مدیر جشنواره نوای خرم گفت: قرار است به بحث سلامت جسمی بچهها بپردازیم. یکی از مشکلاتی که در اجراها میدیدیم نحوه نشستن و وضعیت بدنی بچهها بود که ما را نگران میکرد. آنها بعدا ممکن است دچار عوارض جسمی دیگر شوند. ما در تلاشیم تا با کمک متخصصین امر در قالب نشستهایی معلمان و خانوادهها را درباره این عوارض و چگونگی پیشگیری از آنها یاری کنیم.
بردیا صدرنوری - مدیر جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) که شرکتکنندگانش کمتر از ۱۸ سال سن دارند - درباره این جشنواره اظهار کرد: در جشنواره امسال ۱۵۲۴ نفر در قالب ۶۲۰ اجرا از ۹۶ شهر و ۲۷ استان شرکت کردند. ۱۳۳ آموزشگاه، مدرسه و هنرستان موسیقی در بین شرکتکنندگان حضور داشتند که از نظر تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان میدهد. به نظر داوران محترم جشنواره از نظر کیفیت هم اجراهای امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده و بالاتر آمده بود.
او درباره موضوع حمایت از شرکتکنندگان این جشنواره گفت: در سنوات گذشته مجموعه کارهای حمایتی را برای شرکتکنندگان این جشنواره انجام دادیم و امسال نیز در نظر داریم فعالیتهای دیگری در این زمینه انجام بدهیم. در تامین ساز برای افرادی که در این زمینه مشکل داشتند اقداماتی انجام دادیم. برخی که به ما مراجعه داشتند آنها را به پیشکسوتان محترم ارجاع دادیم که راهنمایی بگیرند و چند اجرا در قالب کنسرت یا بزرگداشتهایی که داشتیم برگزار کردیم.
صدرنوری ادامه داد: امسال برنامههایی داریم که فکر میکنم موثر خواهند بود. اول اینکه طی نشستی با دعوت از صاحبنظران و پیشکسوتان موسیقی به آسیبشناسی جشنواره بپردازیم و برای دورههای بعد آن را بهبود بخشیم. همچنین مسترکلاسهایی برای معلمان و اساتید بچهها تشکیل بدهیم. مقداری مشکل کوک سازها در جشنواره به چشم میخورد که باید حل شود. همچنین در زمینه تنظیم آثار به افرادی که بتوانند کارگروهی و ارکسترال انجام بدهند آموزشهایی ارائه کنیم.
مدیر جشنواره نوای خرم اضافه کرد: همچنین قرار است به بحث سلامت جسمی بچهها بپردازیم. یکی از مشکلاتی که در اجراها میدیدیم نحوه نشستن و وضعیت بدنی بچهها بود که ما را نگران میکرد. آنها بعدا ممکن است دچار عوارض جسمی دیگر شوند. ما در تلاشیم تا با کمک متخصصان امر در قالب نشستهایی معلمان و خانوادهها را درباره این عوارض و چگونگی پیشگیری از آنها یاری کنیم.
صدرنوری درباره اینکه چگونه میتوان سلیقه کودکان امروزی را به سمت موسیقی ایرانی متمایل کرد؟ گفت: اتفاقی که در روند جشنواره خرم رخ داد، رشد کمی بود که نشان میدهد ما اگر زمینه را فراهم کنیم خانوادهها و بچهها به سمت موسیقیای روی میآورند که وارداتی نیست و در کشور ما ریشه دارد. وظیفه ما این است تاکید کنیم که چنین سرمایهای وجود دارد. تصور کنید بیش از هزار و ۵۰۰ نفر با سن زیر ۱۸ سال قطعاتی را اجرا میکنند که مبتنی بر موسیقی ردیف دستگاهی ما است و در زمره موسیقی اصیل ایرانی میگنجد. این تعداد نشان میدهد ما خیلی هم دستمان خالی نیست و نباید آنقدر نگران باشیم که کودکان از موسیقی اصیل ما دور میشوند. این موضوع نشان میدهد اگر کار کنیم میتوانیم این حوزه را تقویت کنیم. نقش خانوادهها، آموزشگاهها و به ویژه صداوسیما و رسانهها در این موضوع بسیار با اهمیت است.
