در تحقیقی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتری در هتلهای کلانشهر تبریز بررسی شده بود که نتایج این تحقیق نشان میدهد که بعد انسانی و بعد عاطفی مشتریها در خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و توجه به گروههای سنی مشتریان و نیازهای آنان برای دریافت خدمات ویژه ضروری است.
، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی واحد استان آذربایجان شرقی در میزگردی با عنوان «فرصتها و تهدیدهای صنعت هتلداری در استان که با هنوز فعالان و پیشکسوتان این حوزه در هتل شهریار تبریز برگزار شد با اشاره به نتایج برخی تحقیقات علمی پژوهشی در زمینه هتلداری، بیان کرد: در مقالهای دیگر دریافتهاند که بیشترین میزان رضایت مشتریان از کادر آموزش دیده و مجرب هتل است و نبود برنامههای فرهنگی موجب نارضایتی مشتریان هتل میشود.
احد حاجی بلند ادامه داد: در پژوهشی مقایسهای بین زیرساختهای گردشگری سه شهر اصفهان، مشهد و تبریز مشخص شده است که شهر مشهد ۵۵ هزار و اصفهان ۳۵ هزار و تبریز ۱۴ هزار تخت دارند و افرادی که با کوله پشتی سفر میکنند بزرگترین مشکل برای هتلداران هستند چراکه ارزش افزوده با خود ندارند و هزینه چندانی برای اقامت نمیکنند.
تدوین برنامه جامع برای توسعه گردشگری در استان ضروری به نظر میرسد
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و هتلداری دارد، افزود: با توجه به این که در کشاورزی آب و در صنعت پول نیست، به نظرم گردشگری تنها راهبرد استراتژیک توسعه در استان محسوب میشود و تدوین برنامه جامع برای توسعه گردشگری در استان ضروری به نظر میرسد و در این مسیر استفاده از فناوریهای نوین و ایدههای هوشمند میتواند راهگشا باشد.
باید باشگاه مشتریان و مهمانان تبریز راهاندازی شود
دبیر جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی در این میزگرد با تاکید بر این که بیشتر گردشگران به محض ورود به ایران به سمت مرکز کشور از جمله کاشان، سمنان، اصفهان و مناطق کویری کشور سرازیر میشوند، گفت: دلیل اصلی این موضوع شناسایی و معرفی گسترده این نواحی برای گردشگران است و متأسفانه با وجود پتانسیلهای بالای گردشگری استانهای شمال غرب کشور، این مناطق به خوبی شناسایی و معرفی نشدهاند.
حسین هادی با اشاره به برنامه معرفی جاذبههای گردشگری تبریز در شبکه جام جم در ایام نوروز، توضیح داد: در این برنامه غذاهای آذری، مکانهای گردشگری و هتلهای تبریز معرفی شده بود که با استقبال خوبی مواجه شد و بازتاب آن در ماههای بعد با افزایش حضور گردشگران مشخص شد. انتظار داریم که تعداد پخش چنین برنامههایی بیشتر باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه اصل مهم در هتلداری، ارزآوری است، گفت: گردشگر داخلی توفیق چندانی برای هتلداری ندارد و فقط پول از این جیب به آن جیب میرود. مهم جذب گردشگران خارجی است که البته گردشگران خارجی که به ایران میآیند، اغلب کم خرج هستند و به جای خوردن سه وعده، صبحانه را کامل میخورند و با خوردن وعده دوم در ساعت ۵ بعد از ظهر، ناهار و شام را یکی میکنند تا هزینه کمتری برایشان داشته باشد.
وی ادامه داد: این گردشگران در انتخاب غذا، ارزانترین نوع آن را انتخاب میکنند و یا مینی بار را که برایشان هزینه دارد، از خدمات خود حذف میکنند. این نوع گردشگران برای هتل درآمدزایی چندانی ندارند و با این وضع نمیتوانیم به سرمایهگذاری و سودآوری در صنعت هتلداری امیدوار باشیم.
