موسیقی ما - مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جایزه پیانوی باربد شب گذشته (دوشنبه 6 اسفندماه) در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم بعد از پخش آیاتی چند از قرآن کریم وسرود جمهوری اسلامی ایران، «محسن خباز» -مدیر اجرایی جایزه پیانو باربد- با بیانِ این مطلب که جایزه باربد با کیفیت مدنظر برگزار شده است، به توضیحاتی در اینباره پرداخت: «دو سالانه جایزه پیانو باربد دومین دوره خود را از روز گذشته به صورت رسمی آغاز و و بیست شرکت کننده اجراهای خود را طی دو نوبت در حضور هیئت داوران به روی صحنه بردند. خلق این جایزه در دوره اول به اعتبار آقای «محمد ملازم» -هیئت مدیره جایزه- و به واسطهی تلنگر ایشان طی سالهای قبل زده شد. ما امروز در این مکان محصول تفکر و انگیزه آقای ملازم را شاهد به ثمر نشستن هستید.»
او در ادامهی سخنانِ خود آورد: «باربد سالهای زیادی است در حوزه موسیقی تاثیر زیادی گذاشته است و به جرات میتوان گفت تعداد زیادی از موزیسینها که همگی امروز مربی یا استاد هستند به واسطه اعتبار بخشی آقای ملازم است که در این جایگاه قرار گرفتهاند، امیدوارم این جایزه بتواند منشا قابل اعتنایی در موسیقی کشور باشد، اگرچه همین امروز نیز میتوان تاثیرگذاری آن را مشاهده کرد. سطح اجرها بسیار به هم نزدیک بودند و به دلیل این همسطحی کار داوری برای انتخاب بسیار سخت بود؛ اما من همینجا به اعتبار نظرات این داوران شهادت داده و با صراحت می گویم که تمامی داوران با انصاف تمام نوازندگان و توانایی آنها را قضاوت کردند. من معتقدم چه دوستانی که امشب برگزیده شدند و چه آنهایی که در این فرصت در بخش جایزه قرار نگرفتند، تلاش ارزندهای کردند که قابل ستایش است و همین افراد ظرفیت قابل اعتنا و قابل تامل در بخش پیانو نوازی هستند.»
در بخش دیگری از این مراسم «آرش اسماعیلی» -مدیر هنری این جایزه- نیز با یادی از «افلیا کمباجیان» -پیشکسوت پیانو نوازی ایران- که با تازگی درگذشته، گفت: «به گفته استاد فریماه قوام صدری ، خانم کمباجیان با باقی گذاشتن تکیههایی از خود به عنوان معلم در شاگردانشان همچنان با ما حضور و ادامه خواهند یافت و مطمنا هیچ جاودانگی بیش از این نخواهد بود،اما جایزه باربد تجسد رویاهای من است و بسیارانی که در راه پر فرار و نشیب نوازندگی، موانع متعدد بر سر آرزوهایشان یافتهاند. از آغاز، خواسته و ناخواسته، اندیشهمان بهسوی تحقق رویاهایمان پر میکشید و امکانپذیر کردنش، نه برای خود، برای نوجوانان و جوانان مستعد و بالندهی میهنمان.»
این مدیر هنری بیان داشت: «در دوره نخست سعی کردیم امکان تماس با محیط اصیل خلق موسیقی کلاسیک را فراهم کنیم. از این رو در مدیریت هنری از ایدهها و تجربیات دوست عزیز، هنرمند گرانقدر، لیلا رمضان بهره بردیم و قضاوت درباره کار پیانیستها و تدریس به ایشان را نیز به اساتید کنسرواتوار شهر پاریس، کارین ظریفیان و کریستوف بوکودجیان سپردیم و برگزیدگان را برای حضور در فستیوالی معظم و تحصیل نزد اساتید صاحبنام اروپا، به فرانسه فرستادیم. در دومین دوره به رویایی دیگر پرداختیم. تور کنسرت و اجرای کنسرتو با ارکستر. شرایط را که مهیا یافتیم، درنگ نکردیم و برای برگزیدگان دوره نخست نیز تور کنسرت را برگزار کردیم که در نتیجه آن، بیش از هزار نفر در پنج شهر کشور، شاهد هنرنمایی متین لادانی و محمدجواد بهرامی بودند.»
