Fa En پنجشنبه 8 آذر 1403 ساعت 4 و 4 دقیقه

کارگاه «بدن، انرژی و حضور در اجرا» برگزار می‌شود

کارگاه «بدن، انرژی و حضور در اجرا» برگزار می‌شود

ستاد بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز ۲۷ فروردین کارگاه «بدن، انرژی و حضور در اجرا» را در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار می کند.

سه شنبه 20 فروردین 1398 ساعت 11:45

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، کارگاه «بدن، انرژی و حضور در اجرا» روز ۲۷ فروردین ماه به سرپرستی افشین غفاریان در پلاتو دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار خواهد شد. این در حالی است هنرجویان متقاضی با توجه به ظرفیت محدود این کارگاه ها می بایست از طریق تماس با ستاد جشنواره نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

افشین غفاریان از جمله هنرمندانی است که کارش را با الهام از تجربه های گروتفسکی آغاز کرد و در طول بیش از ۱۰ سال تمرین و فراگیری تکنیک های مختلف تربیت بدن در سراسر دنیا از تئاتر تا ورزش های رزمی به نوعی پژوهش شخصی خودش را شکل داده است؛ او در این مسیر تکنیک های بدنی و آوایی خاص خودش را ساخته و پرداخته که در ورک شاپ های خود به کار می گیرد.

در توضیح خطوط آموزشی این کارگاه که در قالب مجموعه های متنوع تمرینی و بداهه پردازی به هنرجویان ارائه می شود، آمده است:

«تمرین هایی برای شکل دادن کار گروهی: از آنجایی که تئاتر در اساس کاری جمعی و گروهی است، ساختن و پرداختن گروه از طریق تمرین های دو نفره و تمرین های چند نفره امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. این تمرین ها با هدف رسیدن به درک درست و فهم متناسب از نظم و هماهنگی گروه و جایگاه فرد در آن انجام می‌شود.

تمرین برای آزادسازی بدن از گرفتگی ها و انقباض های غیرضروری: بدن انسان به دلیل شرایط و نظم مدرن زندگی دچار انقباض ها و گرفتگی های روزمره است. از طریق تئاتر و تمرین های بدنی، برای بازیگر این امکان وجود دارد که این انقباض ها را شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش کند چراکه رهایی از این انقباض ها برای بدن یک بازیگر پیش زمینه و لازمه انعطاف روانی و جسمانی او برای کار بر نقش است.

تمرین های برای پیدا کردن نقطه ثقل و مرکزی بدن: در بسیاری از فرهنگ ها، انرژی از نقاط مختلف بدن جذب و از نقطه ای مشخص در بدن پخش می‌شود و یا به عبارتی دیگر انرژی از این نقطه در بدن تقسیم می‌شود. این نقطه مهم در بدن جایی در مرکز بدن قرار دارد که با تمرین می‌توان آن را شناسایی و فعال کرد.

تمرین هایی برای هوشیارسازی بدن و حواس: هوشیار سازی بدن و حواس از مهم‌ترین تمرین ها برای یک بازیگر است. برای این کار یک بازیگر می بایست بدنش را از غبار روزمرگی ها پاک و حواسش را صیقل دهد. تمرین های ملهم از هنر های رزمی می‌توانند برای یک بازیگر در امر هوشیارسازی بدن و حواسش بسیار مفید واقع شوند.

تمرین های آوایی و رهاسازی صدا: گاهی اوقات صدا بازیگر به عنوان جزئی جدای بدن او محسوب می‌شود و تمرین هایی جدای تمرین های بدنی بازیگر دارد در حالیکه صدا جزئی از بدن است و اتفاقاً نزدیک ترین و صمیمی ترین جز بدن است چراکه از درون آن تولید و تشدید می شود. به این ترتیب صدا جزئی از بدن است که با تمرین های بدنی و آوایی می توان آن را پرورش داد.»

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

کد خبر 4585662
آروین موذن زاده
تعداد بازدید : 196

ثبت نظر

ارسال