«گردشگری که وارد ایران میشود به اطلاعات دقیق سفر در لحظه نیاز دارد این درحالی است که خیلی از سایتهای ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا میکند.»
، در سومین مرحله از سلسله نشستهای چشمانداز صنعت گردشگری در ایران، بیست و پنجمین نشست با موضوع «گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران» به همت مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد، مرتضی یادگاری ـ استاد دانشگاه تهران ـ با ارائه تعریفی از گردشگری و e-tourism، گفت: گردشگری الکترونیک به افراد این امکان را میدهد پیش از آن که سفر خود را آغاز کنند، به صورت الکترونیکی و از طریق ابزارهای اینترنتی وارد محل مورد نظرشان شده و با دسترسی به گزارشها، مقالات، کتابها و ... درباره آن مکان، مزایا و معایب این سفر را دریابند و به راحتی در مورد سفر تصمیمگیری کنند.
وی با بیان اینکه واژه گردشگری الکترونیک چندسالی است در ایران به گوش میرسد اما در سایر نقاط جهان بیش از ۱۵ سال است که جایگاه ویژهای برای خود دست و پا کرده است، یادآور شد: گردشگری خود یکی از بزرگترین صنایع دنیا است که برای برخی کشورها به عنوان بزرگترین منبع درآمد و یک ثروت ملی به شمار میآید و همین باعث شده تقریبا تمام کشورهای دارای این صنعت به الکترونیکی کردن آن توجه خاصی داشته باشند.
یادگاری، گردشگری الکترونیک را حاصل ترکیب دو حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات دانست و افزود: هر دو پدیده از متداولترین نوع فعالیتهای درآمدزا و مولد فرصتهای شغلی در جهان امروزی به شمار میروند و در بیان جامعتر میتوان گفت گردشگری الکترونیک عبارت است از فن تلفیق روشهای کسب و کار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوهها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری برای تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینهای کمتر و اشاره به تمام خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده میکردند و امروزه میتوانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشد.
این استاد دانشگاه، اطلاعرسانی شفاف، دقیق و بهروز در حوزه الکترونیک را بسیار مهم برشمرد و گفت: در حوزه IT زمان خیلی مهم نیست. اگر از دنیا عقب هستیم خیلی نگران کننده نیست و آنچیزی که اهمیت دارد نتیجه مطلوب و اطلاعرسانی دقیق و بهروز در این حوزه است، برای مثال گردشگری که وارد ایران میشود به اطلاعات دقیق سفر در لحظه نیاز دارد این درحالی است که خیلی از سایتهای ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر به کشور را دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، قاعدتا رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا میکند.
وی صدور به موقع ویزای الکترونیکی، ارائه تصویر جغرافیایی از مقصد، پیش بینی آب و هوا، اختلاف زمانی، نوع پول، نحوه تبدیل ارزی، نرخ مکالمات تلفنی، لینکهای مفید برای گردشگری و همچنین اطلاعرسانی به زبانهای زنده دنیا را از جمله مهمترین مواردی دانست که باید در سایتهای گردشگری بهروز و موجود باشد.
یادگاری امکان رزرو و خرید الکترونیکی بلیت، ارائه بستههای پیشنهادی از طریق تورهای الکترونیکی شامل حمل و نقل، محل اقامت و بلیت و امکان رزرو و اجاره وسایل نقلیه را از مهمترین سرویسهای مهم در گردشگری الکترونیک ذکر کرد.
او ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین محصولات گردشگری الکترونیک، ارائه دقیق، شفاف و معتبر است لذا یک وبسایت گردشگری باید اطلاعات مورد نیاز گردشگران را درباره قیمت و زمان بلیتها، آدرس و قیمت هتلها تامین کند. به طور کلی در گردشگری الکترونیک گردشگر باید به تمام اطلاعات مرتبط با محصولات گردشگری دسترسی داشته باشند. این اطلاعات باید به طور دائم بهروزرسانی شود. در برخی موارد در وبسایت گردشگری الکترونیک این امکان برای گردشگر وجود دارد که با کسب اطلاعات درباره مقصد موردنظر، تجربه یک سفر مجازی و بازدید الکترونیکی از آن را کسب کند. هرچند سفر مجازی به اندازه سفر واقعی لذت ندارد اما در شرایطی که به علت مشکلات مالی، فرهنگی و ... امکان سفر حقیقی وجود نداشته باشد، چنین تجربهای برای گردشگر جالب خواهد بود.