هادی با اشاره به اینکه هتل شهریار در حال اجرای پروژه شهریار دوم است و مشکلات زیادی در مسیر سرمایه گذاران این صنعت قرار دارد، گفت: متأسفانه قیمت تمام شده ساخت هتل به دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات داخلی هتل، بالا رفته است و طبق نظر کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاری در این حوزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. هزینه تجهیز هتل برای هر متر حدود ۱۱ میلیون تومان است که البته ممکن است این مبلغ بیشتر هم شود و یا قبلاً هزینه ست خانه داری برای هر نفر ۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود که الان ۲۱ هزار تومان برایمان آب میخورد.
وی افزود: سرمایه گذار این پروژه تا الان حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه کردهاست و در شرایط مساعد و بیشتر از این گران نشدن مصالح و تجهیزات، هزینه تمام شده این پروژه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود در صورتی که اگر این پول را در بانک بگذار ند سودش به مراتب بیشتر از سود این پروژه خواهد بود. واقعیتش هر طور حساب میکنم در این شرایط سرمایه گذاری مطلقاً سودآور نیست و هرکس این کار را میکند یا عاشق است یا دیوانه!
وی با تاکید بر اینکه باید شرایط فراهم شود تا دست سرمایه گذار نلرزد، گفت: متأسفانه در مرحله اول با نگاه منفی به گردشگری نگاه میکنند. سرمایه گذاری در این حوزه خیر مادی که ندارد ولی حداقل باید از او تشکر کرد چراکه ارزش فیزیکی این هتل برای شهر و آبروی شهر است. پیشنهادم این است که به صنعت هتلداری حداقل به اندازه شکلات سازی نگاه کنیم و به آن بها دهیم.
رشد سوئیت و هتل آپارتمانهای غیرمجاز در تبریز
هادی با بیان اینکه رشد سوئیت و هتل آپارتمانهای غیرمجاز باعث شده است که هتلها و مهمانپذیرهای مجاز و رسمی در رکود باشند، گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصتی شد که تبریز معرفی شود و آثار منفی هم به دنبال داشت از جمله اینکه هرکس فکر میکند با دادن اتاق میتواند درآمد زیادی کسب کند و از این رو تعداد اقامتگاههای غیر مجاز بیشتر شد. البته بیشتر گردشگران خارجی به ایمنی و امنیت محل اقامت خود توجه میکنند ولی با این حال ممکن است برخی به صورت ناآگاهانه به این مکانها بروند.
وی یادآور شد: با این که گفته میشود که در آذربایجان شرقی حدود ۱۴ هزار تخت وجود دارد، به ندرت اتفاق میافتد که به طور کامل همهی آنها اشغال باشد و حتی ما در زمان پیک سفر در ایام عید باز هم تخت خالی داریم. یکی از مهمانانم میگفت که یک اقامتگاه بومگردی در کاشان با ۱۷ اتاق تا سال ۲۰۲۱ رزرو شده است چراکه کاشان و زیباییهایش را به مردم ایران و جهان معرفی میکنند و ما هم در اینجا کم مانده که در چهارراه آبرسان داد بزنیم مثل سرعین، اتاق خالی اتاق خالی!
وی در بخشی دیگر از سخنان خود راه اندازی وبسایت جامع گردشگری را ضروری دانست و افزود: نیاز اصلی ما راهاندازی وبسایت باشگاه مشتریان تبریز است که در آن تجربیات و تصاویر خود را از تبریز برای عموم به اشتراک بگذارند و گردشگران را به استان جذب کنند ولی متأسفانه هر کس میگوید، چرا من این کار را بکنم پس فلانی چکاره است و دانشگاه و سیستم دولتی هم تاکنون کاری در این راستا نکردهاند.
هادی ادامه داد: به یاد دارم که در سومین روز عید طی جلسه ای، دو اپلیکیشن گردشگری رونمایی شد که کار اصلی آنها جهت یابی آثار تاریخی ( navigation ) تبریز بود و مسیر مورد نظر گردشگران را شناسایی و مشخص میکرد ولی متأسفانه صرفاً فعالیتها در همان جلسه به صورت خام باقی ماند و دیگر از آنها خبری نشد.
