فیلم مستند «سیاهِ دنبالهدار» به کارگردانی «نیلوفر عظیمیان» داستان ناتمام چرخهای از خشونت خانگی علیه زنان و دختران است.
به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، این فیلم یکی از آثار منتخب بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت است.
«سیاهِ دنبالهدار» به چالش ماندن یا ترک کردن چرخهی خشونت خانگی علیه زنان و دختران، سوختن و ساختن یا خراب کردن و از نو ساختن، تسلیم نشدن یا سکوت کردن آنها میپردازد.
بخش اصلی فیلم در دفتر وکالت وکیل زنی میگذرد که سعی میکند راه را برای زنان و دخترانی که گرفتار فراز و نشیبهای اعتقاد و باورهای نادرست خود یا خانواده شدهاند، روشنتر کند.
این فیلم ٣٩ دقیقهای با همکاری کانون زنان حقوقدان سورا ساخته شده و برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت رونمایی میشود.
عوامل تولید مستند «سیاهِ دنبالهدار» عبارتند از: فیلمبردار، کارگردان و تهیهکننده: نیلوفر عظیمیان، مشاور کارگردان: پیروز کلانتری، تدوین: نیلوفر عظیمیان و علی پژمان، صداگذار: حسن مهدوی
«ییلماز گونی»؛ افسانه پادشاه نازیبای سینماحقیقت!
فیلم «افسانه پادشاه نازیبا» که مستندی دربارهی «ییلماز گونی» فیلمساز فقید سینمای ترکیه است، در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روی پرده میرود.
مستند بلند «افسانه پادشاه نازیبا» The Legend of the Ugly King به کارگردانی حسین تباک و تهیهکنندگی مهمت اکتاش، دربارهی کارگردان سرشناس سینمای جهان «ییلماز گونی» Yilmaz Güney برنده نخل طلای سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کن» فرانسه در سال 1982 با فیلم مشهور «راه» Yol است که در بخش مرور جشنواره تسالونیکی سینماحقیقت به نمایش درمیآید.
این فیلم در نخستین اکران جهانی خود در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «تورنتو» در کانادا روی پرده رفت و در بخش «سینما کلاسیک» چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم گوتبورگ Goteborg سوئد هم به نمایش درآمد.
مهمت اکتاش تهیهکننده «افسانه پادشاه نازیبا» در مورد ساخت این فیلم مستند 123 دقیقهای که 7 سال تولید آن به طول انجامیده، اظهار کرد: ساخت این مستند برای ما خیلی مهم بود چون میخواستیم با این کار، نسبت به «ییلماز گونی» ادای احترام نماییم؛ ایشان نخستین فیلم کردی سینمای ترکیه (راه) را ساخت، در حالی که در زندان بسر میبرد!
این تهیهکننده باسابقهی سینمای ترکیه ادامه داد: «ییلماز گونی» نخستین کارگردانی بود که سینمای کُردی و ترکی را به دنیا معرفی کرد. وقتیکه ما فیلم مستند بلند «افسانه پادشاه نازیبا» را میساختیم؛ «الخاندرو گونسالس ایناریتو» Alejandro González Iñárritu کارگردان مکزیکی برنده دو جایزه اسکار گفت: "نخستین بار که فیلم «راه» را در سینمایی در مکزیک دیدم؛ تصمیم گرفتم که کارگردان شوم."
وی افزود: «ییلماز گونی» تمام زندگی خود را وقف سینما کرد، 17 سال از عمر خود را در زندان سپری کرد و هیچوقت سینما را رها نکرد. برای ما مهم بود که زندگی این شخص و این سینماگر را همه ببینند، چون وی یک انسان تکبعدی نبود و شخصیتی ویژه و متفاوت داشت.
صبا در صدر آهنگسازان حقیقت
صبا ندایی با ساخت موسیقی برای سه مستند حاضر در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، عنوان پُرکارترین آهنگساز جشنواره را از آن خود کرد.
«تمام چیزهایی که جایشان خالیست» ساخته زینب تبریزی، «زیر حکم» به کارگردانی سعید کشاورز و «چند نفر از ما» ساخته هادی معصومدوست، مستندهایی هستند که «صبا ندایی» آهنگسازی آنها را برعهده داشته است.