او به این نکته اشاره داشت که وجود جایزه باربد مرهون «محمد ملازم» است: «مدیری کاردان که توان و تجربه گرانبهایش در حوزه اقتصاد در پیوند با موسیقی که تخصص و علاقه و دغدغهی همیشهاش بوده، در آغاز به تاسیس گالریهای باربد، سپس کارخانه باربد و اینجا به جایزه باربد منجر شد. از لطف و اعتماد ایشان سپاسگزارم و امیدوارم تلاشم شایستهی عنایت ایشان بوده باشد. همچنین سپاسگزارم از دوست و برادرم محسن خباز نازنین که با او همهی کارها ممکن و بارها سبک میشود.»
او همچنین از شوراهای فنی جایزه باربد و «رافائل میناسکانیان» نیز قدردانی کرد: «جایزه باربد، در نخستین دوره جوانهای ترد بود و اینک، در دومین دوره، به نهالی امیدبخش مبدل شده که اما راه درازی در پیش دارد تا به درختی تناور بدل شود. باور دارم که جایزه باربد نیز همچون هر جریان دیگری، برای توسعه و پویا ماندنش، نیاز به تجمیع اندیشهها و تجربیات دارد. از این رو، پس از مشارکت در بنیانگذاری جایزه باربد، عضویت در هیأت مدیره و همکاری بهعنوان مدیرهنریمشترک در نخستین دوره و مدیر هنری در دومین دوره، از همکاران ارجمندم در هیأت مدیره جایزه باربد تقاضا کردهام که برای دوره آتی سکان مدیریتهنری باربد به همکار و همدل و همرایِ دیگری از اهالیفن سپرده شود و من در کنار دیگر اعضا هیاتمدیره، در کنار ایشان باشم. امید که بهاتفاق، امکانها و امیدهای بیشتری بیافرینیم.»
او در پایان هم گفت: «به دلیل شرایط اساتید که همگی در تهران حضور داشته و راحتتر بودن رفت و آمدها و... دور دوم در تهران برگزار شد؛ اما چون پایگاه و نقطه آغاز جایزه باربد در دوره اول در شیراز برگزار شده و ما به آن دلبستگی ویژه ای داریم، ما جایزه باربد شیراز را طراحی کردیم که اولین دوره آن از سال 98 به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد. جایزه باربد شیراز مختص استانهای جنوبی کشور شامل فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خوزستان است؛ چرا که شهر شیراز به نوعی نقطه مرکزی برای جنوب کشورمحسوب شده و افرادی که در جنوب و شهرهایی که پیشتر اعلام کردم هستند، رفت آمد بیشتری به شیراز داشته و آمدن به تهران برایشان سخت خواهد بود.»
در ادامه محمد ملازم در سخنانی کوتاه از تیم اجرایی قدردانی کرد و با حضور محسن خباز و آرش اسماعیلی و محمد ملازم از شورای داوری متشکل از رافائل میناسکانیان، گاگیگ بابائیان، ربکا آشوقیان، آرپینه اسرائیلیان، تامارا دولیدزه و امیر صراف با اهدای لوح تجلیل شد؛ همچنین در بخش تجلیل ویژه از «گاگیگ بابائیان» پیانیست پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.
بخش پایانی مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد به اعلام برگزیدگان اختصاص داشت و پس از قرائت بیانیهی هیات داوران، آنان ضمن تقدیر از بیست شرکت کنندهی راه یافته به مرحلهی نهایی ، تندیس جایزه و لوح تقدیر خود را در گروه سنی الف به آرین اشرف از شیراز و سید محمدپارسا رئیس زاده موسویان از تهران، در گروه سنی ب به ساغر حاجی محمدجوادی از تهران، در گروه سنی ج به نیما شناوری از تهران و در گروه سنی د به افشین نصرتی از تهران اهدا کردند.
این نوازندگان در آینده از جوایزی چون ضبط و انتشار رسمی اجرای زنده، پرداخت کمکهزینه آموزش نزد یکی از اساتید برجسته کشور برای برگزیده گروه الف/ جایزه نقدی معادل ۵ میلیون تومان برای نفر اول گروههای سنّی ب و ج/ برگزاری کنسرت در ۶ شهر کشور در سال ۱۳۹۸ برای نفر اول گروه های سنّی ج و د/ اجرای کنسرتو با ارکستر در سال ۱۳۹۸ برای نفر اول گروه سنّی د، بهره مند خواهند شد.
دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد شب گذشته با اجرای کوروش بت فریب، محمدجواد بهرامی و محمدپارسا رئیس زاده موسویان، متین لادانی و نیما شناوری در تهران به کار خود پایان داد.
ثبت نظر