به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، اداره کل رعایت مقررات و تطبیق پست بانک ایران با هدف یاری رساندن به هیات مدیره بانک برای سیاستگذاری و راهبری حوزه رعایت قوانین و مقررات و اجرای مفاد ماده ۲۹ « دستور العمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانکهای دولتی» وزارت امور اقتصادی و دارایی، با تصویب هیات مدیره بانک شیوه نامه کمیته رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) را ابلاغ کرد.
بر اساس این شیوه نامه، تایید صلاحیت و عزل یا هرگونه تغییر مدیران ارشد و کمیتههای ریسک، حسابرسی داخلی و رعایت قوانین و مقررات ( تطبیق) موسسات اعتباری مطابق با بخشنامه شماره ۹۹/۱۸۰۴۳۲ مورخ ۱۲ شهریور سال ۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
بنا بر این گزارش، کمیسیونی برای تایید صلاحیت و عزل یا هرگونه تغییر مدیر ارشد و اعضای کمیتههای ریسک، حسابرسی داخلی و رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا تشکیل میشود.
بر اساس این شیوه نامه، کمیته رعایت قوانین و مقررات بانک، علاوه بر یاری رساندن به هیات مدیره بانک برای سیاستگذاری و راهبری حوزه رعایت قوانین و مقررات، انجام صحیح و دقیق وظایف هیات مدیره بانک برای نظارت بر کفایت و اثربخشی مدیریت ریسک عدم رعایت قوانین و مقررات را نیز رصد میکند.
اعضای این کمیته سه نفر هستند که با اخذ تاییدیه از بانک مرکزی ج.ا.ا و هفت سال سابقه کار در زمینههای مرتبط با رعایت قوانین و مقررات (تطبیق)، امور حقوقی و ریسک عملیاتی به مدت دو سال انتخاب میشوند.
کمیته رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) وظیفه دارد با تعامل با سایر کمیتههای هیات مدیره بانک، راهکارهای اجرایی و قانونی برای جلوگیری از عدم رعایت قوانین و مقررات و جبران یا کاهش شدت تبعات نقض و ریسک عدم رعایت قوانین را به هیات مدیره بانک ارائه دهد.
همچنین ارائه رهنمودهای لازم در صورت مشاهده عدم رعایت قوانین و گزارش دورهای به هیات مدیره در مورد از دیگر وظایف کمیته است.
بر اساس این گزارش، شیوه نامه کمیته رعایت قوانین و مقررات( تطبیق) در اجرای مفاد ماده ۲۹ « دستور العمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانکهای دولتی» ابلاغی بخشنامه شماره ۶۳/۱,۳۶۳۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین بخشنامه شماره ۹۹/۱۸۰۴۳۲ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است تهیه و ابلاغ شده است.
ثبت نظر