتر برخودار و بیشتر برخوردار ایجاد کرده اما هر اختراعی آسیب هایی نیز به همراه دارد.
این کارشناس و پژوهشگر رسانه با اشاره به اینکه تجربه فیلترینگ یک تجربه ناموفق در کشور بوده است، خاطرنشان کرد: به جای توسعه فیلترینگ، حاکمیت باید پیوست سواد استفاده درست از این ابزار را ایجاد کند. باید فرهنگ استفاده درست از شبکه های پیام رسان و اجتماعی در بین مردم نهادینه شود.
فعال فضای مجازی مازندران با اشاره به اینکه مردم به حریم خصوصی در پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند، گفت: باید این اعتمادسازی در مردم ایجاد شود.
اعتصامی، افزایش خدمات فنی را یکی از عوامل مهم دیگر در توسعه پیام رسانهای داخلی دانست و یادآور شد: خدمات فنی در پیام رسان های داخلی لنگ میزند، مثلا در تلگرام میتوان با یک حساب از طریق دو شماره تلفن مجزا فعالیت کرد و یا برای کارهای فنی و اقتصادی نیاز به نسخه ویندوز داریم که در معدود پیام رسانهای داخلی این مسائل تعبیه شده است. برای ارتقا و پیشرفت پیام رسان های داخلی دولت باید از آن ها حمایت ویژه انجام دهد.
کارشناس و پژوهشگر رسانه در ادامه با بیان اینکه یکی از عواملی که تلگرام و اینستاگرام هنوز در کشور فعالیت دارد، درآمد حاصل از آن برای دولت است، یادآورشد: دولت از سه محل از این فضا درآمد کسب می کند، ابتدا از خرید اینترنت از خارج کشور و فروش آن به اپراتورها، دوم از مالیاتی که اپراتورها به آنها پرداخت میکنند و سوم از بسته های اینترنتی که مردم میخرند ارزش افزوده کسب میکند.
وی مدعی شد: سود دولت در سال 96 از استفاده ایرانیان از تلگرام 2300 میلیارد تومان بوده به همین دلیل زیاد به پیام رسانهای داخلی توجه نمیشود.
انتهای پیام
ثبت نظر