به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، آناهید آباد کارگردان فیلم «یه وا» گفت: «یه وا» از فیلمنامههایی بود که پیش از این نوشته بودم و دوست داشتم روزی آن را بسازم، ابتدا تصویری در ذهن از ته مایه موضوع داشتم، بعد تصاویر بیشتر شدند و به مرور قصه شکل گرفت.
وی درباره اینکه آیا روایت این فیلم به حقیقت تاریخ معاصر ارمنستان نزدیک است، بیان کرد: در واقع آن جغرافیا و برهه از تاریخ یک بستر است، با این حال من سعی کردم بفهمم حقیقت زندگی مردم آن منطقه چگونه است و به آن وفادار باشم.
وی تاکید کرد: «یه وا» در فرایند زندگی خود به سمت واقعیت سوق داده شد و توانایی روبهرو شدن با واقعیت را داشت. «یه وا» نمونهای از انسانها در همه جای دنیا است.
آباد درباره ارتباط فیلم با تجربیات شخصی خود گفت: بخشی از فیلم حس و حال من در جنگ ایران و عراق است و همان اضطرابی که بعد از بمباران داشتیم. «یه وا» هم نمیتواند دور از من باشد و جزو دغدغههای شخصی من بود.
وی ادامه داد: من معتقدم فیلم باید به خود فیلمساز نزدیک باشد و بخشی از دلمشغولیهای او را به تصویر بکشد. با این حال اعتراف میکنم همه چیز از یک عکس شروع شد، زنی با چتری در دست دارد فرار میکند. چرا فرار میکند؟ کجا میرود؟
آباد درباره اینکه آیا سویههای اخلاقی مواجهه با حقیقت را در فیلم ترسیم کرده است، توضیح داد: آدمهای آن روستا هر کدام از زاویه خود با حقیقت مواجه میشوند. مدیر مدرسه «یه وا» را خطرناک میپندارد و برخی برای او احترام قائلاند. این زاویه دیدها جزو جذابیتهای داستان بود. با این حال قصد من دادن درس اخلاق نبود بلکه میخواستم قصهای تعریف کنم و موقعیتی باور پذیر ایجاد کنم.
کارگردان «یه وا» درباره بازخوردهای اکران فیلم در ارمنستان تاکید کرد: این اکران خیلی خوب و دور از انتظار بود اما طبعاً نقدهایی هم شد. برخی انتظار داشتن فیلم نسبت به جنگ موضع گیری داشته باشد در حالی که فیلم ضد جنگ بود.
آباد در پایان گفت: اگر «یه وا» را دوباره میساختم صحنههایی را که امکان فیلمبرداریاش مهیا نشد میگرفتم. صحنه عروسی که هم اکنون در فیلم هست را حذف میکردم و عروسی پرنشاط فیلمنامه را میگرفتم چون در فیلم خیلی تراژدی داریم اما طنز فیلم کم است.
ثبت نظر