Fa En دوشنبه 5 آذر 1403 ساعت 23 و 54 دقیقه

روایتی از "ضحاک" / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست

روایتی از "ضحاک" / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست

اشکان رهگذر معتقد است: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. متولیان جشنواره‌ی فیلم فجر نیز بعد از کلی فراز و نشیب و بحث به این نتیجه رسیده‌اند که "انیمیشن سینمایی" جایگاهی در "فجر" دارد و جای شکرش باقی‌است اما متاسفانه این جایگاه همچنان با تفاوت در مقایسه با فیلم‌های زنده دیده می‌شود و خیلی آن را جدی نمی‌گیرند.

شنبه 29 دی 1397 ساعت 18:15

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که یکی از سه انیمیشن برگزیده در جشنواره فجر سی و هفتم است، درباره جایگاه انیمیشن در "فجر" به ایسنا گفت: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. جشنواره‌های معتبر دنیا به انیمیشن اهمیت می‌دهند و یا بخش انیمیشن دارند، یا انیمیشن را مانند مابقی فیلم‌های زنده می‌بینند و فرقی برای آن‌ها نمی‌کند که آن انیمیشن است یا یک فیلم زنده، زیرا هر دو سینما هستند.

این کارگردان با بیان اینکه "امسال در جشنواره فجر بخش انیمیشن را از فیلم‌های زنده جدا کردند و یک سیمرغ به بهترین انیمیشن تعلق می‌گیرد" افزود: ظاهراً داوری بخش انیمیشن بر عهده داوران بخش "سودای سیمرغ" است. در عین حال بخش‌های دیگر مانند صدا، موسیقی و کارگردانی داوری نمی‌شود و این همان تفاوت عجیبی است که هر سال برای انیمیشن قائل می‌شوند.

اشکان رهگذر درباره وضعیت انیمیشن در سال‌های اخیر گفت: اتفاق خوبی در عرصه انیمیشن افتاده است از جمله اینکه مسئولین متوجه اهمیت انیمیشن در سینما شده‌اند، به هر حال سینما یک هنر بومی نیست و از غرب وارد کشور شده است و چون در غرب انیمیشن یک جایگاه بسیار جدی دارد، مسئولین نیز متوجه اهمیت آن شده‌اند. اما مسأله این است که نمی‌دانند چرا مهم است؟ در گفتار و صحبت تاکید بر جایگاه مهم انیمیشن است اما در عمل خیر.

 او ادامه داد: به عنوان مثال در جشنواره فجر قرعه کشی برای مشخص شدن سانس‌های اکران فیلم‌ها ترتیب می‌دهند اما فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و مستند را در سانس اول اکران می‌گذارند. اگر انیمیشن مهم است و جایگاهی برای آن وجود دارد، چرا برای آن تفاوت قائل می‌شوند؟! برای ما نیز پارادوکس وجود دارد و نمی‌دانیم انیمیشن مهم است یا خیر؟ این موضوع خیلی آزار دهنده است.

این کارگردان درباره دغدغه‌های ساخت انیمیشن بیان کرد: ساخت انیمیشن زمان‌بر است و در حالت استاندارد، کم کم ۴ سال طول می‌کشد. صدها نیروی متخصص و هنرمند باید کار کنند تا یک انیمیشن ساخته شود بنابراین این روند هزینه‌بر است. دولت که با توجه به اولویت‌های خودش در بخش انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کند و بخش خصوصی هم به سختی در ساخت انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نهایت با این وضعیت تقریبا هیچ استادیوم انیمیشن در ایران نیست که مشکل مالی نداشته باشد.

اشکان رهگذر درباره انیمیشن «آخرین داستان» گفت: «آخرین داستان»  برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است. به نوعی می‌توان گفت تنها فیلم سینمایی است که در رابطه با شاهنامه در مدیوم انیمیشن ساخته شده است. البته انیمشین‌های دیگری هم درباره شاهنامه ساخته شده‌اند ولی از این جهت می‌گویم «آخرین داستان» اولین فیلم سینمایی است، چون قابل ارائه به دنیاست.

او افزود: «آخرین داستان» اولین انیمیشن ایرانی است که در "جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی" که مهم‌ترین جشنواره انیمیشن دنیاست، پذیرفته شده است. هم چنین در بسیاری از جشنواره‌ها در سراسر دنیا پذیرفته و کاندید شده است، در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز سه جایزه دریافت کرده است.

در انیمیشن «آخرین داستان» برای اولین بار بخش صدا پیشگی انجام شده و در این بخش ١۴ بازیگر همکاری کرده‌اند؛ اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانی‌اند که در بخش صداپیشگی حضور داشتند.

عوامل فیلم «آخرین داستان» عبارتند از کارگردان و نویسنده: اشکان رهگذر، آهنگساز: کریستف رضاعی، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، تدوین: ژینوس پدرام، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ضبط صدا: رضا عسگر زاده، عکاسی پشت‌صحنه: امیر عابدی.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 207

ثبت نظر

ارسال