محدودیت پخش موسیقی در هتلها
وی در پایان در خصوص محدودیت پخش موسیقی در هتلها، گفت: موسیقی آذری میراث معنوی ما محسوب میشود و مهمانان انتظار دارند که به همراه صرف کوفته تبریزی، از شنیدن این موسیقی اصیل لذت ببرند و هرچه بیشتر با فرهنگ این منطقه آشنا شوند. جالب است که رستورانهای بین راهی مجاز هستند ولی هتلها مجاز نیستند و محدودیت در فضای برگزاری موسیقی دارند. مهمانان انتظار دارند که موسیقی را در لابی هتل گوش دهند و من که نمیتوانم گردشگران به زور به آمفی تئاتر ببرم و بگویم که اینجا فقط باید به موسیقی گوش دهید!
آیا واقعاً اعطا این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟
نایب رئیس جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد به اهمیت موضوع الگوسازی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این کار باید از همان مراحل ابتدایی آموزش انجام گیرد و آموزش و پرورش شیوه برخورد درست با گردشگران را به کودکان آموزش دهد و شهرداریها و صدا و سیما هم در این راستا میتوانند نقش مهمی داشته باشند.
میرهاشم گلشن خلیلی، ستاد اسکان فرهنگیان را مسئلهای جدی برای صنعت هتلداری و مراکز اقامتی دانست و افزود: در زمان پیک سفر در تابستان، ستاد اسکان فرهنگیان، فرهنگیان و حتی غیر فرهنگیها را پذیرش میکند درحالیکه نه مدارک کامل میگردند که مشخص شود این افراد چه کسانی هستند و نه امکانات در خور شأن مهمان میدهند. به یاد دارم که در روزهای عید، صبحها مسافران برای سرویس بهداشتی صف میکشیدند و این مایه آبرو ریزی است.
وی خانه مسافر را مشکل دیگر هتلها و مهمانپذیری ها مطرح کرد و توضیح داد: برخی از این خانهها بدون پروانه و مجوز هستند و بدون مدرک، تابلو میزنند و مسافران را پذیرش میکنند. متأسفانه مسئولان چندان این موضوع را پیگیری نمیکنند و این مراکز بدون پرداخت دارایی و بیمه مسافر فعالیت میکنند.
وی همچنین به نقش مهم خدمات شهرداری در میزبانی از گردشگران اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز هر دو سرویس بهداشتی خیابان ۱۷ شهریور تبریز بسته بود!، دوستی میگفت با این وضعیت چرا این همه تبلیغات برای جذب گردشگر میکنید.
گلشن خلیلی ادامه داد: مهمانپذیر من در خیابان فردوسی است و در زمان برگزاری نماز عید فطر در مسیر این خیابان، ساعت ۳ صبح می آیند و مأموران داد میزنند هر کس اینجا ماشین پارک کرده بیاید و ببرد و بعد خودشان با جرثقیل ماشین را به جای دیگر شهر منتقل میکنند. حالا مسافر باید صبح بیدار شود و در به در به دنبال ماشینش بگردد. به نظرتان با این وضع و ناهماهنگی این گردشگر دوباره به فکر سفر به تبریز میافتد؟
وی با اشاره به کم شدن تعداد مسافران سلامت از کشور جمهوری آذربایجان به مقصد تبریز، بیان کرد: مسافران ما از جمهوری آذربایجان امروزه خیلی کمتر شده است چون پزشکان و تاکسیها چند برابر از آنان پول میگرفتند که موجب نارضایتی آنان میشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اعطای ۱۰ مورد مجوز ساخت هتل را مورد توجه قرار داد و گفت که آیا واقعاً این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟ با چند ماه کار کردن که نمیتوان درآمد کسب کرد و نمیدانم که چرا این همه مجوز داده میشود.
گلشن خلیلی هم چنین پیشنهاد کرد که همایشها و رویدادهای مختلفی در شهر برگزار شود تا با افزایش تعداد مسافران و گردشگران، هتلها، مهمانپذیریها و دیگر بخشها از جمله سوغات فروشیهای شهر رونق بگیرد.
