Fa En جمعه 25 آبان 1403 ساعت 9 و 4 دقیقه

خیز آینه‌دار برای انتشار «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران»

خیز آینه‌دار برای انتشار «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران»

آیین اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی «آینه‌دار» و تقدیر از سروقامتان دامنه شمالی البرز در حالی برگزار شد که دبیر این رویداد هنری معتقد بود از نظر او موسیقی همواره جنسیت داشته و مؤنث بوده است، چون زایندگی دارد.

جمعه 16 آذر 1397 ساعت 10:56

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، آیین اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی «آینه‌دار» که در این دوره به موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز؛ گیلان، مازندران و گلستان) اختصاص داشت،  در تالار وحدت برگزار شد.

موسیقی محلی

عباس علاءالدین از روستای زیارت آغازگر این مراسم بود که با آواز گالشی و روایت منطقه خود از داستان لیلی و مجنون مخاطبان را به وجد آورد. رشید کاکاوند، مجری این مراسم بعد از اجرای علاءالدین روی صحنه آمد و گفت:کاش ما هم در محیطی بودیم که از آنِ این نغمه‌هاست. در حالی که این نغمه‌ها را به سالنی باشکوه آورده‌ایم و باید چشمان‌مان را ببندیم تا همه چیز درست شود.  

در ادامه تیزری که از سه روز ابتدایی پنجمین فستیوال آینه‌دار تهیه شده بود، به نمایش در آمد و بعد از آن «گَلی به گَلی» اجرا شد؛ آواز و نی چوپانی از دِلیر و الیتِ مازندران با اجرای کی‌قباد میردار و بهمن سام‌دلیری.

مجری در پایان این اجرا خاطرنشان کرد: «گَلی به گَلی» از همان گلو به گلو و حنجره به حنجره می‌آید و گفت‌وگوی زیبایی است که باید از آن آموخت.

موسیقی

 

* موسیقی مؤنث است، چون زایندگی دارد

نخستین سخنران اختتامیه علی مغازه‌ای، دبیر هنری فستیوال آینه‌دار بود که با قرار گرفتن پشت تریبون گفت: در پنجمین فستیوال آینه‌دار به دامنه شمالی البرز رفتیم و از غرب البرز وارد تالش شدیم و گیل قدیم و دیلمان را دیدیم و بین ییلاق‌ها و جلگه‌ها و جنگل‌ها حرکت کردیم در گذر از دِلیر و الیت به دو عزیزی برخورد کردیم که اجرایشان را دیدید و بعد به گُدارها رسیدیم .از آن‌ها گذر کردیم و در زیارت، دایی عباس (عباس علاءالدین) را دیدیم و در کتول کسانی دیگر را شناختیم و در پایان می‌توانم به جرأت بگویم گلستان دو کشور است، شمال و جنوب.

موسیقی

مغازه‌ای در ادامه تصریح کرد: در چشم من موسیقی همواره جنسیت داشته و مؤنث بوده است، موجودی زاینده چون زمین که جاندار است و جانبخش و درون این کانسپت، سازها هر کدام جنسیتی دارند. به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ساز قیچک، زن است که ملودی‌های اصلی را می‌نوازد و تنبوره هم  مَرد است که با نواختن آکورد قیچک را همراهی می‌کند. در فستیوال ما اگرچه ناقلان موسیقی مرد بودند ولی موسیقی را از زنان گرفته بودند، موسیقی‎ای را که خود، زن است. در پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار سعی کردیم به جای خالی زنان بپردازیم.

دبیر هنری آینه‌دار سخنانش را اینگونه پایان داد: موسیقی ایرانی به شدت هویتمند است و در هر جای جهان حتی اگر خودمان را نشناسند با شنیدن موسیقی‌مان متوجه می‌شوند که متعلق به کدام نقطه جغرافیایی هستیم. 

بعد از سخنان دبیر جشنواره، برنامه‌ای از علی‌آباد کتول اجرا شد. احمد نظری، نعمت اصلانی، علیرضا شکارچی و حسین خسروی شادیانه‌ای مربوط به مراسم عروسی را اجرا کردند.

موسیقی

 اهدای بخش نخست تندیس‌های «سرو»

سپس رشید کاکاوند از تندیس‌های سروی گفت که به ۲۴ موسیقی‌دان دامنه شمالی البرز تعلق می‌گیرد و خاطرنشان کرد سرو نماینده بلندقامتی و سرزندگی فرهنگ ایرانی است.

