Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 20 و 8 دقیقه

دبیرکل UNWTO از یک چالش دردسرساز در گردشگری سخن گفت

دبیرکل UNWTO از یک چالش دردسرساز در گردشگری سخن گفت

سازمان جهانی جهانگردی برای حل یک چالش جدی دست به کار شد. ۱۱ استراتژی در برابر هجوم گردشگران تدوین شده است.

شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 6:45

به نقل از stratourism، یکی از موضوعات کلیدی در نمایشگاه گردشگری ITB برلین ٢٠١٩، overtourism است که شهرها و کشورهای زیادی را درگیر کرده و به واسطه هجوم یا حضور انبوه گردشگران در یک مقصد، دردسرهایی را به‌جود آورده است.

زورآب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی درباره تلاش‌های این سازمان برای مبارزه با این مسأله، توضیح داد: سازمان توریسم جهانی، مدت‌ها پیش از overtourism یا «گردشگری تهاجمی» یا «گردشگران زیاد» در برابر شکلی از گردشگری حرف می‌زند که در آن برای تعداد افرادی که ممکن است بدون ایجاد تخریب محیط فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی و کاهش غیرقابل‌قبول در کیفیت رضایت بازدیدکنندگان در یک سایت حضور یابند، برنامه‌ریزی می‌شود. در این خصوص ما با یک چالش جدید مواجه نیستیم اما باید بتوانیم گردشگری را به نفع بازدیدکنندگان و ساکنان به طور یکسان مدیریت کنیم.

وی افزود: سازمان جهانی گردشگری خود را متعهد می‌داند که برای مواجهه و حل این چالش به کشورها کمک کند. به همین دلیل است که در یک گزارش جدید به ۱۱ استراتژی و ۶۸ اقدام برای کمک به درک و مدیریت در حوزه گردشگری پرداخته‌ایم. این گزارش چگونگی مدیریت گردشگری در مقاصد شهری به نفع بازدیدکنندگان و ساکنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین شامل یک سری مطالعات موردی درباره اقداماتی است که توسط شهرهای سراسر جهان به اجرا در می‌آید. این کنفرانس در ۶ مارس و با همکاری مرکز CELTH، دانشکده علوم کاربردی BREDA و مؤسسه چشم‌انداز گردشگری اروپا (ETFI) از دانشگاه علوم کاربردی NHL ارائه خواهد شد.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت که اساساً ما وقتی در مورد فقدان مدیریت صحیح و توسعه کنترل نشده گردشگری صحبت می‌کنیم باید بتوانیم برای کنترل آن به تعامل اجتماعی، مدیریت ازدحام، کاهش بازدیدهای فصلی و برنامه‌ریزی دقیق بپردازیم. برنامه‌ریزی که محدودیت‌های ظرفیتی مقصد و حساسیت‌های یک مقصد گردشگری را محترم می‌شمارد.

پولولیکاشویلی در حاشیه نمایشگاه ITB برلین در گفت‌وگو با رسانه‌ی این نمایشگاه، مهمترین اهداف این سازمان را در سال پیشِ رو یادآور شد و بر آموزش، توسعه مهارت‌ها و مشاغل در گردشگری تاکید کرد.

وی گفت که گردشگری به طور منظم، اقتصاد جهان را ۶ درصد در برابر ۳.۷ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش می‌دهد و از هر ۱۰ شغل در دنیا یکی به گردشگری مربوط است. گردشگری بسیار سریع‌تر از تجارت جهانی در حال رشد است و یکی از چهار اقتصاد برتر جهان است.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری افزود: این سازمان که مسؤولیت گردشگری پایدار را در دنیا بر عهده دارد، امسال با دقت به برقراری ارتباط و توسعه مهارت‌ها به منظور تضمین عملکرد کیفیت در گردشگری و اشتغال پایدار در گردشگری تاکید می‌کند و دقت نظر دارد.

پولولیکاشویلی بر لزوم نوآوری در عرصه گردشگری تاکید کرد و آن را یک چالش مشترک در اقتصاد دنیا دانست و گفت که سهامداران دولتی و خصوصی و مؤسسات آموزشی باید با یکدیگر کار کنند و سازمان جهانی گردشگری هم به برقراری این هم افزایی جهانی کمک خواهد کرد.