او اضافه کرد: یکی از راههای اینکه بتوانیم با موسیقی بیمحتوا مقابله کنیم این است که موسیقی اصیل خودمان را تقویت کنیم؛ بخشی از این تقویت در دست ما به عنوان بخش خصوصی است اما در بخش عمده متولیان فرهنگ کشور باید روی این موضوع کار کنند؛ البته ما از مدیران سیاستگذار و تصمیمگیر حوزه فرهنگ و هنر که از عزیزان و دوستان خوب ما هستند کسی را در روزهای رقابتی جشنواره زیارت نکردیم. مدیران این حوزه باید اینگونه رویدادها را که اتفاقا بار مالی برای دولت ندارد و میتواند کمک بخش خصوصی به حوزه فرهنگ محسوب شود را بیش از پیش تقویت کنند.
این نوازنده پیانو در ادامه اظهار کرد: نقش بعدی برای کمک به این رویداد و حرکت فرهنگی، صداوسیماست که از آن به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور یاد میشود. نقش صدا و سیما در این جریانات و تقویت فرهنگ و موسیقی اصیل ایرانی باید بیش از پیش شود. آنهم در دورهای که ساعتها برنامه غیرهمگون با فرهنگ ما از طریق رسانهها و فضای مجازی در دسترس مردم به ویژه کودکان و نوجوانان ما قرار دارد. باید حتما در این حوزه اتفاق مثبتی رخ بدهد و صدا و سیما بیش از گذشته تلاش کند روی فرهنگ و هنر به ویژه برای کودکان و نوجوانان سرمایهگذاری کند.
مدیر جشنواره موسیقی نوای خرم درباره هزینههای این رویداد بیان کرد: این جشنواره کاملا به شکل خصوصی و توسط موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش برگزار و اداره میشود. هزینههای رویدادی در این حد معمولا یا از طریق دولت یا اسپانسرها تامین میشود. ما دو سال توانستیم هزینه بخشی از جوایزمان را از طریق اسپانسر تامین کنیم و بقیه هزینهها از طریق موسسه پرداخت کردیم.
او بیان کرد: متاسفانه فضای حمایت مالی و اسپانسری به گونهای شده است که یا باید از ارتباطاتتان استفاده کنید تا از شما حمایت کنند یا در مقابل حمایت مالیشان توقعاتی دارند که من به شخصه با این موضوع مشکل دارم و چنین کارهایی را انجام نمیدهم و وارد بازیهای اینچنین نمیشوم. پس میماند من و موسسهام و کاری که با عشق و توکل به خداوند متعال آغاز کردم و لطف خداوند که در قرآن کریم میفرماید: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَّهُ مَخْرَجًا (۲) وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (۳) و هر کس از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار میدهد، و او را از جایی که گمان نمیبرد روزی میدهد، و کسی که بر خدا توکل کند، خدا برایش کافی است، [و] خداوند فرمان خود را به انجام میرساند و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است!
صدرنوری توضیح داد: ما یک مجموعه مهندسی داریم که کارهای مهندسی و مطالعاتی انجام میدهد و از منابع خودمان هزینههای جشنواره را پرداخت میکنیم. البته میتوانستیم بخشی از هزینهها را از طریق تعیین حق ثبت نام جشنواره و یا فروش بلیت سالنهای اجرای جشنواره تامین کنیم. اما از روز اول با دوستانمان در شورای سیاستگذاری جشنواره به این تصمیم رسیدیم که برای اینکه کسی به خاطر نداشتن پول و مضایق مالی از شرکت در جشنواره بازنماند از این درآمد صرف نظر کنیم. این را هم باید اعتراف کنم که ادامه این راه به این شکل بسیار سخت است. البته در تلاش هستیم تا از حامیانی که سلامت کاری و مالی دارند کمک بگیریم.
مدیر جشنواره موسیقی نوای خرم همچنین اظهار کرد: ما تصمیم داریم جشنواره را به سمت منطقهای شدن و بینالمللی شدن ببریم کشورهایی که با آن ها ریشه مشترک زبانی داریم و این نوع موسیقی در میان آنها هم طرفدار دارد. ما باید از این طریق هویت فرهنگی خود را بیش از پیش به تمام دنیا معرفی کنیم.
انتهای پیام
ثبت نظر