سایه سنگین اقامتگاههای ارزان قیمت و غیر مجاز بر روی فعالیت هتلها و مهمانپذیرهای رسمی
مدیر یکی از هتلهای تبریز و مدرس دورههای هتلداری نیز در این میزگرد با بیان اینکه در جهان از همین صنعت گردشگری و هتلداری میلیاردها دلار پول جابه جا میشود، تاکید کرد: ایران و به ویژه استان آذربایجان شرقی، جاذبههای غنی فرهنگی و گردشگری دارند ولی آیا توانسته ایم از این منابع به درستی استفاده کنیم؟ آیا گردشگری را در اولویت برنامهها قرار دادهایم؟
بهروز معالی افزود: باید به صنعت گردشگری به صورت کلان نگاه کنیم چرا که درآمد ارزی بالایی را نصیب کشور میکند. کشور اسپانیا با داشتن سالانه ۸۵ میلیون گردشگر، درآمدش به ۵۴ میلیارد یورو میرسد و این نشان میدهد که با ترفندهایی میتوان از صنعت گردشگری و به دنبال آن هتلداری، درآمد خوبی کسب کرد و حتی از درآمد نفت پیشی گرفت.
وی با اشاره به رویداد تبریز ۲۰۱۸، گفت: در این رویداد فرصت سوزی شد و با وجود برنامهریزیهای متعدد، در بهترین شرایط که میتوانستیم از نتایج این برنامهها بهره ببریم، تغییراتی در استانداری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رخ داد و نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: آذربایجان شرقی مردمان بزرگی را در خود جای داده است و کیف، کفش، آجیل، شیرینی و حتی احترام آن به مهمان، مثال زدنی است ولی بزرگترین بدبختی ما این است که فضای صمیمیت را از بین بردهایم و همدیگر را فقط تخریب میکنیم.
معالی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت جذب گردشگران تجاری اشاره کرد و افزود: مدیران هتل به کسب درآمد تمرکز دارند که باید در این راستا هزینههای خود را کنترل کنند و بعد درآمدها را مد نظر قرار دهند. به دلیل وضعیت آب و هوایی استان، زمان پیک سفر در تنها ۴ ماه است و در ماههای دیگر گردشگر زیادی به استان نمیآید که میتوان برای حل این مسئله، بر روی جذب گردشگران تجاری به دلیل صنعتی بودن منطقه تمرکز کرد.
یکی از چالشهای هتلداری آموزش پرنسل است
وی یکی از چالشهای هتلداری را آموزش پرنسل دانست و توضیح داد: مدیر هتل باید برنامهای برای آموزش کارکنان از نظر بهداشت و شیوه برخورد با مهمان داشته باشد. سالانه افراد زیادی با شرکت در دورههای علمی آموزشی هتلداری در عرض ۶ ماه، جذب هتلهای بین المللی میشوند و آموزش آنان به نحوی است که هر بار نیاز به آموزش ندارند چراکه اصول ارائه خدمات استاندارد را به خوبی در دورهها فرا گرفتهاند و آن را عملی میکنند.
وی ادامه داد: باید بررسی کرد که آیا هزینه ای برای آموزش پرسنل خود در هتل گذاشته ایم؟ آیا آموزشها کارساز بوده است و اشتباهات کارکنان را کم کرده است؟ آیا مدیران هتل روی ارائه خدمات استاندارد کار کرده اند؟.
معالی در خصوص دیگر مسائل مربوط به صنعت هتلداری در استان، گفت: سایه اقامتگاههای ارزان قیمت و غیر مجاز بر روی فعالیت هتلها و مهمانپذیرهای رسمی سنگینی میکند و نیاز است که تصمیماتی در خصوص فعالیت ناسالم این مراکز گرفته شود. برخی سوئیت های بدون مجوز از نظر امنیت و ایمنی خوب نیستند و در صورت بروز مشکل برای گردشگران، آبروی شهر و صنعت گردشگری را به خطر میاندازند.
وی به اهمیت وجود انتظامات و پلیس گردشگری در شهر اشاره کرد و افزود: باید پلیس گردشگری در ورودی و گذرهای شهر حضور داشته باشد تا گردشگران را به درستی راهنمایی کنند و در خصوص امنیت اقامتگاهها به آنان هشدار دهد.
اهمیت وجود وب سایت جامع گردشگری در استان آذربایجان شرقی
وی با اشاره به اهمیت وجود وب سایت جامع گردشگری در استان، بیان کرد: متأسفانه مدیران اعتقادی به موضوع بهسازی وبسایت جامع گردشگری و پاسخ گویی به نیازهای گردشگران به صورت آنلاین ندارند درحالیکه وجود منبع واحد و جامع برای معرفی پتانسیلهای گردشگری استان میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق هتلها داشته باشد.
