یک کارگردان نمایشهای آیینی،سنتی معتقد است: علاوه بر حمایت از نمایشهای آیینی، افراد کاردان و با تجربه باید به اجرای این گونه نمایشی بپردازند تا مورد استقبال مردم قرار گیرد. زمانیکه یک نفر شناخت و آگاهی کافی نسبت به آیینها ندارد، به این تیپ کارها صدمه میزند و نه تنها استقبالی به همراه نخواهد داشت بلکه موجب زدگی مخاطبان از نمایشهای آیینی سنتی میشود.
سید قاسم سیدی مقدم با نمایش «هفت خوان رستم» در بخش آیین ها و بازیهای نوزدهمین جشنوراه آیینی سنتی حضور دارد.
این کارگردان که از مشهد در این جشنواره شرکت کرده، در گفتوگویی با ایسنا درباره استقبال مردم از نمایشهای آیینی در مشهد گفت: اجرای ما نقالی شاهنامه است که جنبه نمایشی به خود گرفته است و مردم از این نوع نمایش به خوبی استقبال میکنند. در ایام تابستان و نوروز شهرداری تا حدودی امکان اجرای این نوع نمایشها را در بوستانها یا آرامگاهها فراهم میکند.
او افزود: اما به علت مشکلات مالی و وضعیت بودجه در ارشاد از این نوع نمایشها حمایت نمیشود و بیشتر به حمایت از نمایشهای صحنهای میپردازند و شهرداری بیشتر متولی اجراهای میدانی و خیابانی است که آنها هم از نظر مالی دست و بالشان بسته است.
سیدی اضافه کرد: از طرفی هم یکی دیگر از متولیان اجراهای آیینی باید میراث فرهنگی باشد و ما به طور مستقیم با این سازمان در ارتباط باشیم اما بیشتر از نمایشهای تکراری حمایت میکنند و نوآوری در کار نیست.
او بیان کرد که مشهد یکی از قطبهای تئاتر و نمایش بعد از تهران است و اجراهای صحنهای، خیابانی، جنگ و... زیادی دارد، با این وجود از حمایتی در این حوزه بهرهمند نیست.
این هنرمند درباره وضعیت جشنواره آیینی سنتی گفت: در ابتدا باید بگویم انتقادی درباره جشنواره آیینی سنتی مطرح است مبنی براینکه چرا باید هر دو سال، یک بار برگزار شود؟ گروهها باید دو سال منتظر شروع این جشنواره باشند، از طرفی هم معتقدیم که باید به آیینها و سنتهای کشور که مضمون اصلی اجراهای آیینی و برداشت دنیا از فرهنگ ایران هستند، بیشتر توجه شود. بنابراین باید این جشنواره هر سال برگزار شود تا به نوعی معرف آیینها و فرهنگ یک کشور باشد و نمایشهای آیینی را زنده نگه دارد.
او با بیان اینکه "من معتقدم علاوه بر حمایت از نمایشهای آیینی، افراد کاردان و با تجربه باید به اجرای این گونه نمایشی بپردازند تا مورد استقبال مردم قرار گیرد" افزود: زمانیکه یک نفر شناخت و آگاهی کافی نسبت به آیینها ندارد، به این تیپ کارها صدمه میزند. برای استقبال از نمایشهای آیینی باید افراد با تجربه در این زمینه شناخته شوند. اما کارهایی که پخته نباشد و شناخت و تجربهای نداشته باشد، نه تنها استقبالی به همراه نخواهد داشت بلکه موجب زدگی مخاطبان از نمایشهای آیینی سنتی میشود.
سیدی تصریح کرد: همانطور که گفتم این گونه نمایشی هم به حمایت نیاز دارد و باید وزارت ارشاد و متولیان این نمایشها از افراد کاربلد و شناخته شده این کار در سطح کشور حمایت کنند تا هر سال کارهایی تازه به مردم ارائه دهند. هنرمندان بدون حمایت منزوی و گوشه گیر میشوند و رفته رفته کار را کنار میگذارند.
او افزود: همچنین از پیشکسوتان نمایشهای آیینی باید بیشتر حمایت شود تا بتوانند انگیزهای برای ادامه کار داشته باشند.
این کارگردان در پایان صحبتهایش درباره نحوه شکلگیری «هفت خوان رستم» توضیح داد: افتخار بزرگ ما و پایهگذار فرهنگ ایرانی شاهنامه است. ما به فستیوالی در تاجیکستان دعوت شدیم که 13 کشور از آسیای میانه هم در آن حضور داشتند، در این فستیوال بچههای تاجیکی شعرهایی از سعدی، مولانا، فردوسی و حافظ را به زیبایی و با عشق اجرا کردند و من خجالت کشیدم چون حس میکردم خیلی کمتر از آنها میدانم. البته من دکتری شاهنامه خوانی ندارم و هنرمندی هستم که در این زمینه کاری انجام داده اما با این وجود تصمیم گرفتم وقتی به مشهد بازگشتم از صفر نقالی شاهنامه را در حوزه کودک و نوجوان شروع کنم. اجرای الان من ماحصل آن تصمیم است و ما این کار را در مدارس و برای دانشآموزان اجرا کردیم و آنها استقبال خوبی از آن کردند.
انتهای پیام
ثبت نظر