جاده ابریشم مهمترین مسیر قرن ٢١

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری درباره نشست وزیران گردشگری مسیر جاده ابریشم، بیان کرد: نشست جاده ابریشم به یک ویژگی دائمی در ITB برلین تبدیل شده است و ما اطمینان داریم که جاده ابریشم به یکی از مهم‌ترین مسیرهای گردشگری در قرن بیست و یکم تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سال ۲۰۱۱، وزرای گردشگری و مقامات سطح بالا از کشورهای مسیر جاده ابریشم، همراه با نمایندگان دیگر آژانس‌های سازمان ملل و بخش‌های گردشگری خصوصی، در ITB برلین برای بحث و گفتوگو درباره استراتژی‌های گردشگری مشترک کنار هم جمع می‌شوند تا به ایجاد جاده ابریشم به عنوان یک مسیر گردشگری فرهنگی و یکپارچه بین‌المللی دست یابند و اکنون ۳۴ کشور از اروپا، خاورمیانه و آسیا در بازاریابی و تبلیغات، ظرفیت‌سازی، تحقیقات گردشگری و تسهیل سفر در جاده ابریشم با یکدیگر همکاری می‌کنند.

پروژه‌های گردشگری در حال افزایش است، منافع تجاری و منافع ذی نفعان در مسیر جاده ابریشم در حال توسعه و پیشرفت است و آگاهی در بین کشورهای جاده ابریشم در رابطه با کمک به حفظ و انسجام فرهنگی، انسجام منطقه‌ای و تعامل بین فرهنگ‌ی کاملاً مشخص شده است.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: گردهمایی سالانه ما تضمین می‌کند که توسعه پایدار گردشگری به عنوان رکن اصلی رشد اقتصادی فراگیر در دستور کار این کنفرانس باقی بماند و علاوه بر این، با تجارب غنی در سراسر منطقه، این نشست تضمین می‌کند که حرکت جاده ابریشم حفظ و به بخش‌هایی که نیازمند یاری هستند، کمک شود.

مالزی خانه دوم جهانگردان

پولولیکاشویلی همچنین درباره مشارکت مالزی با برلین در برگزاری نمایشگاه گردشگری ٢٠١٩، گفت: می‌خواهم به مالزی تبریک بگویم که شریک برلین در نمایشگاه امسال است. مالزی یکی از اعضای مهم سازمان جهانی گردشگری و یکی از فعال‌ترین اعضای آن است که در سطوح مختلف فعالیت‌های سازمان و نهادهای حاکم دخیل بوده‌است. مالزی گردشگری را به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی خود به دلیل پتانسیل عالی گردشگری در ایجاد شغل، توسعه اجتماعی - اقتصادی و همچنین درآمدزایی و ارزآوری انتخاب کرده است و در حال حاضر دومین مقصد مهم ارزآور در گردشگری بین‌المللی است.

وی افزود: همه ما شعار «مالزی؛ آسیای واقعی» را که به دو دهه پیش باز می‌گردد، می‌دانیم. ورود گردشگران به این‌کشور از سال ۱۹۹۹ به شدت افزایش‌یافته است و مالزی را به مقصد اصلی جنوب شرقی آسیا تبدیل کرده‌است.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری همچنین گفت که سازمان جهانی گردشگری مالزی را خانه خودش می‌داند این احساس از آنجا نشأت می‌گیرد که از سال ۲۰۱۰ سالانه بیش از ۲۵ میلیون توریست بین‌المللی از مالزی بازدید می‌کنند.

پولولیکاشویلی درباره آخرین اقدامات سازمان جهانی جهانگردی، گفت: ما از سال ۲۰۰۷ کنفرانس جهانی گردشگری را هر سه سال یکبار برگزار کرده‌ایم و پس از برگزاری چهارمین دوره این کنفرانس در پنانگ در سال ۲۰۱۶، در حال حاضر در حال آماده‌سازی برای پنجمین کنفرانس در ماه آگوست آینده هستیم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 246

ثبت نظر

ارسال