، این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی گردشگری تهران با حضور ۳۱ استان، ۶۶۰ شرکت ایرانی و ۵۷ شرکت خارجی برگزار میشود.
ولی تیموری، معاون گردشگری در نشست خبری سهشنبه (۱۶ بهمنماه) با تشریح برنامههای دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته، با این اعتقاد که نمایشگاه زمینهای برای معرفی توانمندیها و فرصتی برای تعامل بین دستاندرکاران گردشگری است، افزود: یک فرصت استثنایی در نمایشگاه دوازدهم ایجاد شده، چرا که در فاصله زمانی مناسبی تا نوروز برگزار خواهد شد و هدف از آن ارائه پکیج یا تورهای سفر برای جلب نظر خانوادههای ایرانی بوده است.
وی به ویژگی دیگر نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: همه اجزای مورد نیاز سفر از حمل و نقل گرفته تا اقامت کنار هم و در یک سالن از این نمایشگاه قرار داده شده تا بازدیدکنندهها مجبور نباشند برای برنامهریزی سفر به سالنهای متعدد سرکشی کنند.
«شما» گردشگری میشود
او با بیان اینکه نگاه نمایشگاه امسال به سمت تنظیم سفرهای گروهی و برنامهریزی شده است، به دیگر فعالیتهای همزمان با این رویداد اشاره کرد و گفت: رونمایی از تفاهمنامه همکاری با صدا و سیما برای آغاز به کار شبکه تلویزیونی «شما» به عنوان شبکه ویژه گردشگری، امضای سند تصویرسازی ایران در خارج از کشور با وزارت امور خارجه و امضای سند همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات از جمله رویدادهای در حاشیهی این نمایشگاه خواهد بود.
وی اضافه کرد: یکسری برنامهها هم به این نمایشگاه نرسید که از آن جمله هماهنگی با شش دستگاه برای تهیه برند گردشگری بود که ممکن است در یکی دو هفته آینده به سرانجام برسد.
معاون گردشگری درباره امضای تفاهمنامههای تکراری در این نمایشگاه توضیح داد: این تفاهمنامهها اجرایی نبوده بلکه سند همکاری بوده است که زمانبندی دارد. قرار است در حاشیه نمایشگاه درباره اجرای این تفاهمنامهها توافق شود.
تیموری ادامه داد: این نمایشگاه عنوان بینالمللی دارد، با این حال ۱۲ کشور در آن حضور پیدا میکنند. باید سعی کنیم کشورهایی که بازار هدف هستند را برای سالهای آینده بیشتر جذب کنیم.
نمایشگاهی ارزان برای ایرانیها گران برای خارجیها
فرهاد امینیان، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی با بیان اینکه استقبال از حضور در این نمایشگاه بسیار عالی بوده و با توجه به محدودیت فضا امکان پاسخ به درخواستهای مازاد وجود نداشته است، افزود: سالنهای پارسال به نمایشگاه امسال اختصاص داده خواهد شد. ۳۱ استان برخلاف سالهای گذشته در نمایشگاه دوازدهم حضور پررنگتری خواهند داشت. ۶۶۰ شرکت ایرانی با بالاترین میزان مشارکت در ۱۲ سال گذشته و ۶۱ درصد رشد نسبت به دورههای پیشین در این نمایشگاه حاضر خواهند شد. ۵۷ شرکت خارجی از ۱۲ کشور ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، افغانستان، پاکستان، آلمان، هندوستان، ویتنام و کامبوج نیز حضور پیدا میکنند.
به گفته او، سال گذشته ۲۰ کشور خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند که برخی از آنها امسال از طریق نمایندگی ایرانی در نمایشگاه شرکت میکنند.
تیموری، معاون گردشگری در توجیه حضور کمتر کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال گفت: شرکتهای خارجی برای حضور باید ارز پرداخت کنند. با توجه به اختلاف قیمت غرفههای ریالی و ارزی شرکتهای خارجی ترجیح دادند از طریق نماینده ایرانی خود در این نمایشگاه حاضر شوند.