معالی ادامه داد: من در هتل دو نفر را در قسمت گشت سرویس استخدام کرده بودم تا اطلاعات لازم در مورد گردش در شهر را به مهمانان بدهند و تمام جزئیات مراکز خرید، مکانهای گردشگری، سرویس بهداشتی و … را در اختیار مهمانان بگذارد ولی در کل معرفی استان تنها با حضور دو نفر در یک هتل امکان پذیر نیست و همت جمعی میطلبد.
وی با اشاره به این که هتلها از ایجاد هزینههای جانبی برای مهمان، میتوانند درآمد خوبی داشته باشند، گفت: ماندن مهمان در اتاق به سود هتل نیست و تلاش میشود تا مهمان را به بیرون بکشانیم و از رستوران هتل و دیگر امکانات آن با صرف هزینه و زمان، استفاده کند و همه این کارها برای هتل درآمدزایی میکند.
وی در خصوص انتظارات خود از مسئولان، گفت: تسهیل امور، بهبود روند اخذ پروانه و دادن تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد میتواند بسیار مؤثر باشد. همکاران به موضوع سرمایه گذاری در هتلداری اشاره کردند. با خود میگویم که آیا تضمیمنی وجود دارد که سرمایه این افراد بعد از ۱۰ سال بر میگردد و به ریسک پذیری توجه کرده ایم؟
معالی پیشنهاد کرد که جلسات ماهانه با مسئولان تشکیل شود تا موضوعات حوزه هتلداری به طور پیوسته و از نزدیک توسط بخش دولتی و خصوصی رصد شود تا در صورت بروز مشکل بتوان سریع راهحلی برای آن پیدا کرد.
عضو هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در این بحران اقتصادی کشور، گردشگری میتواند ارز آوری خوبی داشته باشد، گفت: از ادارهها هیچ کمکی نمیخواهیم و فقط عاجزانه میخواهیم که سنگ اندازی نکنند. مثلاً اداره آب میآید و زمانی که هتل پر از مسافر است و کنتور آب را باز میکند و میبرد. برای حق انشعاب آب ۱۰۰ میلیون تومان پول میخواهد و دلیلشان این است که اینجا چرا هتل آپارتمان شده است.
احد سمندر همچنین در خصوص نیاز به بهسازی مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی، یادآور شد: به دلیل اینکه ملک برخی مهمانسراها سرقفلی است، امکان ایجاد تغییرات وجود ندارد و یا برخی در میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند که تغییرات و تعمیرات را سخت میکند.
وی با اشاره به فعالیت ستاد اسکان فرهنگیان، بیان کرد: آموزش و پرورش با هتلها باید ارتباط مناسب برقرار کند و این مدارس همه افراد چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی را به صورت قطاری با یک کارت فرهنگی، اسکان میدهند و بهانه شأن این است که آنجا ارزان است. در ایام پیک سفر درصد اشغال هتل ۲۰ درصد و در مقابل مدارس کاملاً پر شدهاند. با این وضع میخواهید هتلداری را به آموزش پرورش واگذار کنیم و برویم؟!
سمندر همچنین در خصوص گردشگران سلامت کشور جمهوری آذربایجان، بیان کرد: در تبریز بهترین دکترها فعالیت دارند ولی متفاوت بودن قیمت خدمات برای مسافران خارجی باعث شد که گردشگران سلامت از جمهوری آذربایجان از تبریز فراری شوند و به اردبیل و رشت بروند.
وی افزود: به دنبال کاهش ارزش پول کشور، در دو سه ماهه اخیر ورودی مسافر به کشور از سمت عراق ۶۵ درصد افزایش یافته است و از سمت باکو ۴۵ درصد افزایش یافته است که مدیریت این مسافران نیاز به برنامه ریزی دارد.
وی با اشاره به رقابت ناسالم مراکز اقامتی، تاکید کرد: رقابت در این حوزه اصلاً سالم نیست و در مقابل درب ورودی مهمانسراها، سوئیت سوئیت میکنند و مسافر را بدون ثبت در سامانه، با خود میبرند و پذیرش میکنند. میخواهم بدانم چه کسی میخواهد به این کار برسد، تبریز ۲۰۱۸ هم تمام شد بازهم کاری در این زمینه انجام نشد.