ستار اورکی عنوان دوم این ردهبندی را با ساخت موسیقی دو فیلم مستند «خاتمه» به کارگردانی هادی و مهدی زارعی و «330 سیسی خاطره» ساخته الهام معروفی، از آن خود کرده است.
افشین عزیزی هم آهنگسازی «فریاد رو به باد» ساخته سیاوش جمالی و عطا مهراد و «خانهای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشیمقدم را برعهده داشته است.
البته در جمع فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت میتوان مستندهایی را یافت که آهنگسازی آنها را هنرمندان شناخته شدهی حوزه موسیقی انجام دادهاند. کریستف رضاعی برای مستند «وَرس» ساخته جواد وطنی موسیقی ساخته و آریا عظیمینژاد نیز آهنگسازی «وزرا جنگ: داستان هومن و سفید» به کارگردانی مهناز صبور را انجام داده است. موسیقی «آواز جغد کوچک» به کارگردانی مهدی نورمحمدی را بهزاد عبدی ساخته و «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» ساخته فتحالله امیری با آهنگسازی بابک میرزاخانی به جشنواره ارائه شده است.
نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از مستندهایی که در ایران ساخته میشوند، به دلیل بودجه اندک موسیقی تیتراژ جداگانهای ندارند، اما امسال مستند «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی از این قاعده مستثنی بوده و «رضا یزدانی» خواننده تیتراژ پایانی آن است.
ملاقات با گورباچف؛ آخرین مستند «ورنر هرتزوگ» در سینماحقیقت
«ملاقات با گورباچف» Meeting Gorbachev عنوان جدیدترین فیلم مستند «ورنر هرتزوگ» سینماگر برجستهی آلمانی است که در بخش نمایشهای ویژه دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده میرود.
دیدار ورنر هرتزوگ با میخائیل گورباچف، دریچهای شگرف به برخی از مهمترین رخدادهای قرن بیستم، از خلع سلاح هستهای تا اتحاد آلمان باز میکند. در این فیلم، هرتزوگ و گورباچف سه بار در یک بازهی زمانی ششماهه با هم ملاقات میکنند. اگرچه آخرین رئیسجمهور اتحاد جماهیر شوروی جسماً بیمار است، اما ذهن او بسیار پویاست. گرمی و شوخ طبعی او و قدرت فیلمساز در رخنه به حواشی غیرمنتظره و زندگی خصوصی گورباچف، نشاندهنده تعامل بین طرفین است.
مستند «ملاقات با گورباچف» که محصول سال 2018 کشورهای آنگلستان، آمریکا و آلمان است، پیشتر در جشنوارههای وین، لایپزیگ، تورنتو، تلوراید و... به نمایش درآمده است. هرتزوگ این فیلم را با همراهی آندره سینگر کارگردانی کرده است.
ورنر هرتزوگ متولد سال 1942 (76 ساله) در مونیخ آلمان است. او کارگردانی سینما را از سال 1968 با فیلم «نشانههای زندگی» آغاز کرد. از دیگر فیلمهای سینمایی هرتزوگ میتوان به معمای کاسپار هاوزر، فیتزکارالدو، جایی که مورچههای سبز خواب میبینند، شکستناپذیر، آبی وحشی دوردست، سپیدهدم رهایی و... اشاره کرد. آخرین فیلم سینمایی او هم «نمک و آتش» است که در سال 2016 کارگردانی کرده است.
این فیلمساز نامدار آلمانی در سال 1982 برای «فیتزکارالدو»، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن شده است.
هرتزوگ 14 فیلم مستند هم ساخته است که عناوین آن سرزمین سکوت و ظلمت، پژواکهای امپراطوری تاریکی، صدای زنگ از ژرفنا، دیتر کوچولو باید پرواز کند، بهترین دوست من، چرخ زمان، الماس سفید، مرد خرس قهوهای، ملاقاتهایی در انتهای جهان، غار رویاهای فراموش شده، مردمان شاد: یک سال در تایگا، به بیابان، جلالخالق! خیالبافیهای دنیای مرتبط، به درون، است.
دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
برچسب ها
ثبت نظر