به گفته امینیان، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ۴۲ هزار متر از فضای این نمایشگاه، سرپوشیده و دو هزار متر دیگر محوطه باز خواهد بود که از این وسعت شرکتهای داخلی در فضایی به وسعت ۲۱ هزار و ۴۰۰ متر و شرکتهای خارجی در فضایی بالغ بر ۹۰۵ متر حضور خواهند داشت.
امینیان یادآور شد: ۷۰ درصد از فضای نمایشگاه گردشگری امسال به استانها اختصاص یافته است و تهران از تمرکز کمتری به نسبت دورههای پیشین این نمایشگاه برخوردار است.
او درباره تفاوت قیمت غرفههای ایرانی و خارجی گفت که هر متر غرفه برای ایرانیها ۱۲۰ هزار تومان و برای خارجیها ۲۰۵ یورو بدون غرفهسازی، است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی با بیان این توضیح که مطابق با استاندارد نمایشگاههای خارجی هر متر غرفه ۱۵۰ تا ۳۵۰ یورو قیمت دارد و در ایران میانگین این قیمت درنظر گرفته شده است، درباره گرانی غرفه نمایشگاههای ایران برای شرکتکنندگان خارجی، اظهار کرد: ما برای حمایت از شرکتهای ایرانی هر متر غرفه را ۱۲۰ هزار تومان میفروشیم درحالیکه حتی اگر با یورو روز آن را حساب کنید متری هفت هشت یورو میشود پس این غرفهها گران نیست. قیمت غرفه در استاندارد جهانی هم مشخص است و ما میانگین آن را برای شرکتهای خارجی درنظر گرفتهایم.
او درباره هزینه تمام شده این نمایشگاه، گفت: عدد مشخصی ندارم اما برگزاری چنین نمایشگاههایی ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزیه دارد.
امینیان همچنین اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری خودگردان است و شرکت سهامی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برگزاری آن هیچ پولی دریافت نمیکند.
وزیر عراق و افغانستان هفته آینده در تهران هستند
فائزه بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بینالملل و سازمانهای تخصصی نیز از اقدامات انجام شده در بخش بینالملل این نمایشگاه سخن گفت و افزود: طبق پروتکلهای بینالمللی از ۳۲ وزیر کشور هدف برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده که تا کنون وزیر عراق قطعی شده است. همچنین قرار است هیأتی از افغانستان که در رأس آن معاون گردشگری این کشور قرار دارد به ایران سفر کند تا در حاشیه کمیته فنی همکاریهای گردشگری دو کشور تشکیل شود.
وی اضافه کرد: برخی از کشورها نیز درخواستهایی را برای برگزاری کارگاههای آموزشی و دیگر رویدادها ارائه کردند که نتیجه آن تا زمان برگزاری نمایشگاه مشخص خواهد شد.
تیموری، معاون گردشگری اضافه کرد: وزیر گردشگری بلغارستان نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده است.
محمدابراهیم لاریجانی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته هم از حضور هیأتهای گردشگری عمان، روسیه، پاکستان و چین خبر داد که این هیأتها از جانب بخش خصوصی کشور متبوع و با هزینه خود به ایران سفر میکنند.
شاید سفر یک وزیر اروپایی به ایران به اندازه وزیر عراق و افغانستان ما را خوشحال نکند
تیموری، معاون گردشگری درباره حضور کمتر کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال و از دست رفتن بازارهای دیگری همچون آذربایجان نیز به ایسنا توضیح داد: در دنیا نمایشگاه زیاد برگزار میشود. معمولاً متقاضیان حضور در این نمایشگاه را بررسی میکنند و به یک انتخاب میرسند. حضور کشورها و هیأتها هم یک تمایل دو طرفه است. این درست است که عراق و افغانستان بازار هدف ایران است و بخشی از رایزنیهای ما برای تسهیل روند سفر اتباع این کشورها انجام میشود. یک زمانی هم آذربایجان دنبال جذب گردشگر بود و در ایران حضور پیدا میکرد، در زمان دیگری سیاستهای آنها تغییر میکند، با این حال نیاز ما به آذربایجان همچنان سر جای خودش است. سعی میکنیم آنهایی که مهم هستند را جذب کنیم، انرژی بگذاریم، تخفیفهایی را قائل شویم و اسپانسر بگیریم. این کارها را میتوانیم در نمایشگاه بعدی انجام دهیم. اینطور هم نیست که جلوی کشورهایی که هدف ما نیستند را برای حضور در این نمایشگاه بگیریم.
بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل و سازمانهای تخصصی هم این توضیح را اضافه کرد که ایران از وزیر آذربایجان برای حضور در نمایشگاه امسال دعوت کرده بود اما به دلیل تغییر ساختار در وزارتخانه گردشگری آن کشور، این امکان میسر نشد.
لاریجانی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته در ادامه درباره حضور هیأتهای خارجی این توضیح را داد که دعوت از شخصیتهای رسمی کشورها بر اساس یک پروتکل انجام میشود که تا کنون ۳۲ وزیر دعوت شدهاند. این کار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
وی افزود: حضور هیأتهای گردشگری عراق و افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارد، چرا که ۵۰ درصد از گردشگران ورودی به ایران از این دو کشور هستند. با توجه به شرایط حاضر شاید حضور یک وزیر اروپایی به اندازه وزرای این دو کشور برای ایران خوشایند نباشد.
ایران به افغانستانیها آموزش هتلداری میدهد
دبیر نمایشگاه گردشگری همچنین درباره کمیته فنی همکاریهای ایران و افغانستان که قرار است در حاشیه نمایشگاه دوازدهم گردشگری تشکیل شود توضیح داد: همزمان با رویداد «همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸» هیأتی از افغانستان به ایران سفر کرد که تفاهمهای اولیه برای مبادلات گردشگری انجام شد و کمیته فنی که در حاشیه این نمایشگاه تشکیل میشود در ادامه آن توافقها و برای به نتیجه رساندن بندهای اجرایی است.
لاریجانی اضافه کرد: بر اساس مذاکرات نخست دو کشور، مدرسان و هتلداران ایرانی به طرف افغانستانی آموزشهایی را در بخش هتلداری و گردشگری ارائه میدهند. همچنین معرفی ساز و کار برای چگونگی سفر بیماران افغانستانی به ایران در نشست قبلی انجام شد.
وی بیان کرد: این اقدامات و دیدارها با هدف حفظ بازارهای گردشگری انجام میشود. چرا که مهمتر از جذب ۹۰ هزار گردشگر اروپایی حفظ این بازارها است که اهمیت دارد. اگر نتوانیم به همین عراقیها خوب خدمات دهیم این بازار را هم از دست میدهیم.
او اضافه کرد: هیأت تجاری پاکستان متشکل از هشت آژانس گردشگری با هدف اعزام گردشگر به ایران در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. پاکستانیها مایلند علاوه بر زیارت برای تفریح، اسکی و سلامت به ایران سفر کنند.
لاریجانی ادامه داد: نمایشگاه گردشگری چه با ۱۲ کشور یا ۲۰ کشور، به هر حال برگزار میشود. این چیزی از شایستگی ما کم نمیکند. موضوع این نمایشگاه دقیقاً مثل فوتبال است. هنر ما این است که نمایشگاه تهران را به رویداد گردشگری تبدیل کنیم تا سر منشأ بسیاری دیگر از اتفاقات باشد.
دولت یک ریال به این نمایشگاه نداده
دبیر دوازدهمین نمایشگاه گردشگری درباره بودجه این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه خودگردان است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک ریال برای آن پرداخت نمیکند. بودجه دولتی هم برای آن وجود ندارد.
لاریجانی اضافه کرد: روند کار به این شکل است که فضای نمایشگاه به شرکتها واگذار میشود، بخش عظیمی از پول آن به سازمان توسعه تجارت با عنوان اجاره غرفهها پرداخت میشود. بخش دیگری از طریق شرکت سهامی نمایشگاهها برای تبلیغات و ساماندهی نمایشگاه هزینه میشود.
شفیعی، مدیر دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در ادامه از برگزاری کارگاههای رایگان آموزشی در حاشیه این نمایشگاه خبر داد که «نگاه تحلیلی به اصول گردشگری پایدار»، «گردشگری الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ»، «توانمندسازی راهنمایان» و «تأثیر توسعه گردشگری بر اقتصاد ملی» از آن جمله است.
انتهای پیام
ثبت نظر