سمندر خاطرنشان کرد: ما در جامعه مراکز اقامتی استان به همراه اکیپ تعزیرات حکومتی، اماکن و دامپزشکی بازدیدهایی از رستورانها و مراکز اقامتی داریم و امیدواریم که در این بازدیدها مسائل بررسی و حل شود.
بر اساس نظر صاحبنظران حاضر در میزگرد از مسائل اساسی صنعت هتلداری استان میتوان به بالا بودن قیمت تمام شده ساخت هتل، به صرفه نبودن سرمایه گذاری در این حوزه، داشتن نگاه منفی به گردشگری و هتلداری، رشد سوئیت و هتل آپارتمانهای غیرمجاز، رقابت ناسالم مراکز اقامتی، محدودیت در اجرای موسیقی سنتی منطقه در هتلها، اعطای بی رویه مجوز ساخت هتل بدون توجه به نیاز منطقه، فعالیت ستاد اسکان فرهنگیان و پذیرش همه نوع مسافر اشاره کرد.
همچنین برخورد نادرست با گردشگران سلامت از کشور جمهوری آذربایجان در تبریز، نیاز به بهبود خدمات شهری و باز بودن سرویسهای بهداشتی در زمان تعطیلات، تغییرات مستمر مدیریتی در بخش دولتی، از بین رفتن فضای صمیمیت در بین فعالان حوزه هتلداری، سنگاندازی ادارهها و نبود امکان بهسازی برخی مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی به دلیل سرقفلی بودن مالک و یا ثبتی بودن آن در میراث فرهنگی از دیگر موارد این حوزه است.
راهکار عملی برای حل برخی از این مسائل، توجه به بعد انسانی و عاطفی مشتریها در خدمات، توجه به گروههای سنی مشتریان و نیازهای آنان برای دریافت خدمات ویژه، استفاده از کادر آموزش دیده و مجرب در مراکز اقامتی استان، معرفی هرچه بیشتر پتانسیلهای گردشگری استان، افزایش پخش برنامههای مستند در خصوص زیباییهای مناطق شمالغرب کشور، استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت هتل و جذب گردشگر، راهاندازی وبسایت جامع گردشگری، راهاندازی باشگاه مشتریان تبریز به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات گردشگران است.
آموزش درست و اصولی کارکنان هتل، حمایت از اپلیکیشنهای گردشگری، برگزاری همایشها و کنفرانسها به منظور افزایش تعداد گردشگران، وجود انتظامات و پلیس گردشگری، تسهیل امور در ادارهها، بهبود روند اخذ پروانه، اعطا تسهیلات بانکی با سود کم و برگزاری جلسات ماهانه با مسئولان و فعالان هم میتواند مؤثر باشد.
، مرکز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزگرد تخصصی با عنوان «فرصتها و تهدیدهای صنعت هتلداری در استان» با هنوز فعالان و پیشکسوتان این حوزه در هتل شهریار تبریز برگزار کرد.
مهمانان حاضر در این میزگرد، حسین هادی – دبیر جامعه مراکز اقامتی آذربایجان شرقی، بهروز معالی- مدیر هتل و مدرس دورههای هتلداری، میر هاشم گلشن خلیلی - نایب رئیس جامعه مراکز اقامتی استان، احد سمندر- عضو هیئت مدیره جامعه مراکز اقامتی استان و احد حاجی بلند – معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی بودند.
نتیجه آنکه گردشگری در کسب منابع درآمدی غیرنفتی و توسعه روابط بینالمللی نقش مؤثری دارد و از سویی ایران از نظر جاذبههای طبیعی و تاریخی در لیست ۱۰ کشور اول جهان خودنمایی میکند ولی متأسفانه از نظر کسب درآمد، در رتبههای پایینتر جای گرفته است.
صنعت هتلداری ارتباط نزدیکی با گردشگری دارد به طوری که اقامت بخش جدانشدنی سفر محسوب میشود بنابراین با توجه به برنامه ریزی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر ورودی بر اساس چشمانداز ۱۴۰۴، ضروری است که مسائل مربوط به حوزه هتلداری به عنوان یکی از اجزای اصلی گردشگری در استان به طور دقیق بررسی شود.
میزگرد از پریا توفیقی، خبرنگار ایسنای آذربایجان شرقی
انتهای پیام
ثبت نظر