سری اول تندیس‌های این مراسم با حضور محمدرضا اصلانی، ارشد تهماسبی، علی ترابی و علی مغازه‌ای به ۱۲ نفر به شرح زیر اهدا شد؛ عباس علاءالدین، موسی ملک‌حسینی، علی‌اکبر اصلانی‌کتولی، درویشعلی خسروی، ذبیح‌الله پوربابا، رفیع رفیعی، منوچهر میرصانلو که در این مراسم حضور نداشت، غلامرضا امانی، زنده‌یاد حسین طیبی که پسرش ارسلان طیبی روی صحنه حاضر شد، علی اکبرپور، علی‌اوسط کشت‌پرور و ابوالحسن خوشرو.

خوشرو که برای رسیدن به مرحله پایانی این فستیوال، شیمی‌درمانی‌اش را به تعویق انداخته بود، با قرائت شعری از سعدی گفت: ممنونم از این که سرو را انتخاب کردید. به سرو گفت کسی، میوه‌ای نمی‌آری/ جواب داد که آزادگان تهی‌دستند. او سپس قطعه‌ای خواند و کاکاوند گفت: از مسئولین فستیوال خواهش می‌کنم فیلم آواز استاد خوشرو را برای ریز و درشت هنرمندان موسیقی بفرستند تا همگی آن را ببینند.  

اجرای بعدی این مراسم آواها و ترانه‌های مردمی شالیزاری بود از مازندران با حضور جانعلی اکبریان (خواننده و سرپرست گروه)، آمنه نوروزی (همخوان و کله ونگ)، گل‌ابرو فتحی (لگن)، پروانه اکبریان (همخوان، کله ونگ و کف)، حسن کریمی (همخوان و کف)، فرزانه اکبریان (همخوان، کله ونگ و کف) و ماهروزه اکبریان (همخوان، کله ونگ و کف) که پیش از این، دوشنبه ۱۲ آذر در تالار رودکی روی صحنه رفته بودند.

* خیز آینه‌دار برای انتشار «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران»

سپس احسان رسول‌اف، رئیس فستیوال پشت تریبون رفت و گفت: ما بر آن هستیم که آینه‌دار را که فستیوالی آرشیومحور است و تلاشی است در راه مستند کردن صدا و تصویر بزرگان حوزه موسیقی نواحی در قالب هشت دوره در مناطق مختلف جغرافیایی ایران ادامه دهیم و امیدواریم با برگزاری سه دوره دیگر، مجموعه بزرگی را در قالب «هشت بهشت موسیقی آیینی ایران» به تاریخ‌مان تقدیم کنیم. مجموعه‌ای مستند در قالب تصاویری از اساتید، مصاحبه با آن‌ها و اجراهایشان در استودیو و تالار.

وی افزود: از طرف گروه اجرایی تشکر می‌کنم از کسانی که از مسیرهایی دشوار و دور آمدند. گروه اجرایی برگزاری پروژه آینه‌دار را به عنوان وظیفه‌ای برای خود برمی‌شمارد در جهت حفظ میراث ارزشمندمان که هر روز بخشی از آن در برابر چشم‌مان از بین می‌رود.

موسیقی 97

این مراسم با حضور گسترده هنرمندان و علاقمندان به موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران برگزار شد. از جمله چهره‌های حاضر می‌توان به محمدرضا اصلانی (شاعر و سینماگر)، علی ترابی (مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدسعید شریفیان (موسیقی‌دان و آهنگساز)، کیاووش صاحب‌نسق (آهنگساز و نوازنده پیانو)، ارشد تهماسبی (موسیقی‌دان و نوازنده تار و سه‌تار)، ، شهرام صارمی (نوازنده کمانچه) امید نعمتی (خواننده گروه پالت)، مهیار علیزاده (آهنگساز) اعضای گروه دال و بهزاد عبدی (آهنگساز) اشاره کرد.

پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه‌دار) روز جمعه ۹ آذرماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد و سه‌شنبه ۱۳ آذر به پایان رسید. این دوره از فستیوال به موسیقی دامنه شمالی البرز یعنی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اختصاص داشت.

تعداد بازدید : 160

ثبت نظر

ارسال