یادگاری، پاسخدهی آنلاین در بحث گردشگری الکترونیک را یکی از مهمترین موارد جذب گردشگر دانست و وجود کامنتهای واقعی و درج نظرات مخاطبان در سایتهای گردشگری را عامل مهمی در صداقت سایت مقصد برشمرد.
این استاد دانشگاه تهران همچنین کمک به توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته به مدد بازاریابی و تبلیغات برای جذب گردشگر، بینیازی به پیمودن مسافتهای طولانی و خستهکننده، کاهش ساخت و سازهای بیمورد برای سکونت مسافران، انجام بازدیدهای علمی و همایشهای مختلف با کمک ابزارهای الکترونیکی همچون ویدئو کنفرانسها، اشتغالزایی، ایجاد رقابت در زمینه هتلداری و اقامتگاه ها و بهبود خدمتدهی و امکانات رفاهی مکانهای تفریحی و گردشگری، کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری و ... را از مهمترین مزایای گردشگری الکترونیک ذکر کرد.
مژگان رضایی ـ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ـ سپس با بیان اینکه گردشگری غذای روح انسان است که هر اندازه به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود، سلامت روح آدمی تضمین میشود، افزود: میتوان زیرساختهای لازم همچون به کارگیری فناوری اطلاعات در کنار امنیت را چاشنی حوزه گردشگری کرد.
او گردشگری الکترونیک را محرک چرخه اقتصاد دانست و اظهار کرد: گردشگری الکترونیک در ایران در بازه زمانی ۱۰ ساله به شدت مخاطبان خود را جذب کرده و از جمله موارد درآمدزا است که چرخه اقتصادی را به گردش در میآورد.
این مدرس دانشگاه، آلودگی هوا، حمل و نقل، رغبت افراد به خرید و بازدید از اماکن گردشگری، خرید الکترونیکی بلیت و رزرو هتل مسائلی برشمرد که میتوان با فناوری اطلاعات بخش عمده آنها را حل کرد افزود: برای مثال ترکیه از این عامل به بهترین نحو استفاده کرده است و توانسته چرخه اقتصادی را به حرکت در بیاورد.
مریمالسادات میرمجیدی ـ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ـ هم درباره گردشگری الکترونیک و تحولات آن در ایران و جهان سخن گفت و یادآور شد: استفاده از فناوریهای نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز به گردشگران که در عین حال بهینه و مقرون به صرفه است، گردشگری الکترونیک خوانده میشود.
وی با بیان اینکه گردشگری الکترونیک نقطه عطفی است بین گردشگر و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: این دو پدیده میتواند یکی از مهمترین فعالیتها برای درآمدزایی و اشتغالزایی در جهان باشد. درحال حاضر گردشگری الکترونیک در بخش درآمدزایی همرده با درآمدهای نفتی در جهان است.
میرمجیدی گردشگری الکترونیک را مقولهای بین تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک معرفی کرد و افزود: برای رونق بخشیدن به بازارهای رسمی و سنتی کشور با استفاده از تبلیغات و بازاریابی نیاز به تجارت الکترونیک بیش از پیش، مشاهده میشود.
کمک به توسعه اقتصادی مناطق جهان مخصوصا مناطق کمتر توسعه یافته، حذف مسافتهای طولانی برای مناطقی که نیازمند پیمایش زیاد هستند، امکان سفر به مناطق مختلف جهان بدون درنظر گرفتن مرزهای سیاسی و مذهبی، حفاظت از میراث فرهنگی به دلیل نبود ارتباط مستقیم با این اماکن، کاهش صفهای طولانی و صرفه جویی در وقت و هزینه از جمله مزایای گردشگری الکترونیک بود که این مدرس دانشگاه به آن اشاره کرد.
رحیم یعقوبزاده ـ رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران ـ و دبیر مجموعه نشستهای علمی این مرکز در ادامه با یادآور اینکه سالانه ۳۰۰ اردوی علمی ـ فرهنگی توسط واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور از سوی این مرکز برگزار میشود، برگزاری دوازده دوره همایش ملی خلیج فارس، تدوین کتب، فصلنامهها و ۲۴ نشست علمی ـ تخصصی با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگری و ارائه راهبردهای مشخص را از دیگر برنامههای این مرکز ذکر کرد.
او هدف از برگزاری این نشستها را جریانسازی و ایجاد دغدغه و انگیزه سفر از لحاظ علمی در میان دانشجویان دانست و افزود: در پایان هر سال مجموعه سخنرانی ها در قالب کتاب منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
ثبت نظر